لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

نيم نگاهی به سينمای ايران در سالی که گذشت


جنگ فرهنگی رادیو فردا را می‌توانید جمعه‌ها در مجله شامگاهی پس از ساعت ۱۹:۳۰ و تکرار آن روز شنبه در مجله نیمه شب و مجله نیم روزی بشنوید.
سال ۱۳۷۸ سينمای ايران هم مثل ساير هم همچون ساير هنرها فراز و نشيب بسياری داشت. سالی که از ماجراهای ناخوشی چون عدم اکران فيلم‌های فرهنگی، عدم راهيابی به بخش رسمی جشنواره مهمی مثل کن و پذيرفته نشدن در اسکار و ناکامی سينمای ايران در ونيز و نيز ماجراهايی همچون آنچه که بر گلشيفته فراهانی گذشت، درگذشت خسرو شکيبايی، احمد آقالو، داود اسدی، اسماعيل داورفر، فرهنگ معيری، مهرداد فخيمی، مهری مهرنيا، رضا ارحام صدر و سيد علی ميری را در برداشت.

و البته وقايع خوشايندی مثل ساخته شدن فيلمی همچون فيلم «درباره الی» از اصغر فرهادی، برنده شدن همين فيلم در فستيوال برلين، برگزاری جشنواره فجری به مراتب بهتر از دو سال پيش از آن به لحاظ کيفييت فيلم‌ها و بالاخره سفر يک گروه نسبتاً مهم از هاليوود به تهران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهمی از سوی سينماگران هم در آن به وقوع پيوست.

سامان سالور ، کارگردان جوان سينمای ايران ميهمان اين هفته جنگ فرهنگی است تا با او همراه شويم و از سازنده فيلم‌های چند کيلو خرما برای مراسم تدفين و ترانه تنهايی تهران بپرسيم که چه نگاهی به اتفاقات حوزه سينما در ۱۲ ماهی که پشت سر گذاشتيم دارد؟

سامان سالور: جواب سؤال شما شامل دو بخش می‌شود . يکی بخش فيلم‌هايی است که به اکران رسيدند و به نمايش درآمدند و بخش دوم فيلم‌هايی است که سينماگران امسال ساخته‌اند و برای نخستين بار در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد.

با توجه به در نظر گرفتن اين تقسيم‌بندی، در بخش اول يا همان وضعييت فيلم‌های اکران شده سينمای ايران، وضعيت را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

راجع به بخش اول که سينمای اکران است متأسفانه بايد گفت که باز هم شاهد آن بوديم که اغلب فيلم‌هايی مورد توجه قرار گرفتند که بيشتر به سينمای بدنه منتصب هستند، يعنی به سينمای تجاری و سينمايی که کمتر وجه فرهنگی دارد و بخش مهمی برای سينما نيست.

سامان سالور کارگردان ایرانی و برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم لوکارنو

البته شاهد تدوين طرحی بوديم که قرار شد فيلم‌های فرهنگی هم از اين پس به اکران برسند. اگر چه در چند سينمای محدود که متأسفانه به اين دليل که اين طرح از ابتدا درست انتخاب نشد مکان انتخاب شده برای نمايش اين فيلم‌ها و زمان اختصاص داده شده، به طور ناخودآگاه آن را منجر به شکست می‌کرد.

بعد از اکران سه چهار فيلم خوب که از فيلم خواب زمستانی شروع شد و بعد از آن به فيلم آتش سبز از محمد رضا اصلانی‌نيا رسيد. متأسفانه شايد از ابتدا شکست آن مشخص بود.
XS
SM
MD
LG