لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

ایران از آژانس خواست حمله به تأسیسات هسته‌ای ممنوع شود


 علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس و محمد البرادعی مدیرکل آژانس
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس و محمد البرادعی مدیرکل آژانس
جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار بررسی ممنوعیت حمله یا تهدید به حمله به تأسیسات اتمی در اجلاس سالانه این آژانس شد.

نامه ایران، خطاب به محمد البرادعی نوشته شده که هم اکنون مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد و قرار است در پایان ماه نوامبر جای خود را به «یوکیا آمانو»ی ژاپنی دهد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفته است که ایران در نامه خود به البرادعی رسماً درخواست کرده است که بندی درخصوص ممنوعیت حمله یا تهدید حمله به تأسیسات اتمی در دستور کار اجلاس سالانه آژانس قرار گیرد.

این اجلاس قرار است نیمه سپتامبر ۲۰۰۹ برگزار شود.

آقای سلطانیه همچنین گفته است که جمهوری اسلامی پیشتر در سال ۱۹۹۰ میلادی، قطعنامه‌ای در همین زمینه به آژانس ارائه کرده بود که در آن خواسته بود حمله به تأسیسات هسته‌ای و یا حتی تهدید به چنین حمله‌ای مغایر اساسنامه آژانس و مقررات بین‌المللی شمرده شود.

نماینده ایران در آژانس گفته است که قطعنامه پیشنهادی با شماره ۵۳۳ در اسناد آژانس به ثبت رسیده اما وی در این زمینه که آیا در این مدت چنین تصویب قطعنامه‌ای در دستور کار آژانس قرار گرفته یا خیر، توضیحی نداده است.

با وجود این آقای سلطانیه توضیح داده است که از آن زمان تا کنون تعداد تأسیسات اتمی -که هم اکنون بالغ بر ۴۰۰ نیروگاه و ۳۰۰ رآکتور اتمی است- در حال افزایش بوده و لزوم حفاظت از این تأسیسات بیش از پیش احساس می‌شود و [این موضوع] بی‌تردید مورد نگرانی کلیه کشورهای جهان است.

در سال‌های اخیر تأسیسات هسته‌ای ایران بارها توسط اسرائیل تهدید به حمله شده است، گرچه این تهدیدها هیچوقت از چارچوب مشاجرات لفظی فراتر نرفته‌ است.

اسرائیل پیش از این در ۶ سپتامبر سال ۲۰۰۷ به تأسیسات الکبار سوریه به ظن آنکه برای مقاصد نظامی هسته‌ای از آن استفاده می‌شود، حمله هوایی کرد. این در حالی است که از همان زمان سوریه مدعی است که الکبار تنها یک محل متروک نظامی بوده است.

اسرائیل پیش از آن هم در سال ۱۹۸۰ با حمله به تاسیسات اوسیراک عراق یک رآکتور هسته‌ای در حال ساخت را منهدم کرد.

آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای غربی ظن آن را دارند که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. از این رو این کشورها مصرانه از ایران خواسته‌اند که با عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «غنی‌سازی اورانیوم را که کاربردی دوگانه در برنامه‌های نظامی و صلح‌آمیز دارد»، متوقف کند.

ایران بارها این موضوع را رد و تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را صرفاً در چارچوب مقاصد صلح‌آمیز و با هدف تولید الکتریسیته دنبال می‌کند.

قرار است نیروگاه بوشهر -نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران که گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۰۹ به بهره‌برداری می‌رسد- تا یک هزار مگاوات برق وارد مدار کند.
XS
SM
MD
LG