لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

«یکی از گروگان‌های منطقه سرباز در جریان آزادسازی کشته شده است»


در حالی خبرگزاری‌ها از قول فرمانده نیروی زمینی سپاه از آزادی تمامی افراد گروگان گرفته شده در منطقه سرباز خبر داده‌اند، اظهارات مقام‌های امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان از کشته‌شدن یکی از گروگان‌ها در جریان عملیات آزادسازی حکایت دارد.

خبرگزاری‌های ایران از قول سرتیپ پاسدار محمد خاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه گزارش کردند که شش فرد گروگان گرفته شده، در «عملیات پیچیده اطلاعاتی و کمین موفق رزمندگان سپاه قدس» آزاد شده‌اند.

آن طور که فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته است، در عملیاتی که منجر به آزادی گروگان‌ها شد، یکی از گروگان‌گیران کشته شده و تعداد دیگری از آنها زخمی شده‌اند.

در این میان خبرگزاری دولتی ایرنا، در یکی از چندین خبری که در مورد اظهارات آقای خاکپور منتشر کرد، به کشته‌شدن یکی از گروگان‌ها اشاره کرده است. خبری که به همین صورت در خبرگزاری ایلنا نیز منعکس شد.

ایرنا همچنین به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان خبر کشته شدن یکی از گروگان‌ها را تأیید کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان نیز به خبرگزاری فارس گفته است که در درگیری نیروهای امنیتی با «اشرار» یکی از گروگان‌ها کشته، دو تن دیگر مجروح و سه نفر دیگر [به سلامت] آزاد شده‌اند.

این مقام انتظامی همچنین کشته شدن یکی از گروگان‌گیران را در این درگیری تأیید کرده است.

ابهام در مورد نقش گروه جندالله در گروگانگیری

در همین حال در شرایطی که معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادعای نقش گروه جندالله در این گروگانگیری را رد کرده بود، سرتیپ محمد خاکپور گفته است که «چندین سارق مسلح و شرور که ظاهراً از بقایای گروهک تروریستی و جنایتکار موسوم به ریگی بودند با هدف ایجاد رعب و وحشت، اخاذی و تفرقه‌انگیزی در منطقه» اقدام به این گروگان‌گیری کرده‌اند.

علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرده بود که در جریان گروگان‌گیری، شش نفر از جمله پنج سرباز پایگاه نیروی هوایی چابهار، و یک کارمند بانک مسکن زاهدان به گروگان گرفته شده‌اند که تا کنون دو تن از سربازان آزاد شده‌اند.

در حالی که جندالله، گروه وابسته به عبدالمالک ریگی، روز جمعه مسئولیت این گروگان‌گیری را برعهده گرفت و تهدید کرد که در صورت عدم آزادی اعضای زندانی‌اش، آنان را تیرباران خواهد کرد، آقای عبداللهی این موضوع را رد کرده و اشرار محلی را عامل این گروگان‌گیری عنوان کرده بود.

به گفته این مقام وزارت کشور، «گرو‌گان‌گیری زمانی اتفاق افتاد که اتوبوسی از سمت چابهار در حال حرکت به سمت زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان بوده است که در نیمه شب در حوالی شهر سرباز گروهی از اشرار جاده را با چوب و درخت مسدود می‌کنند و اتوبوس را متوقف کرده و شش نفر را به گروگان می‌گیرند».

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران، همچنین این ادعا را که گروگان‌ها مقام‌های بلندپایه نیروی هوایی بوده‌اند، نادرست خوانده و تأکید کرده بود جز یک کارمند بانک، بقیه گروگان‌ها «سرباز عادی» بوده‌اند.

وی در عین حال این احتمال را رد نکرده بود که گروگان‌گیران قول معامله این افراد را به گروه جندالله داده باشند.

آقای عبداللهی در این زمینه گفته بود «گروهی که دست به این گروگان‌گیری زده‌اند اشراری بوده‌اند که با گروگان‌گیری به دنبال اخاذی هستند و چون می‌خواهند معامله کنند احتمالاً قول معامله این افراد را به گروه جندالله داده اند تا با تحویل این گروگان‌ها به جندالله از این فرصت استفاده کنند».

گروه جندالله، که رهبر آن عبدالمالک ریگی، در تیرماه امسال، به اتهام ««محاربه و افساد فی الارض»به دار آویخته شد، تاکنون مسئولیت بمبگذاری و آدم‌ربایی‌های بسیاری را در جنوب شرقی ایران به عهده گرفته است.

این گروه در تیرماه امسال مسئولیت دو حمله انتحاری به مسجد جامع زاهدان را پذیرفت؛ حمله مرگبار این گروه که به کشته شدن دست کم ۲۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر منجر شد با محکومیت بین‌المللی روبرو شد.

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ بمبگذاری مشابهی در مسجد امیرالمومنین شهر زاهدان روی داد که بیش از ۲۰ نفر کشته شدند؛ مسئولیت این انفجار را نیز گروه عبدالمالک ریگی بر عهده گرفت.

در ۲۶ مهر ۱۳۸۸ این گروه مسئولیت عملیات انتحاری دیگری در شهر سرباز استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت که طی آن ۴۰ نفر کشته شدند؛ در میان کشته‌شدگان شماری از فرماندهان رده بالای سپاه نیز حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG