لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

برد در وقت اضافه: ایران بازی دو بر صفر باخته را از بوسنی برد


مسعود شجایی و آندرانیک تیموریان در لحظه به ثمر رسیدن گل برتری ایران
مسعود شجایی و آندرانیک تیموریان در لحظه به ثمر رسیدن گل برتری ایران
تیم ملی فوتبال ایران در مواجه با تیم ملی بوسنی و هرزگوین ودر حالی که تا فاصله ۱۲ دقیقه به پایان پایان بازی دو بر صفر باخته بود، با گل‌های دیرهنگام به پیروزی سه بر دو دست یافت. این پیروزی در سارایوو، مرکز بوسنی به دست آمد.

ایران با ترکیبی دگرگون و در حالی که جلال حسینی را هم پس از مدت‌ها در ترکیب تیم دفاعی نداشت، با یک بازی با روحیه و بازگشتی دور از انتظار به پیروزی باارزشی نائل آمد.

پیروزی ایران در مقابل بوسنی، در حالی به دست آمد که در نیمه دوم ابتدا با افت نسبی تیم ملی، بوسنی به رهبری بلاژوویچ، سرمربی کروآت و پیشین تیم‌های ملی کروآسی و ایران، با دو گل پیاپی تا مرز پیروزی هم پیش رفت.

اما ایران در نمایشی کم نظیر از خودیابی، پس از خوردن دو گل از ادین ژکو، در وقت معمولی بازی را با گل‌های مسعود شجاعی و آرش برهانی تازه نفس، به تساوی رسید و در وقت تلف شده به گل پیروزی دست یافت. گل سوم را آندرانیک تیموریان زد، اما کار بزرگ را مسعود شجاعی کرد که حضور مؤثرش در این بازی را با زدن گل اول و ساختن گل سوم، کامل شد.

نیمه نخست این دیدار بدون گل به پایان رسیده بود و در یک بازی نه چندان دلچسب در این نیمه، تیم میزبان که برتری نسبی داشت چند بار دروازه مهدی رحمتی را تهدید کرد. در اوائل و اواخر این نیمه دروازه‌بان ایران حضوری مؤثر داشت.

بوسنی حمله‌های اولیه خود را از جناح چپ حمله پی‌ریزی کرد. ولی بازی خوب حسین کعبی و خسرو حیدری در جناح راست ایران، همراه با قدرت حفظ توپ و مانور جواد نکونام و آندرانیک تیموریان بازی را حالتی پایاپای ساخت. در این بازی بازیکنان چپ پای ایران در حد انتظار نشان ندادند و مسعود شجاعی در نوک حمله نیمه نخست را تنها به نظر می‌رسید. حسن اشجاری نیز در جناح چپ دفاع افت محسوسی داشت.

نیمه دوم اما حال و هوای دیگری داشت و بوسنی ابتدا در دقیقه ۵۲ با ارسال یک توپ از راست و ضربه سر ادین ژکو از نزدیک دیرک مخالف به گل برتری رسید. گل دوم بوسنی هم در دقیقه ۶۵ در آشفتگی دفاع و ضربه سر اشتباه مدافع میانی ایران و ضربه تمام‌کننده ادین ژکو به ثمر رسید.

گل‌های پیاپی ایران

برخلاف بازی‌هایی که ایران پس از خوردن گل از دستیابی به دروازه حریفان ناامید می‌شد، این بار با تعویض‌های به موقع و اضافه شدن یک مهاجم دیگر، بازی از دست رفته را در زمانی کوتاه به برتری سه بر دو بدل کرد.

پاس عمقی و عالی حیدری به درون هجده قدم، ضربه هادی نوروزی، دفع ناقص دروازه‌بان تازه به زمین آمده بوسنی و ضربه تمام‌کننده مسعود شجاعی، بازی را در دقیقه ۷۸ دو بر یک کرد.

این گل باعث بازگشت تیم ملی به بازی شد و در دقیقه ۸۶ آرش برهانی در پی ارسال یک ضربه آزاد از سوی ایمان مبعلی از جناح میانی، نخستین ضربه‌اش را به گل تساوی بخش بدل کرد.

در دقیقه ۹۰+۲ با یک حرکت ودریبل هنرمندانه توسط شجاعی، توپ توسط او زمینی به سوی دهانه دروازه ارسال شد و آندرانیک تیموریان با یک ضربه تمام‌کننده آن را برای پیروزی در درون گل جای داد.

بوسنی برای این بازی همه لژیونرهای خود را فراخوانده بود. با این حال این تیم نسبت به بازی‌های خوبی که تا کنون در راه جام جهانی انجام داده است، کمتر نشان داد.

ترکیب تیم ملی ایران در بازی مقابل بوسنی چنین بود: مهدی رحمتی- حسین کعبی- هادی عقیلی- محمد نصرتی- حسن اشجاری (از دقیقه ۴۴ پژمان نوری)- خسرو حیدری (از دقیقه ۸۵ آرش برهانی)- جواد نکونام- آندرانیک تیموریان- فریدون زندی (از دقیقه ۶۶ هادی نوروزی)- مهرزاد معدنچی (از دقیقه ۵۱ ایمان مبعلی)- مسعود شجاعی (از دقیقه ۹۰+۵ فرزاد آشوبی).
XS
SM
MD
LG