لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

وزارت کشور: به انجمن حجتیه مجوز فعالیت نخواهیم داد


دو هفته پس از آنکه برخی از رسانه‌های داخلی ایران از مراجعه تعدادی از اعضای فعال انجمن حجتیه به مراجع قانونی برای دریافت مجوز فعالیت خبر دادند، مدیرکل سیاسی وزارت کشور می‌گوید که چنین درخواستی ارائه نشده و در صورت ارائه نیز پاسخ به آن منفی است.

روزنامه رسالت در روزهای آغازین مرداد ماه خبر داده بود که برخی از اعضای فعال «انجمن حجتيه» برای تأیيد مجوز فعاليت اين انجمن به مراجع قانونی مراجعه کرده‌اند.

اين روزنامه، اقدام اعضای انجمن حجتيه را ناشی از «مدارای نهادهای امنيتی و اطلاعاتی در مورد سياست‌های فعلی اين انجمن» دانسته و افزوده بود که «... خوشبختانه اين موضوع تاکنون محقق نشده است».

گرچه در طول دو هفته اخیر هیچ یک از منابع رسمی حاضر به تأييد يا تکذيب این خبر نشدند اما اکنون محمود عباس‌زاده مشکینی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به خبرگزاری مهر گفته است که «هیچ کسی از سوی انجمن حجتیه به وزارت کشور تقاضای مجوز نداده و تاکنون چنین تقاضایی در وزارت کشور ثبت نشده است».

آقای عباس‌زاده مشکینی همچنین وصول چنین تقاضایی را در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب رد کرده است.

در حالی که رسانه‌های مختلف خبر مربوط به پیگیری انجمن حجتیه برای اخذ مجوز قانونی را به نقل از روزنامه اصولگرای «رسالت» منتشر کرده بودند، مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفته است: «این خبر از سوی برخی رسانه‌های بی‌هویت منتشر شده و نباید در این باره خبری منتشر شود»، چرا که به گفته وی «انتشار خبر در این زمینه باعث می‌شود این انجمن تشویق شود که برای دریافت مجوز اقدام کند».

این مقام مسئول در وزارت کشور همچنین احتمال صدور مجوز برای فعالیت این گروه در صورت ارائه درخواست را رد کرده است.

«انجمن حجتيه» که در دهه ۱۳۳۰ خورشيدی به منظور مبارزه با بهائيت و تلاش برای فراهم کردن زمینه ظهور امام دوازدهم شیعیان تأسيس شد، به دنبال دستور آيت‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، در سال ۱۳۶۲ تعطيل شد.

با اين همه، به دنبال قدرت گرفتن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ و رواج دوباره اندیشه‌های موعودگرایانه، برخی از چهره‌های نزديک به جناح اصلاح‌طلب مانند حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور، درباره از سرگيری فعاليت این انجمن هشدار داده‌اند.

آقای محتشمی‌پور از جمله در خرداد ۸۷ در سخنانی با انتقاد از آیت‌الله مصباح یزدی، روحانی تندرو حامی محمود احمدی‌نژاد، وی را متعلق به انجمن حجتیه خوانده و نسبت به نفوذ هواداران این انجمن در ارکان حکومت هشدار داده بود.

وی افزوده بود: «ممکن است کسانی گمان کنند که چون این فرقه پایگاه مردمی ندارد، نمی‌تواند خطری برای نظام باشد، اما جریانی که اندیشه انجمن حجتیه داشته باشد، همواره خطری برای مردم و نظام است».

آقای محتشمی‌پور در بهمن‌ماه ۸۸ نیز در گفت‌وگویی با ایرنا، اعلام کرده بود: «پشت سر تمام فتنه‌هایی که رخ داده این انجمن را می‌بینم. این تفکر در دوره فعلی، در قالب برخی بنیادها و تشکل‌ها با عناوین و اسامی دیگر فعال است و در بسیاری مراکز نفوذ دارد و از طریق برخی چهره‌ها و شخصیت‌هایی که در زمان امام اجازه مطرح شدن نیافتند و افکارشان دقیقاً مخالف امام است عمل می‌کنند».

هادی خامنه‌ای از چهره‌های شاخص جناح چپ در ایران و برادر رهبر جمهوری اسلامی نیز خردادماه امسال در گفت‌وگو با پایگاه خبری «جماران» از انجمن حجتیه به عنوان «محور جریان ضد امام» یاد کرده و افزوده بود: «متأسفانه بسیاری از رسانه‌های کشور در اختیار این گروه و نوع تفکر آنان قرار گرفته و توانسته با یک جنگ نرم خود را وارد حلقه انقلاب کند، که این مسئله بسیار خطرناک است زیرا خاصیت جنگ نرم این است که هیچ کس آن را احساس نمی‌کند و نمی‌تواند آن را به راحتی درک کند».
XS
SM
MD
LG