لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

جنب و جوش انتخاباتی پس از آغاز رسمی تبلیغات


محمد خاتمی و زهرا رهنورد در هفتمین کنگره حزب جوانان ایران اسلامی که روز جمعه برگزار شد
محمد خاتمی و زهرا رهنورد در هفتمین کنگره حزب جوانان ایران اسلامی که روز جمعه برگزار شد
اولین جمعه پس از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی روز بسیار پر جنب و جوشی بود. در کنار هفتمين كنگره‌ حزب جوانان ايران اسلامی هواداراصلاح طلبان، بعد از ظهر جمعه هم همايش دانشجويان حامی محمود احمدی‌نژاد برگزار ‌شد.

مهدی كروبی دبيركل حزب اعتماد ملی و از نامزدهای جبهه اصلاح‌طلبان هم در اولين كنگره شهروند آزاد به هواداران خود توصيه کرد که صحنه سياسی را ترک نكنند و گفت اگر در اين بيست روز تلاش خوبی كنيم می‌توانيم مردم را پای صندوق بياوريم اگر هم مردم آمدند و رأی دادند قاعدتاً وضعيت تغيير می‌كند.

از سوی دیگر محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین در هفتمين كنگره حزب جوانان ايران اسلامی گفت که «امروز ایران در آستانه يک انتخاب ديگر قرار گرفته است و نيروی جوان بايد نقش ممتاز خود را در اين عرصه ايفا كند».

آنچه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای برجسته به چشم می‌خورد گرایش به مناظره و تقابل دیدگاه‌های نامزدهاست.

از روز جمعه برنامه‌های ویژه صدا و سیما برای معرفی نامزدها و رو دررو قراردادن آنها آغاز شد و در اولین برنامه صدا و سیما محمود احمدی‌نژاد در شبکه سراسری صدا با دفاع از عملکرد چهار ساله دولت خود گفت زمانی که در چهار سال پیش مسئولیت را به دست گرفت، «کار به جایی رسیده بود که بدخواهان و فاسدان می‌خواستند ملت ایران را از نقشه جغرافیا حذف کنند و اعلام کردند که می‌خواهند ریشه ملت ایران را بکنند»

آقای احمدی‌نژاد با اذعان به سنگین بودن تحریم‌ها گفت: «در طول چهار سال گذشته سنگین‌ترین تحریم‌ها بر ایران اعمال شد اما دستاورد چهار سال به اوج رسیدن امید و نشاط است و در بخش اقتصاد رشد فزاینده ثابتی را تجربه کرده است»

جمعه شب نیز میرحسین موسوی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی دیدگاه‌های خود را عرضه کرد.

پس از مناظره نمایندگان اقتصادی چهار نامزد در هفته‌های پیش، روز پنجشنبه اولين مناظره میان نمايندگان کانديداهای رياست‌جمهوری هم در دانشگاه آزاد اروميه برگزار شد.

اما سه هفته مانده به انتخابات چه تحلیلی می‌توان از انتخابات داشت. احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در تهران با اشاره به رقابت نامزدها در دو سطح به رادیو فردا می‌گوید: برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما می‌تواند در دو هفته آینده در شکل‌گیری گرایش شهروندان بسیار مؤثر باشد.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در تهران هم در گفت‌وگویی با رادیو فردا می‌گوید: در حال حاضر دو روند در فرایند انتخابات به چشم می‌خورد.

در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان بر سر یک نامزد به توافق خواهند رسید یا نه آقای زیدآبادی کناره‌گیری آقای کروبی را بعید ارزیابی می‌کند.

در این میان روز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در خطبه‌های نماز جمعه با تأكيد بر لزوم بی‌طرفی صدا و سيما گفت: صدا و سيما به عنوان يك رسانه ملی كه اعتبار آن با رضايت مردم به دست می‌آيد، از اين به بعد و در روزهای باقيمانده بايد با رعايت قانون سعی كند منصفانه و بدون جانبداري از هيچ كس عمل كند كه مردم با اطمينان پای صندوق‌ها حاضر شوند.

روز چهارشنبه نشست حامیان میرحسین موسوی با شرکت مجید انصاری در دانشگاه تبریز به تشنج و درگیری کشید.

گفته می‌شود دلیل این درگیری تعریف لطیفه‌ای از سوی آقای خاتمی در محفلی بوده است که با انتشار فیلم آن، شماری از دانشجویان با این ادعا که در آن لطیفه به ترک‌زبانان توهین شده است خواهان معذرت‌خواهی مجید انصاری شدند.
XS
SM
MD
LG