لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

تبعات اذعان ایران به راه‌اندازی مرکزی تازه برای غنی‌سازی


بخشی از تأسیسات غنی‌سازی نظنز در مرکز ایران
بخشی از تأسیسات غنی‌سازی نظنز در مرکز ایران

خبرگزاری ایسنا، از قول آنچه یک منبع مطلع نامید خبر راه‌اندازی دومين مركز غنی‌‌سازی‌ ايران تأييد كرده است. این منبع ایرانی که نامش برده نشده در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد اخبار برخی از خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر اينكه ايران دومين مركز غنی‌‌سازی‌‌اش را راه‌اندازی كرده است صحت دارد و ايران اين مطلب را به آژانس اطلاع داده است.

مارک ویدریکر سخنگوی آژانس در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای رادیو فردا فرستاده شده می‌گوید که ایران خبر وجود این نیروگاه را در روز ۲۱ سپتامبر به آژانس اعلام کرده است.

در نامه ایران به آژانس آمده است که غنی‌سازی در این نیروگاه تازه تا حد پنج درصد خواهد بود. مورد دیگری که به آن اشاره شده این است که آژانس گفته است از نامهٔ ایران پیداست که هیچ ماده هسته‌ای در این تأسیسات وجود ندارد.

پیشتر خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش دادند که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است سوای تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، مرکز دیگری هم برای همین منظور دارد.

دیپلمات‌های آژانس اعلام کردند که ایران اوایل همین هفته در نامه‌ای به محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این مسئله را فاش کرده است.

تا پیش از این تصور بر این بود که تنها تأسیسات غنی‌سازی ایران در نطنز است که تحت نظارت روزانهٔ دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

سعید محمودی کارشناس حقوق بین‌الملل در سوئد می‌گوید که در صورت صحت این گفته‌ها تبعات جدی برای ایران به دنبال خواهد داشت.

سعید محمودی می‌گوید: «ایران مطابق پادمان معاهدهٔ منع تکثیر سلاح‌های اتمی موظف است پیش از ساخت یک مرکز غنی‌سازی، آن را به آژانس اطلاع دهد.»

آقای محمودی ادامه می‌دهد: «در صورتی که مشخص شود ایران این نیروگاه را آماده استفاده کرده است، این ناقض معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های اتمی است و جامعهٔ جهانی می‌تواند از ایران انتقاد کند.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز پنجشنبه نیز شورای ملی مقاومت-شاخهٔ سیاسی سازمان مجاهدین خلق، مدعی شد که دو نیروگاه هسته‌ای دیگر را نیز در نزدیکی تهران شناسایی کرده است.

افشین علوی، عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران دربارهٔ این دو سایت به رادیو فردا می‌گوید دو سایت توسط شبکه‌های اطلاعاتی سازمان مجاهدین خلق در ایران شناسایی شده است که یکی مرکز تحقیقات فن‌آوری انفجار و ضربه (متفاض) است که در ساختمانی پنج‌طبقه در تهران‌پارس قرار دارد»

آقای علوی می‌افزاید مرکز دوم در جنوب شرقی تهران و در حاشیه رودخانه جاجرود و در روستایی با نام سنجریان قرار دارد؛ روستایی که در امتداد جاده‌ای نظامی در امتداد اتوبان شهید بابایی است.»

سازمان مجاهدین خلق، برای نخستین بار هفت سال پیش از برنامهٔ هسته‌ای ایران پرده برداشته بود.

در همین حال فرانسه نیز ایران را متهم کرد که قطعنامه‌های سازمان ملل را به گونه‌ای جدی نقض کرده است.

انتشار این خبر واکنش سران کشورهای گوناگون را به همراه داشت. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که آلمان از انتشار این خبر بسیار نگران است.

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا گفت که ایران در برنامهٔ هسته‌ای خود آژانس را فریب داده است.

نیکلا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه هم گفت که ایران جامعه جهانی را در راهی خطرناک قرار داده است. سرکوزی وعدهٔ تحریم‌های شدیدتری علیه ایران را داد.

ایران تاکنون به دلیل خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم مشمول سه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده است.

جامعهٔ جهانی نگران آن است که ایران از فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت موادی استفاده کند که لازمهٔ تولید کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

ایران تمامی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید فعالیت‌های اتمی‌اش کاربرد صلح‌آمیز دارند و برای تولید انرژی استفاده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG