لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

آیت‌الله خامنه‌ای: روند هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه در پیام نوروزی خود تأکید کرد که قدرت‌های جهان با پافشاری ایران به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند روند هسته‌ای تهران را متوقف کنند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین پیش‌راه‌اندازی تأسیسات اتمی بوشهر را که در آخرین ماه سال ۸۷ انجام شد پیشرفتی بسیار مهم ارزیابی کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای همچنین گفت که دنيا قانع شده است راه پيشرفت هسته‌ای ملت ايران را نمی‌شود بست، زيرا پيشرفت‌های ايران در عرصه‌های مختلف علمی و غيرعلمی نشان‌دهنده بی‌اثر بودن تحريم‌هاست.»

وی همچنین از پرتاب ماهواره امید در سال ۸۷ که «ایران را در ردیف چند کشور صاحب این فناوری مهم قرار داده است» به عنوان پیشرفتی شگفت‌آور که اعتباری جدید برای ملت ایران به همراه داشته است یاد کرد.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در آخرین پیام نوروزی‌اش به عنوان رئیس دولت نهم در تشریح اتفاقات بین‌المللی سال ۸۷ گفت که «در عرصه بين‌الملل شاهد تحولات بزرگی بوديم و ناكارآمدی ساختارهای قدرت جهانی به روشنی آشكار شد. قدرت‌های جهانی به بن‌بست كامل رسيده‌اند.»

با این وجود در هیچ یک از پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهوری ایران که از پیش ضبط شده بود اشاره‌ای به روابط ایران و آمریکا نشده است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش‌راه‌اندازی تأسیسات اتمی بوشهر را که در آخرین ماه سال ۸۷ انجام شد پیشرفتی بسیار مهم ارزیابی کرد.
این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پیامی ویدئویی که به مناسبت نوروز منتشر کرد با شادباش نوروز به ایرانیان، ابراز امیدواری کرد که مناسبات ایران و آمریکا بهبود یابد و پیوندی سازنده میان دو کشور برقرار شود.

آقای اوباما با اشاره به سه دهه روابط «تیره و تار» ایران و آمریکا جشن نوروز را «یادآوری نقاط مشترک بشریت» توصیف کرد که همه انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

وی همچنین تأکید کرد که ایالات متحده مایل است که جمهوری اسلامی ایران در جایگاه راستین خود در جامعۀ بین‌الملل قرار بگیرد.

مقامات ایرانی هنوز رسماً به این سخنان آقای اوباما واکنشی نشان نداده‌اند و تنها علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، با استقبال از آن خواستار اقدامات عملی آمریکا در این زمینه شده است.

آقای جوانفکر به خبرگزاری فرانسه گفته است که تهران از پیام باراک اوباما برای کنار گذاردن اختلافات گذشته استقبال می‌کند، اما راه این کار این نیست که ایران رفتار به گفته وی «خصمانه و تهاجمی» ایالات متحده در گذشته را فراموش کند.

وی گفته است دولت آمریکا برای رفع اختلافات باید «اشتباهات گذشته» خود را شناسایی و آنها را جبران کند.
XS
SM
MD
LG