لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

مرور روزنامه‌های شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹


Iran, Tehran -- A man reads a newspaper
Iran, Tehran -- A man reads a newspaper
روزنامه کیهان خبر داده است که دست‌کم ۶ نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات «در انتظار اعدام» هستند.

این روزنامه از صدور و تایید حکم اعدام « جعفر کاظمی » از بازداشت شدگان پس از انتخابات از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و شعبه ۳۱ ديوان عالی کشور خبر داده و ادعا کرده که در مجموع برای ۶ نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات به اتهام مشابه آقای کاظمی حکم اعدام صادر شده است.

کیهان از ۵ محکوم به اعدام دیگر نام نبرده اما ادعا کرده که هر ۶ نفر به اتهام «وابستگی به سازمان مجاهدین خلق» در جریان اعتراضان پس از انتخابات بازداشت شده اند.

این روزنامه همچنین جعفر کاظمی را زندانی سیاسی سال های ۶۰ تا ۷۰ معرفی کرده و نوشته که یکی از اتهامات آقای کاظمی « حضور فرزندش در پایگاه مجاهدین خلق در عراق » است.

«سپردن امور به فرومايگان ناپايداری دولت را در پی دارد»

روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی درباره نتایج «سپردن امور کشور به فرومایگان» را در صفحه نخست روز شنبه منتشر کرده و از قول وی نوشته «سپردن مسئوليت به فرومايگان و كنار زدن آگاهان ناپايداري دولت را در پی دارد».

به نوشته این روزنامه علی لاریجانی در جریان سفر به استان مازندران طی سخنانی به انتقاد طیفی از جناح حاکم و « تخریب افراد » از سوی آن ها انتقاد کرده و گفته «امروز در كشور شاهديم كه برخي افراد رفتارهايي در اردوگاه اصولگرايي انجام مي‌دهند اما بايد بدانند رفتار اجتهادي راه حل مشكلات نيست و اين رفتارها تيراندازي سياسي است».

وی همچنین با تاکید براینکه «خاموش كردن صداي متفاوت در جامعه نشانه دانايي نيست» گفته «اگر در جامعه‌اي كارخانه توليد موافق به وجود آيد آن جامعه ديگر جامعه‌اي پويا نيست و تبديل به جامعه‌ای ايستا می‌شود چرا كه تنوع ذهني موجب پرتحركی در جامعه است».

رییس مجلس هشتم همچنین به شرایط خاص کشور اشاره کرده و گفته «شرايط امروز ايجاب مي‌كند از رفتارهاي تحريك آمريكا و اختلاف آميز پرهيز شود و اگر كسي با قلم يا سخن خود به اختلافات دامن بزند بايد بداند كه در شطرنج حريف بازي مي‌كند».

روزنامه جمهوری اسلامی همزمان در سرمقاله خود با عنوان «واقعيت‌هایی درباره توطئه تحريم» با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا و کانادا برای اعتمال تحریم های افزون تر علیه حکومت ایران از «مقاومت» و «تدبیر» به عنوان «اهرم‌های مقابله با تحریم‌ها» نام برده است.

این روزنامه با تاکید براینکه «همه مشكلات را با شعار و طرد كردن اين و آن نمي‌توان حل كرد. نام اين كار ، ايجاد تنش است و مأموريت اصلي و جوهري دستگاه سياست خارجي هر كشور و همه مسئولان اجرائي ، تنش زدائي است » نوشته که ماموریت وزارت خارجه «تنش‌زدایی» است و نه «تنش‌زایی».

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد ضمنی از سیاست خارجی جناح حاکم نوشته «حفاظت از نظام به ايستادگي در برابر قلدری ‌ها نياز دارد ولی به ايجاد تنش نه تنها نياز ندارد بلكه با پرهيز از آنست كه مي‌توان به اين هدف رسيد».

نشست در بیروت؛ پیروزی یا شکست برای حکومت ایران

نشست سران عربستان سعودی ، سوریه ، قطر و لبنان در بیروت تحلیل های متفاوت دو روزنامه تهران امروز و کیهان را به دنبال داشته است.
روزنامه تهران امروز در سرمقاله شنبه خود با تاکید براینکه «نشست سه‌جانبه بيروت در حالي برگزار مي‌شود كه منطقه آبستن تحولات ويژه‌اي است» نوشته «ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی ، پس از سفر به دمشق به همراه بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه وارد بيروت شد تا به همراه ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان ، گفت‌وگوهاي خود را آغاز كنند».

این روزنامه نوشته صرف‌نظر از تعارفات ديپلماتيك و بيانيه‌هاي رسمي ، «اهداف نشست بیروت» را مهم ارزیابی کرده و «دست‌كم يكي از اهداف اين نشست را «عربيزه كردن مسئله لبنان، فلسطين و نوار غزه» دانسته و نوشته «اگر اين راهبرد با موفقيت اجرا شود می‌تواند به معني خارج ساختن سوريه از مدار اتحاديه ضد اسرائیلی ايران ، سوريه و حزب‌الله لبنان باشد».

این روزنامه با اشاره به این که «هرگونه تصميم‌گيري درباره آينده حزب‌الله لبنان ، منوط به كسب رضايت سوريه است» یکی از اهداف نشست چهارجانبه بیروت را ادغام حزب الله لبنان در ساختار حکومتی لبنان توصیف کرده و نوشته « براساس يكي از سناريوهاي محتمل ، بخشي از نيروهاي حزب‌الله لبنان ، جذب ارتش اين كشور خواهند شد ، ضمن آنكه استقلال عمل ضمني خود را نيز حفظ خواهند كرد و همچنان در جنوب لبنان فعال خواهند بود ، و بخشي از حزب‌الله لبنان نيز به عنوان يك حزب و نيروي سياسي جذب ساختار سياسي لبنان خواهد شد و شماري از رهبران آن به‌عنوان نماينده به پارلمان و شماري از آنان نيز به دولت لبنان راه خواهند يافت».

تهران امروز در عین حال ادغام حزب الله لبنان را « مستلزم حذف يا كنار زدن نيروهاي به شدت ضداسرائيلي حزب‌الله لبنان به‌رهبری سيدحسن نصر‌الله» دانسته اما همزمان نوشته که درصورت ارائه «يك بسته تشويقي شامل كمك‌های اقتصادی به‌ويژه در زمينه نفت و انرژي به سوريه» و جلب اطمینان این کشور برای تداوم این کمک ها و کاهش فشارهای سیاسی به بشار اسد ، سوریه با آن موافقت خواهد کرد.

این روزنامه هدف نهایی نشست سران عربستان سعودی ، سوریه ، قطر و لبنان در بيروت را «تبديل و تحويل چالش‌های موجود از عربی – اسرائيلی را به عربي – ايراني » دانسته و از وقوع آن ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه کیهان اما در سرمقاله خود با عنوان «سايه پر رنگ حزب‌الله بر نشست چهارجانبه بيروت» تحلیلی متفاوت با این ادعا که «نشست چهارجانبه عربی در بيروت» ، بازگشایی «پرونده ترور رفيق حريری» و «تهديدات اسرائیل عليه لبنان» به هم مرتبط هستند.

این روزنامه نوشته «اينک تهديد خارجي عليه حزب الله وجود ندارد كما اينكه تهديد داخلي هم وجود ندارد» ، «لبنان در چشم انداز منطقه اي و داخلی هم از شرايط درگيری هاي ۲۵ ساله داخلی و هم از شرايط جنگ هاي خارجي عبور كرده» و «سوريه نيز شرايط دشوار گذشته به خصوص در دوره سه سال اول به قدرت رسيدن بشار را پشت سر گذاشته و می‌تواند با امنيت خاطر مطالبات تاريخي و ملي خود را پيگيری كند».

کیهان همچنین صدور حکم علیه حزب الله لبنان در ارتباط با ترور رفیق حریری لبنان و ۲۲ نفر از همراهان را «سیاسی کردن پرونده» ترور نخست وزیر سابق لبنان توصیف کرده و نوشته مذاکرات ملک عبدالله ، بشار اسد ، میشل سلیمان و حمد بن خليفه آل ثانی در بیروت نشانه آن است که «بلوک مقاومت به سمت شرايط بهتر پيش مي رود».

این روزنامه حتی ادعا کرده حکومت « ايران اولين پيروز ميدان در نشست ديروز بيروت است چرا كه توانسته بزرگترين مخالف منطقه اي مقاومت را وادار به اعتراف به اقتدار مقاومت کند. »

«راه‌اندازی ۷ هزار پایگاه بسیج تا پایان سال ۸۹»

در حالی که روزنامه رسالت به نقل از وزیر اطلاعات از «پیروزی در مقابله با فتنه و نفاق و وقايع قبل و بعد انتخابات» خبر داده، فرمانده بسیج از راه‌اندازی ۷ هزار پایگاه بسیج برای مقابله با «جنگ نرم» خبر سخن گفته است.

به نوشته رسالت حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با ادعای پیروزی بر معرضان پس از انتخابات گفته رهبران اعتراضات پس از انتخابات نیز « در آزمايش بزرگ شکست خوردند و نااميد و سرافکنده از اين آزمايش بيرون آمدند. »

این روزنامه در خبری دیگر از قول رئيس سازمان حراست کشور نوشته معترضان «به دنبال استفاده از برخي نارضايتي هاي احتمالي هستند» و در صددند تا «پس از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها از برخي نارضايتي هاي احتمالي براي اهداف سياسي استفاده کنند».

علی شمس همچنین مدعی شده که مخالفان «در پی جنگ هوشمند عليه» حکومت هستند.

روزنامه های مردمسالاری و کیهان اما همزمان با اظهارات دو مقام امنیتی از قول فرمانده بسیج افزایش شمار پایگاه های بسیج در کشور خبر داده از قول محمدرضا نقدی نوشته اند که در « اقدامی بي سابقه » بسیج قصد دارد علاوه بر پایگاه های موجود «۷ هزار پایگاه بسیج» دیگر نیز در سطح کشور راه اندازی کند.

فرمانده بسیج هدف از راه اندازی ۷ هزار پایگاه بسیج جدید را «مشارکت بسیجیان در اداره کشور» ، «مقابله با جنگ نرم» و «حوادثی مشابه» اعتراضات پس از انتخابات عنوان کرده است.

اجرای طرح تذکر لسانی در ۳۰ شهرستان

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده که «به زودی طرح تذکر لسانی در ۳۰ شهرستان کشور اجرا خواهد شد.»

به نوشته این روزنامه مسوول امور استان‌های ستاد احیاي امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته «این طرح با همکاری معتمدین در ۳۰ شهرستان کشور به صورت الگویی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد».

حجت‌الاسلام صادق‌زاده «تذکر لسانی را اولین رسالت ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر» دانسته است.

«ناکامی دولت در دریافت مالیات از اصناف»

روزنامه های جهان صنعت و همشهری گزارش هایی درباره « ناکامی دولت در اخذ مالیات از اصناف » را در شماره ۹ مرداد ماه خود منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت در این خصوص نوشته «یک هفته بعد از پایان مهلت تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی در شرایطی که انتظار می‌رفت درآمد‌های عمومی دولت از محل درآمد مالیاتی محقق شود رییس سازمان امور مالیاتی از ناکامی این سازمان در دریافت مالیات از اصناف خبر داده است».

به نوشته این روزنامه بر اساس قانون بودجه سال ۸۹، دولت باید ۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد از محل دریافت مالیات دریافت کند اما علی عسکری رییس سازمان امور مالیاتی می گوید با گذشت ۴ ماه از سال ۸۸ و «در ابتدای راه نتوانسته آنچه قانون بودجه برعهده این سازمان گذاشته، برآورده کند».

روزنامه همشهری نیز خبر داده که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به این روزنامه گفته «سهم اصناف ، مشاغل و بازاریان از کل مالیات‌ها قابل‌قبول و پذیرش نیست و با توجه به ظرفیت اقتصادی آنها این سهم دست‌کم باید ۳ برابر شود».

علی عسگری در پاسخ به این پرسش روزنامه همشهری که «مردم می‌پرسند چرا دولت همه‌ساله با اصناف و بازار بر سر پرداخت مالیات توافق می‌کند اما برای مالیات اقشار حقوق‌بگیر دولتی و خصوصی ، سازوکاری برای توافق و تفاهم وجود ندارد؟» گفته «این مسئله کاملا درست است و با توجه به ظرفیت اقتصادی مشاغل و اصناف سهم آن ها از مالیات مورد قبول و پذیرش نیست».
XS
SM
MD
LG