لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

روزنامه‌های شنبه دهم مهرماه ۱۳۸۹


بازداشت شماری از اعضای ارشد نهضت آزادی

روزنامه آرمان از بازداشت دبیرکل و شماری از اعضای ارشد نهضت آزادی خبر داده و نوشته است که ابراهیم یزدی، مهندس هاشم صباغیان، مهندس محمد توسلی و نیز دکتر علی‌اصغر غروی روز جمعه در اصفهان بازداشت شدند.

به رغم آنکه بازداشت دبیرکل و اعضای ارشد نهضت آزادی بعد بزرگترین بازداشت گروهی فعالان سیاسی در چند هفته اخیر است اما با وجود محدودیت‌های شدید حاکم بر مطبوعات روزنامه آرمان در میان روزنامه‌ای دهم مهرماه از معدود روزنامه‌های است که خبری کوتاه از این اقدام مأموران امنیتی جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین نوشته که علاوه‌ بر این غفار فرزدی، احد رضایی، ورپایی و مصلحی از دیگر اعضای نهضت آزادی در اصفهان، آذربایجان و زنجان از بازدشت‌شدگان هستند.

اظهارات تهدید آمیز فرمانده نیروی انتظامی در نماز جمعه تهران

روزنامه کیهان اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران را منتشر کرده و از قول وی نوشته «فتنه‌گران اقتصادی در خدمت پروژه تحریم» هستند و با آنها «برخورد می‌کنیم».

به نوشته این روزنامه اسماعیل احمدی‌مقدم با این ادعا که «با فشارهای اقتصادی قصد دارند، شرایط کشور را به نقطه‌ای بکشانند که آشوب، اغتشاش، ناآرامی و نافرمانی مدنی را به دنبال داشته باشد» فعالان اقتصادی و اصناف معترض را تهدید کرده و گفته «کسانی که می‌خواهند با تکیه بر فشارهای اقتصادی دشمن، حلقه مکمل آن در کشور باشند باید بدانند که با آنها برخورد خواهد شد».

به نوشته این روزنامه فرمانده نیروی انتظامی با اشاره وجود تهدیدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز تهدید امنیتی مدعی شده که «تهدیدات امنیتی در شکل نفوذهای اطلاعاتی، فتنه و آشوب، تفرقه‌افکنی در جامعه، تخریب اموال، تروریسم و نفوذ در دستگاه‌های دولتی» اکنون وجود دارد از آمادگی نیروی انتظامی برای عملیات و برخورد شدید با آنان سخن گفته است.

به نوشته روزنامه کیهان اسماعیل احمدی‌مقدم که در آستانه اجرای طرح حذف یارانه‌ها و نیز همزمان با اعتصاب برخی اصناف از جمله طلافروشان در نماز جمعه تهران سخن می‌گفت از تداوم اعتراضات سیاسی پس از انتخابات خبر داد و گفت «اگرچه بقایای فتنه سیاسی سال گذشته ادامه دارد و فتنه امروز در اشکال دیگری همچون فتنه اقتصادی که ممکن است عده‌ای قصد داشته باشند که هر روز جایی را به اعتصاب و تعطیلی بکشاند، ادامه دارد و البته امکان دارد که فتنه به اشکال دیگری هم خود را نشان دهد اما نیروی انتظامی بر کانون شکل‌دهی این فتنه‌ها اشراف کامل دارد» و «نیروی انتظامی قطعاً در اجرای طرح‌های تحول اقتصادی در کنار دولت خواهد بود».

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال خشونت اعمال شده از سوی نیروی انتظامی طی سال ۸۸ را «خشونت حداقلی» توصیف کرده و افزود که «مأموران ما در فتنه اخیر با کاربرد حداقل زور و خشونت از موج فتنه عبور کردند».

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال اعتراضات یک سال گذشته را ناشی از «فریب عده‌ای از مردم عزیز» توصیف کرد و مدعی شد که «بخشی از مردم عزیز نیز فریب خورده» و «رویاروی حاکمیت یا بخش‌هایی از حاکمیت قرار گرفته‌اند».

انتقاد شدیداللحن روزنامه جمهوری اسلامی به رئیس قوه قضائیه

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه خود رئیس قوه قضائیه را به خاطر اظهاراتش علیه هاشمی رفسنجانی در خصوص دانشگاه آزاد، به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در این سرمقاله که با تیتر «منبطل؟!» منتشر شده، نویسنده با اشاره به اینکه «در مناقشات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، نظر صاحب این قلم از ابتدا این بود و اکنون نیز این است که تصمیم‌گیری درباره این دانشگاه به رهبری واگذار شود»، اظهارات رئیس قوه قضائیه در پاسخ به اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره وقف دانشگاه آزاد را « تازه‌ترین نمونه از مناقشات پر هزینه» توصیف کرده و صادق لاریجانی را به خاطر استفاده از ادبیات نامناسب و زیاده‌گویی در اظهاراتش مورد خطاب قرار داده است.

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته «جناب آقای لاریجانی! افراد زیادی در این ایام با زبانی خارج از چارچوب‌های متناسب با بزرگان درباره آقای هاشمی رفسنجانی سخن گفته‌اند که ما پرداختن به آنها و اظهاراتشان را نوعی اتلاف وقت میدانیم. اما کسی که در جایگاه رئیس قوه قضائیه قرار دارد و در کسوت روحانیت است و از خانواده ریشه‌داری همچون بیت آیت‌الله حاج میرزا هاشم آملی رحمة الله علیه برخاسته، حساب جدایی دارد».

این روزنامه در ادامه با تأکید براینکه «تصور نکنید برای جناب آقای هاشمی رفسنجانی هاله‌ای از قداست و مصونیت از اشتباه قائل هستیم» تأکید کرده که «برآنیم که به شما بگوییم چرا در برابر سخن صحیح و بی‌عیب و نقص ایشان چنین سخن گفته‌اید» و به صادق لاریجانی یادآوری کرده که هاشمی رفسنجانی «از معماران نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و از همه اینها گذشته در دو نهاد مهم یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری رئیس شماست، انتظار این است که شما درباره ایشان و هر بزرگ دیگری محترمانه سخن بگوئید و در جلسات رسمی از الفاظ و عباراتی استفاده نکنید که به کارگیری آنها در شأن کسی که در جایگاه شما قرار دارد نیست».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به اینکه «شاید در آن لحظه که در جمع ائمه جمعه سخن می‌گفتید یادتان نبود که خودتان چندی قبل چگونه ناصحانه و البته درست و بجا به رئیس‌جمهور به خاطر همین گونه سخن گفتن ایراد گرفتید» خطاب به صادق لاریجانی نوشته «اکنون چه شده است که آن ناصح ناقد نافذ، خود در دام "رطب خورده منع رطب کی تواند کند" گرفتار آمده است؟»

مهمترین فراز سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی اما آنجاست که نویسنده با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه در پاسخ به هاشمی رفسنجانی گفته است «وقف دانشگاه آزاد از اول منبطل بوده»، به ظرافت خطاب به صادق لاریجانی نوشته «آخرین نکته به کلمه "منبطل" مربوط می‌شود که برخلاف ادبیات عرب به کار برده‌اید. به کار بردن این کلمه، که در هیچیک از کتب لغت وجود ندارد و از اختراعات شما محسوب می‌شود، نویسنده این سطور را دچار این سؤال کرده است که نکند رئیس محترم قوه قضائیه تصور کرده‌اند مسند قاضی‌القضاتی این قدرت را نیز به ایشان میدهد که هر صیغه‌ای را به هر بابی که می‌خواهند ببرند و هر اصطلاحی که مایل هستند را استخراج کنند؟!»

تفاهم‌نامه امنیتی وزارت بهداشت با نیروی انتظامی

روزنامه‌های خراسان و تهران امروز گزارش‌هایی از «خودکشی یکی از عاملان قتل دکتر سرابی»، «تجهیز پزشکان به وسایل دفاع شخصی»، و «حضور مأموران انتظامی در بیمارستان‌ها» منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه خراسان، کریم کشوری فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفته است که «یکی از عاملان قتل» دکتر سرابی یکی از دو پزشکی که در طی هفته‌های اخیر در تهران ترور شدند «هنگام دستگیری ضمن تیراندازی به سمت پلیس، وقتی خود را در محاصره مأموران انتظامی کرمانشاه دید، با شلیک چند تیر خودکشی کرد».

این مقام نیروی انتظامی مدعی شد که شخصی که خودکشی کرده پدر متهم به قتل دکتر سرابی است که هنگامی که مأموران قصد بازداشت وی را داشتند «در حوالی "روستای سوخور نامدار" سر پل ذهاب با اسلحه کلانشیکف با ماموران درگیر شده و در نهایت خودکشی کرده است».

روزنامه خراسان همزمان خبر داده که «مجروح شدن دو پرستار در کمتر از یک ماه و قتل دو پزشک به فاصله ۲۴ ساعت از یکدیگر، مسئولان وزارت بهداشت را مجاب کرده تجهیزات دفاع شخصی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی قرار دهند و قرار است مأموران نیروی انتظامی نیز به صورت غیرموظف در بیمارستان مستقر شوند».

به نوشته این روزنامه حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت از انجام مذاکراتی با نیروی انتظامی برای تأمین امنیت کادر درمانی در بیمارستان‌ها خبر داده و گفت: مذاکراتی با نیروی انتظامی داشته‌ایم تا قراردادی با بیمارستان‌ها منعقد شود. به این ترتیب که بیمارستان‌ها هزینه‌ای را به نیروی انتظامی پرداخت کنند تا پلیس به صورت غیرموظف در بیمارستان حضور یابد».

حسن هویدا، معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور، نیز خبر داده که «به تازگی با امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی، تجهیزات دفاع شخصی نظیر اسپری اشک‌آور و شوکر الکتریکی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی مراکز درمانی کشور قرار خواهد گرفت».

روزنامه تهران امروز اما طی سرمقاله‌ای با عنوان «این شکاف با شوکر الکتریکی پر نمی‌شود» نوشته است «اگر در یک طرف این ماجرا پرستاران و پزشکان قرار دارند در طرف دیگر مردمی قرار دارند که در کنار مشکلاتی که با کمبود کادر درمانی و پزشک و تأخیر در پذیرش بیماران دارند. ۶۰ درصد هزینه درمان راهم از جیب پرداخت می‌کنند».

این روزنامه فهرستی مشکلات بیمارستان‌ها، پرستاران و مردم را مورد اشاره قرار داده و نوشته «کمبود پزشک و کادر درمانی در بیمارستان‌ها، شکاف درآمدی میان پزشکان و پرستاران، عدم تحقق وعده‌های دولت در افزایش حقوق و پرداخت معوقات و کاهش ساعت کار پرستاران و عدم استخدام ۲۳ هزار پرستار جدید و دلایل بسیار دیگر باعث شده کادر درمانی پزشکی بیمارستان‌ها در کنار کمبود‌ها، اگر نگوییم با کم‌انگیزگی با دلسردی با بیماران برخورد کنند».

تهران امروز در ادامه نوشته «شکافی که اکنون بین بیمار و جامعه پزشکی افتاده است با شوکر الکتریکی پرشدنی نیست» و «در کنار تجهیز کادر درمانی به دفاع شخصی باید واقع بینانه به مشکلات پرستاران و پزشکان فداکار کشورمان رسیدگی شود» و از سوی دیگر «دولت باید بار سنگین ۶۰ درصدی هزینه‌های سلامت را از دوش مردم بر دارد».

این روزنامه همچنین در گزارشی از مخالفت پزشکان و پرستاران با تفاهم‌نامه امنیتی وزارت بهداشت با نیروی انتظامی خبر داده و از قول بهزاد رحمانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن جراحان عمومی ایران نوشته «این اقدامات تنها به مخدوش شدن رابطه میان پزشکان و جامعه می‌انجامد».

قطعنامه امامان جمعه و نامه علی مطهری درباره حوادث پس از انتخابات

روزنامه رسالت از روزنامه‌های حامی دولت در تیتر نخست خود از قول قطعنامه گرهمایی امامان جمعه خواستار مجازات رهبران اعتراضات پس از انتخابات شده و نوشته «قوه قضائیه سران فتنه را مجازات کند».

به نوشته رسالت ائمه جمعه سراسر کشور در قطعنامه پایانی بیست و یکمین گردهمایی سراسری خود تأکید کرده‌اند که «از مسئولین امر به ویژه قوه‌قضائیه خواهانیم، هر چه زودتر تکلیف سران فتنه را معلوم و بیگانه‌خواهان خودی‌نما را از صفوف ملت ولایی و انقلابی جدا ساخته و آنها را به مجازات خیانت و خباثت‌هایشان برسانند».

در این بیانیه البته اشاره مستقیمی به اسامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سایر رهبران اعتراضات پس از انتخابات نشده است. امامان جمعه در قطعنامه خود در عین حال از آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «امام المسلمین» نامبرده‌اند.

روزنامه جام جم نیز همزمان بخش‌هایی از نامه علی مطهری به رئیس قوه قضاییه را منتشر کرده و نوشته «علی مطهری در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ضمن استقبال از اظهارات اخیر وی، بر محاکمه عادلانه و هر چه سریع‌تر تمامی افراد و عوامل موثر در بروز فتنه سال ۸۸» تأکید کرده است.

به نوشته این روزنامه علی مطهری در عین حال از برخی مقام های اجرایی کشور به عنوان متهمان اصلی حوادث پس از انتخابات اشاره کرده و نوشته «امیدوارم متهمان اصلی این پرونده به ملاحظه رتبه بالای اجرایی‌شان و با مصلحت‌اندیشی‌های بی‌جا مورد غفلت واقع نشوند که هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای عدالت نیست».

واکنش‌ها به تحریم هشت مقام امنیتی

روزنامه تهران امروز «از پاسخ شدیداللحن جمهوری اسلامی به آمریکا» پس از اعلام تحریم هشت مقام امنیتی حکومت مستقر در ایران به دلیل نقض حقوق بشر خبر داده است.

این روزنامه نوشته که وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر سوئیس را که مسئول دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران است، احضار کرده تا به تحریم‌های آمریکا علیه هشت مقام مسئول حکومت ایران به اتهام نقض حقوق بشر اعتراض کند.

تهران امروز نوشته که دومین واکنش وزارت خارجه به این حرکت آمریکا نیز سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیما بوده و منوچهر متکی مدعی شده که تحریم هشت مقام امنیتی حکومت ایران «امنیت اجتماعی را در ایران به مخاطره می‌اندازند» و چون صادق محصولی فرمانده ارشد سپاه و وزیر فعلی وزیر رفاه در دولت احمدی‌نژاد نیز در شمار تحریم‌شدگان است «یعنی آمریکا عدم رفاه در جامعه را هدف قرار داده‌است».

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صادق محصولی، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد در جریان انتخابات سال ۸۸ و سرکوب اعتراضات پس از آن، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی فعلی قوه قضاییه و وزیر سابق اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات فعلی، مصطفی محمدنجار وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور فعلی، احمدرضا رادان جانشین فعلی فرمانده کل نیروی انتظامی و فرمانده نیروی انتظامی پایتخت در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات و نیز حسین طائب معاون فعلی اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده بسیج در حوادث پس از انتخابات هشت مقام امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی هستند که آمریکا اعلام کرده در فرمان تحریم آنها که به امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا رسید، مقامات یاد شده در فهرست تحریم‌ها قرار دارند و تمامی روابط این افراد با نهادها و مؤسسات آمریکایی ممنوع شده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید شده که «این هشت تن در نقض فاحش حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران مسئول هستند و تمامی دارایی‌های آنها در ایالات متحده، مسدود می‌شود».

همزمان روزنامه کیهان از واکنش اسماعیل احمدی‌مقدم به تحریم هشت مقام امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده و نوشته که وی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته «بنده خواهش می‌کنم که مقامات آمریکایی سندی ارائه کنند که این مقامات امنیتی اساساً در آمریکا حساب دارند یا اینکه سفری به این کشور داشته‌اند، البته آنها بگویند که این مقامات اصلاً تقاضای ویزا هم کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG