لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

بانک مرکزی: نرخ تورم در اسفند ۸۸ نزدیک به ۱۱ درصد بود


بانک مرکزی ایران می‌گوید نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۸۸ نزدیک به ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ کاهش داشته و به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

بر اساس آمار منتشره بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه ۸۷، ۲۵.۴ درصد بوده است. نرخ اعلام شده تورم در اسفندماه ۸۸ همچنین نسبت به تورم ۱۱.۳ درصدی در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۸۸ نیز کاهش داشته است.

بانک مرکزی ایران همچنین اعلام کرده است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفندماه ۸۸، ۸.۱ درصد افزایش داشته است و این میزان نسبت به اسفندماه سال ۸۷ افزایش ۱۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار انتشار یافته از نرخ تورم در اسفندماه ۸۸ در حالی است که به باور کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس، نرخ واقعی تورم در این زمان، بسیار بیش از این میزان است و کاهش تورم در زندگی مردم محسوس نیست.

خبرگزاری مهر در گزارشی در همین زمینه نوشته است که در حالی بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می‌دهد که مردم کاهش قیمت‌ها را لمس نمی‌کنند و با آغاز سال جدید نیز رقابت در افزایش قیمت‌ها در بازار تشدید شده است.

یک عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نیز در ارتباط با آمار جدید اعلام شده از نرخ تورم به روزنامه تهران امروز گفته است که «آن چه از اعلام تورم ۱۰.۸ درصدى براى پايان سال ۸۸ برداشت مى‌شود، نوعى هماهنگى براى تحقق هدفى از پيش تعيين شده است كه به اجبار قصد محقق شدنش را داشتند».

جعفر قادری همچنين افزوده است که «پيش‌بينى‌هاى انجام شده براى كاهش نرخ تورم درست بود تاحدى كه تورم ۲۵ درصدى سال ۸۷ به مرز ۲۲ درصد كاهش يابد، به‌طورى كه وزير اقتصاد نيز بر انجام آن تأكيد داشت، ولى باور كاهشى اين چنين براى تورم كشور چيزى نيست جز طرح فشارى كه پس از اجراى رسمى بودجه سال جارى ناگهان به حبابى تبديل شده و صداى انفجارش بلند خواهد شد».

نرخ تورم در سال ۸۸؛ همواره رو به کاهش

در گزارش کوتاه بانک مرکزی ایران در مورد نرخ تورم در ماه‌های منتهی به اسفندماه، به نرخ تورم در دیگر ماه‌های سال ۸۸ نیز اشاره شده است که آمار مورد اشاره حاکی از آن است که نرخ تورم در سراسر این سال سیر نزولی داشته است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به فروردین امسال ۲۴.۵ درصد، در اردیبهشت‌ماه ۲۳.۶ درصد، در خردادماه ۲۲.۵ درصد، در تیرماه ۲۱.۵ درصد ، در مردادماه امسال ۲۰.۲ درصد، در شهریورماه ۱۸.۵ درصد، در مهرماه ۱۶.۷ درصد، در آبان‌ماه ۱۵ درصد، در آذرماه ۱۳.۷ درصد، در دی‌ماه ۱۲.۲ درصد و در بهمن‌ماه ۱۱.۳ درصد بوده است.

اعلام نرخ تورم در اسفندماه ۸۸ در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ایران با جهش تورمی روبه‌رو خواهد شد.

در تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز آمده است که نرخ تورم در سال ۸۹ حتی با فرض افزایش تدریجی قیمت انرژی سه برابر خواهد شد و به ۳۲ درصد خواهد رسید.

در همین ارتباط در شرایطی که برخی مسئولان اقتصادی تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را ۹ تا ۱۲ درصد برآورد کرده‌اند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نسبت به افزایش چشمگیر نرخ تورم در صورت اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG