لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

روزنامه‌های صبح شنبه ایران هشتم اسفندماه


روزنامه کیهان اظهارات یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره «علوم انسانی» را منتشر کرده و به نقل از وی نوشته «آنچه امروز در دنیا مطرح است علوم حیوانی است نه علوم انسانی».

به نوشته این روزنامه حسن رحیم‌پور ازغدی در همایشی به میزبانی «نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها» گفته «ما اکنون در دنیا علوم انسانی نداریم و این مباحثی که مطرح می شود در واقع علوم حیوانی است و براساس تجربه به دست آمده است. »

رحیم‌پور ازغدی که کیهان وی را «استاد حوزه و دانشگاه» معرفی کرده همچنین در اظهاراتی فعالان حقوق زنان در ایران را متهم کرده که «اهداف دیگری را دنبال می‌کنند» و گفته است «فمینیسم قصد داشت حقوق زنان را احیا کند که نتوانست و ۲۰ سال است که در اروپا فروکش کرده و امروز مباحث آن در ایران مطرح شده است که البته در واقع اهداف دیگری» را دنبال می‌کنند.

پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در شهریور ماه امسال از تدریس علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران ابراز نگرانی کرده و علوم انسانی را موجب انحراف دانشجویان توصیف کرده بود.

۳۴ آئین نامه از ۳۹ آئین‌نامه مصوب دولت مغایر قانون اعلام شد

روزنامه خراسان گزارشی از نامه‌های علی لاریجانی به محمد احمدی‌نژاد و تأکید رئیس مجلس بر غیرقانونی بودن ۳۴ آئین‌نامه مصوب دولت منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای اقدامات مغایر دولت با قانون و مصوبات مجلس را به اطلاع محمد احمدی‌نژاد رسانده و خواستار اقدامات اصلاحی و ارائه توضیحات لازم در مورد این اقدامات شده است.

روزنامه خراسان نوشته براساس نتیجه بررسی و نظر مجلس که در سوم اسفند ۸۸ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده و به امضای علی لاریجانی رسیده، رئیس مجلس خطاب به رئیس دولت تأکید کرده که از ۳۹ تصویب نامه و آیین نامه دولت ۳۴ مورد مغایر قانون شناخته شده است.

بر اساس بخشی از اصل ۸۵ قانون اساسی مصوبات دولت نباید مخالف قوانین ومقررات عمومی کشور باشد و اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تأکید کرده که رئیس مجلس شورای اسلامی درصورتی که تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت را بر خلاف قوانین بیابد، باید آن را با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیئت وزیران بفرستند.

همایش گروه‌های مخالف اسرائیل در تهران

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که از صبح شنبه هشتم اسفند شماری از رهبران گروه‌های مخالف اسرائیل در تهران یک گرهمایی برگزار می‌کنند تا درباره «مقابله با اسرائیل در شرایط حساس کنونی» تصمیم‌گیری کنند.

این روزنامه برگزاری همایش گروه‌های مخالف اسرائیل در تهران را «پاسخی به تهدید» اسرائیل توصیف کرده و نوشته «همایش تهران از این جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از یکسو حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هفته گذشته اعلام کرد در صورتی‌که لبنان و فرودگاه بیروت مورد حمله قرار گیرند فرودگاه تل‌آویو هدف قرار خواهد گرفت» و از سوی دیگر رهبران برخی گروه‌های فلسطینی و دولت سوریه برای هرگونه رویارویی با اسرائیل اعلام آمادگی کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی برگزاری اجلاس گروه‌های فلسطینی و لبنانی مخالف اسرائیل در تهران را مورد تمجید قرار داده و نوشته ایت که «حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی فلسطین، جمهوری اسلامی، سوریه و لبنان در حرکتی هماهنگ برای رویارویی» بلای اسرائیل آماده می‌شوند.

بازداشت مجدد هنگامه شهیدی و ملاقات ۱۱ روزنامه‌نگار بازداشتی در اوین

روزنامه اعتماد از بازداشت مجدد هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار در تهران خبر داده و نوشته که وی «صبح پنجشنبه در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است».

به نوشته این روزنامه به مادر هنگامه شهیدی گفته‌اند برای پیگیری وضعیت وی به دادسرای اوین مراجعه کند.

هنگامه شهیدی در از تیرماه سال جاری به مدت چهار ماه بازداشت شد و با قرار وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

اعتماد همچنین گزارش داده که تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران بازداشتی روز پنجشنبه با خانواده‌های خود دیدار کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه علی حکمت، وحید پوراستاد، مرتضی کاظمیان، احسان مهرابی، کیوان مهرگان، اکبر منتجبی، عبدالرضا تاجیک، محمد داوری، عیسی سحرخیز، سعید لیلاز و سمیه مؤمنی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که در زندان اوین با خانواده‌های خود دیدار کردند.

به جز حکمت، سحرخیز، لیلاز و تاجیک سایر روزنامه نگاران از زمان بازداشت برای نخستین بار امکان ملاقات با خانواده‌هایشان را پیدا کرده‌اند.

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید مردم

روزنامه تهران امروز از «کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید مردم در سال آینده» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، با اشاره به اجرای طرح حذف یارانه‌ها از سال ۸۹ گفته ایت که « با یک حساب سرانگشتی به علاوه میزان تورمی که حداقل ۴۰ درصد پیش‌بینی شده می‌توان گفت که سال آینده ۴۰ درصد از قدرت خرید مردم کم می‌شود و این دقیقاً نشان می‌دهد که زوایای این تصمیم کاملاً دیده نشده است».

وی همچنین تأکید کرده که «اگر سال آینده تولید به دلیل اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها با مشکل رکود مواجه شود، اشتغال جدید کمتری نیز اتفاق می‌افتد».
XS
SM
MD
LG