لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹


روزنامه‌های کیهان و رسالت از تهدید معاون سیاسی سپاه پاسداران مبنی بر نام امن کردن خلیج فارس در صورت حمله نظامی به جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه کیهان یدالله جوانی در خصوص واکنش احتمالی حکومت مستقر در ایران در صورت بروز حمله نظامی نوشته «اگر آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند، امنیت منطقه به خطر می‌افتد و همانگونه که در گذشته تأکید شده است، امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا برای هیچ کس».

رئیس دفتر سیاسی سپاه همچنین با اشاره به استناد سخنان آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که «چنانچه از سوی آمریکا و اسرائیل حرکت خصمانه‌ای علیه ارزش‌های حیاتی ما رخ دهد» دفاع جمهوری اسلامی محدود به داخل کشور نخواهد بود و کل منطقه نا امن می‌شود و «اگر امنیت این منطقه به مخاطره بیفتد، همه آنان متضرر می‌شوند».

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت ، نیز در همین خصوص از قول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشته است «جنگ ابر سرمایه‌داری فقط جنگ نظامی و امنیتی نیست، بلکه جنگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دینی، اخلاقی و عاطفی است باید همه دستگاه‌های کشور در موضع دفاع از حریم ارزش‌های اسلام و انقلاب قرار بگیرند».

حسن فیروز آبادی همچنین گفته است که در شرایط فعلی «دولت باید دولت مدافع باشد و هر وزارتخانه و مسئول هر دستگاهی باید از موضع تهاجمی به سکوهای حمله دشمن به انقلاب اسلامی بنگرند».

«درخواست وزیر ارتباطات برای گران شدن هرچه بیشتر بنزین»

روزنامه های دنیای اقتصاد و جهان صنعت در شماره دوشنبه خود اخباری درباره «گران شدن بنزین» منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، در «نخستین همایش دفاتر پیشخوان خدمات دولت» طی اظهارات بی‌سابقه‌ای از رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور خواسته است تا دولت «بنزین را هرچه می‌توانند گران‌تر کند».

این روزنامه نوشته که وزیر ارتباطات در این همایش خطاب به محمد رویانیان به عنوان رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور گفته «هرچه می‌توانید به گران‌تر شدن بنزین کمک کنید؛ چراکه این امر باعث می‌شود مردم به اقدامات دولت الکترونیک روی بیاورند».

وی همچنین گفته که در حین اجرای برنامه دولت برای حذف یارانه‌ها بهتر است که «اگر برخی کالاها به عمد هزینه واقعی خود را پیدا کند، موجب جهش و انقلاب در دفاتر پیشخوان دولت خواهد شد».

از سوی دیگر روزنامه جهان صنعت از سناریوی جدید دولت برای «منطقه‌ای کردن قیمت بنزین» گزارش داده و نوشته «مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز یکشنبه از ارایه پیشنهادی از سوی دولت با هدف حق‌العمل‌کاری جایگاه‌داران به جای دریافت کارمزد خبر داد و همچنین گفت با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان قیمت بنزین منطقه‌ای شود».

این روزنامه با اشاره به اینکه «منطقه‌ای شدن قیمت بنزین اولین‌بار نیست که مطرح می‌شود» نوشته است که «اعلام این نکته که بعد از رسیدن قیمت بنزین در ایران به قیمت‌های فوب خلیج فارس، می‌توان در ایران نیز مانند همه کشورهای جهان بنزین را به قیمت منطقه‌ای فروخت و جنوب می‌تواند از قیمت ارزان‌تر بنزین برخوردار باشد تا مرکز ، شمال و غرب، تنها می‌تواند به ابهاماتی که تاکنون در این حوزه مطرح شده است بیفزاید».

جهان صنعت با ابراز نگرانی از آثار طرح دولت برای منطقه‌ای شدن قیمت بنزین نوشته است که «معلوم نیست در این طرح ویژه تکلیف استان‌های محروم چه خواهد شد. آیا در استان‌های محروم صرف نظر از دوری مسافت و هزینه حمل‌ونقل و... شرایط ویژه‌ای برای فروش بنزین و اجرای عدالت لحاظ خواهد شد. آیا این امر سبب ایجاد نوعی بازار سیاه بنزین در استان‌های مختلف نخواهد شد؟»

این روزنامه با یادآوری اینکه تنها کمتر از دو ماه به مهلت دولت برای حذف یارانه‌ها باقی است از سردرگمی مردم و حتی مقام‌های دولتی در این باره خبر داده و نوشته «هنوز نه قیمت بنزین مشخص شده است و نه قیمت گاز و برق و آب و.... بسته انرژی سرنوشتشان معلوم نیست و در جواب همه سؤالات بی‌جواب خبرنگاران در مورد قیمت‌ها و میزان رشد آن در سال اول (اجرای حذف یارانه‌ها) سکوت و توضیحات کلی است که ارایه می‌شود و مسئولان در توضیح علت طفره رفتن از ارایه آمار و ارقام مشخص را شرایط ویژه و تبعات اقتصادی» اعلام می‌کنند.

آینده اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

دو روزنامه مردمسالاری و رسالت تیترهای نخست شماره ۱۱ مرداد خود را به ترتیب به «آینده اصلاح‌طلبان» و «آینده اصولگرایان» اختصاص داده‌اند.

روزنامه مردمسالاری درباره آینده اصلاح‌طلبان به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان توجه نشان داده و از قول وی نوشته «اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده حضور خواهند داشت».

عباسعلی کدخدایی ضمن تأکید براینکه «نگاه ما این نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده نباید حضور داشته باشند یا حضور نخواهند داشت» گفته است که «بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب وجود دارند که در چارچوب نظام عمل کردند و شورای نگهبان هم مشکلی با آنها نداشته و ندارد، کما اینکه در انتخابات هشتم مجلس نیز اقلیتی که در مجلس حضور دارد از همین شورای نگهبان تأییدیه گرفته‌اند».

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفته است که «در آینده هم رویه شورای نگهبان همین گونه خواهد بود و نگاه ما این گونه نیست که فرد اگر اصلاح‌طلب است، چشم بسته صلاحیت آن را رد کنیم».

به نوشته روزنامه مردمسالاری آقای کدخدایی درباره اعتراضات صورت گرفته به حمایت صریح برخی از اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ادعا کرده که «در گذشته به این مسئله که اعضای شورای نگهبان از نامزدی جانبداری کرده‌اند، توجه نمی‌شد چرا که آن را بیشتر در راستای دفاع از نظام تلقی می‌کردند، اما چون این بار رقابت سیاسی سنگین شد، این مطالب را آقایان مطرح می‌کردند».

روزنامه رسالت نیز خبر داده که در جلسه اخیر حبیب‌الله عسکراولادی با محمود احمدی‌نژاد مذاکراتی درباره «آینده جناح اصولگرا» انجام شده است.

عسکراولادی از اعضای ارشد مؤتلفه اسلامی و «دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری» به این روزنامه گفته که در دیدار اخیرش با محمود احمدی‌نژاد «در مورد ارزیابی عملکرد اصولگرایان و آینده اصولگرایی در کشور و نیز صیانت از ظرفیت‌های گونه‌گونی اصولگرایی صحبت شده است».

وی نتیجه این دیدار را «خوب» توصیف کرده و گفته که با توجه به اینکه اصولگرایان «دولت و مجلس و دیگر نهادها» را در دست دارند در جلسات خصوصی‌اش با احمدی‌نژاد «هر آنچه که برای حفظ کیان اصولگرایی لازم باشد مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد»، و هدف «پیشبرد هرچه بیشتر گفتمان اصولگرایی» است.

بازتاب شکایت احمدی‌نژاد از علی مطهری

روزنامه‌های آرمان در گزارشی از «شکایت محمود احمدی‌نژاد علیه علی مطهری» خبر داده و نوشته است «بالاخره بحث و جدل‌های علی مطهری و انتقادات او از دولت پایش را به دادگاه باز کرد».

این روزنامه با یادآوری اینکه علی مطهری از ابتدای کار دولت نهم از حامیان دولت بود، اما با نزدیک شدن دولت نهم به روزهای پایانی به «یکی از اصلی‌ترین افراد در پیگیری استیضاح علی کردان» و منتقد «سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی دولت احمدی‌نژاد» تبدیل شد، نوشته است که «بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ماجرای زندان کهریزک، علی مطهری به عنوان منتقد اصلی وارد میدان شد و اعلام کرد که «اگر تخلفات جریان اعتراضات رسیدگی می‌شود به همان اندازه باید به تخلف و لغزش متخلفان در کهریزک نیز رسیدگی شود».

روزنامه آرمان نوشته با انتشار خبر شکایت احمدی‌نژاد از علی مطهری آنچه برای افکار عمومی و گروه‌های سیاسی مهم است «پاسخ های علی مطهری به شکایت آقای احمدی‌نژاد است» و اینکه «آیا یکی از اصلی‌ترین منتقدان دولت در مجلس اصولگرا محکوم خواهد شد».

روزنامه تهران امروز طی گزارشی از شکایت احمدی‌نژاد از علی مطهری خبر داده که این ششمین شکایت احمدی‌نژاد در یک سال اخیر از چهره‌های سیاسی، نمایندگان مجلس، سایت‌های اینترنتی و مراجع تقلید است.

به نوشته این روزنامه اولین شکایت احمدی‌نژاد که در سال ۸۹ به مراجع قضایی ارجاع داده شده، مربوط به شکایت از محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران است و «تاکنون کسی از مفاد آن خبر ندارد و خود قالیباف نیز در اوایل تیرماه عنوان داشت که خودش هم از علت آن بی‌خبر است» اما رئیس دفتر حقوقی احمدی نژاد انجام شکایت از قالیباف را تأیید کرده و گفته «پرونده شکایت از قالیباف در مرحله دادسراست».

تهران امروز الیاس نادران نماینده تهران و عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج و دیواندره را دو نماینده دیگری معرفی کرده که محمود احمدی‌نژاد پیشتر از آنها شکایت کرده است.

تهران امروز نوشته که محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ نیز علیه سایت اینترنتی «فرارو» نیز اعلام شکایت کرده و البته خبرگزاری رسمی دولت نیز «در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۸۸ خبری مبنی بر شکایت دولت از آیت‌الله صانعی» را منتشر کرد که تاکنون جزئیات آن منتشر نشده است.

«حضور رسانه‌های غربی در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات ممنوع شد»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی حضور رسانه‌های غربی در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات را ممنوع کرده است.

به نوشته این روزنامه محمدعلی رامین روز یکشنبه گفت که «اجازه حضور به رسانه‌های پرمدعا، دروغگو، متقلب کشورهای سلطه‌گر غربی که خود را سلطان بلامنازع رسانه‌های جهان می‌دانند، در هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران داده نخواهد شد».

وی البته گفته که «موارد استثنایی از این قاعده جداست» و «برخی رسانه‌های مستقل غربی به خصوص رسانه‌های مستقل اسلامی کشورهای غربی بخواهند اجازه حضور به آنها داده خواهد شد».

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی همزمان از راه‌اندازی «سایت نظارتی مردمی بر مطبوعات» خبر داده و گفته که مردم می‌توانند نظرات اصلاحی و انتقاد و پیشنهادهای خود را درباره عملکرد مطبوعات و رسانه‌های خاص را از طریق این سایت به وزارت ارشاد منتقل کنند تا این وزارتخانه به «تخلفات مطبوعات و خبرگزاری‌ها» رسیدگی کند.

«افزایش نرخ بیکاری در ۲۱ استان»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، دنیای اقتصاد و تهران امروز گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران درباره افزایش نرخ بیکاری در ۲۱ استان کشور طی سال ۸۸ را مورد توجه قرار داده‌اند.

براساس این گزارش‌ها، نرخ بیکاری در ۲۱ استان در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ افزایش نشان یافته که در این میان، همدان و قزوین بیشترین افزایش نرخ بیکاری و خراسان شمالی هم پایین‌ترین نرخ بیکاری را در این مدت تجربه کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار جزئیات بیشتری از «تغییر مسیر نرخ بیکاری» گزارش داده و نوشته «در حالی که تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ بیکاری کشور با ثبت رکورد ۱۱.۹ درصدی در سال ۸۸ به مرز ۱۲ درصد نزدیک شده که بالاترین رقم در ۵ سال اخیر است، آمار بانک مرکزی نیز از حرکت خزنده این نرخ از پاییز ۸۷ به این سو حکایت دارد».

به نوشته این روزنامه براساس آمار رسمی بانک مرکزی، نرخ بیکاری که در پاییز ۸۷ معادل ۹.۵ درصد بود در زمستان ۸۷ به ۱۰.۴ درصد، در بهار ۸۸ به ۱۱.۱ درصد و بالاخره در پاییز ۸۸ به ۱۱.۳ درصد افزایش یافته که با توجه به رقم ۱۱.۹ درصدی بیکاری برای کل سال ۸۸ به نظر می‌رسد این روند در زمستان ۸۸ تشدید شده باشد».

دنیای اقتصاد همچنین نوشته «روند جدید در نرخ بیکاری کاملا متفاوت با روندی است که از سال ۸۴ به صورت نزولی بر این شاخص حکمفرما بود به این صورت که نرخ بیکاری از ۱۱.۵ درصد در سال ۸۴ به ۱۱.۳ درصد در سال ۸۵، ‌سپس ۱۰.۵ درصد در سال ۸۶ و بالاخره ۱۰.۴ درصد در سال ۸۷ کاهش یافته بود» اما از سال ۸۷ نرخ بیکاری بار دیگر رو به افزایش گذاشته است.
XS
SM
MD
LG