لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹


روزنامه‌های صبح تهران در روز یکشنبه ۱۶ آبان، به موضوعات مختلفی، از جمله پیامدهای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، محدودیت‌های تازه برای فعالیت پزشکان بر اساس برنامه پنجم توسعه، و نحوه برخورد با بدهکاران مالیاتی پرداخته‌اند.


روزنامه‌های جهان صنعت و کیهان در شماره یکشنبه گزارش‌هایی از «پیامدهای طرح حذف یارانه‌ها» و نیز «برگزاری مانور تعزیرات حکومتی در تهران و دیگر استان‌ها» منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه جهان صنعت رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ضمن هشدار به خانوارها درباره پیامدهای اجرای طرح حذف یارانه‌ها از سوی دولت گفته که با حذف یارانه‌ها «طبقه متوسط شهری به مشکل بر می‌خورد».

یحیی آل‌اسحاق همچنین گفته است که مردمی که در حال حاضر «طبقه متوسط شهری» به شمار می‌آیند «با توجه به حقوق ثابتی که دارند به راحتی نمی‌توانند الگوی زندگی خود را تغییر دهند و احتمال پیدایش مشکل برای آنها زیاد است» و این خانوارها از هم اکنون باید هدفمندسازی یا همان حذف یارانه‌ها را «به عنوان یک حادثه‌جدید» در زندگی خود تلقی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرده که خانواده‌های متوسط از این پس نه تنها باید تا جایی که ممکن است هزینه‌های خود را کاهش دهند و از هزینه برای تجهیزات و لوازم خانگی صرف نظر کنند، بلکه «باید هزینه‌هایی را که می‌شود حذف کرد را حذف کنند و حتی در هزینه‌های مصرفی خود مثل آب، برق، گاز و... نیز مراعات کنند».

آل اسحاق با تأکید براینکه «وضعیت اقتصادی نسبت به قبل تغییر کرده» گفته است که «خانوارها باید الگوی مصرف خود را در مواجهه با انرژی‌هایی که مصرف می‌کنند اعم از برق و بنزین تغییر دهند زیرا هدفمندسازی اثرات مختلفی را در پی خواهد داشت».

روزنامه کیهان اما از اجرای «مانور بزرگ تعزیرات حکومتی در بازار تهران » به عنوان یکی از تهمیدات مقدماتی دولت برای اجرای حذف یارانه‌ها خبر داده است.

این روزنامه از قول حاجی پاشا، مدیر سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، نوشته است که طی این مانور که در روزهای آینده نیز تداوم دارد، مأموران در سطح استان تهران و مرکز شهر تهران به ویژه خیابان مولوی با بازاریان و اصناف «متخلف» برخورد می‌کنند.

رئیس تعزیرات حکومتی استان تهران البته گفته است که منظورش از «اصناف متخلف» آن دسته از بازاریان هستند که دستور اخیر دولت مبنی ممنوعیت افزایش قیمت ۲۲ قلم کالای اساسی را رعایت نکنند یا کالاهای خود را انبار کنند.

روزنامه کیهان همچنین خبر داده است که «مانور تعزیرات حکومتی به طور همزمان در اکثر استان‌های کشور انجام می‌شود».

تصویب ممنوعیت تازه برای پزشکان؛ یا مطب یا بیمارستان دولتی

اغلب روزنامه‌های ۱۶ آبان ماه خبر تصویب بخش‌هایی از «برنامه پنجم» در مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده‌اند که براساس آن «فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی ممنوع شده است».

روزنامه تهران امروز گزارشی مفصلی در این باره منتشر کرده و نوشته است که با تصویب مواد دیگری از برنامه پنجم توسعه «مجلسیان فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را منع کردند» و همچنین «از این پس پزشکانی که در استخدام بیمارستان‌های دولتی هستند اجازه داشتن مطب هم ندارند».

این روزنامه با اشاره به اینکه «یکی از موافقان سرسخت این ممنوعیت مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت بود که اکنون در مقام نمایندگی در بهارستان حضور دارد» نوشته است که آقای پزشکیان طی سخنانی گفت که «این مصوبه علیه همکارانش در جامعه پزشکی اما به نفع مردم است».

به نوشته تهران امروز انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون و بهداشت و درمان مجلس، اما ضمن مخالفت با ممنوعیت‌های تازه برای پزشکان، گفته است که «باید به سمتی حرکت کنیم که با معقول کردن درآمد پزشکان، شرایط حضور آنها به صورت تمام وقت در بیمارستان‌ها، چه خصوصی و چه دولتی فراهم شود و این نیاز به قانون ندارد.»

این روزنامه با اشاره به عواقب تصویب ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی و «خروج پزشکان مجرب از بخش دولتی»، تأکید کرده است که «تنها یک راه برای خارج نشدن پزشکان مجرب از بخش دولتی در اثر اجرای مصوبه مجلس وجود دارد که آن هم ایجاد جاذبه‌های مادی و معنوی در بخش دولتی است تا پزشکان انگیزه‌ای برای ماندن در این بخش را داشته باشند».

تصویب ممنوعیت «یا مطلب یا بیمارستان دولتی» برای پزشکان در مجلس هشتم یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت بهداشت به استناد دستور یکی از معاونان محمود احمدی‌نژاد «دانشگاه علوم پزشکی ایران را با ۲۰ هزار پرسنل، استاد و دانشجو منحل اعلام کرد».

حمله رسالت به مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی

روزنامه رسالت، از روزنامه‌های حامی دولت، در شماره ۱۶ آبان خود مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی را که تحت نظر حسن خمینی و دیگر اعضای بیت خمینی اداره می‌شود به خاطر انتشار مصاحبه با «معصومه ابتکار» و «محمد نعیمی‌‌‌پور» در سایت جماران مورد حمله قرار داده است.

این روزنامه با این ادعا که «سایت جماران متعلق به بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله خمینی تحت کنترل اصلاح‌طلبان قرار دارد» نوشته است که معصومه ابتکار و محمد نعیمی‌پور از دانشجویانی که در اشغال سفارت امریکا در تهران نقش داشتند در مصاحبه با این سایت «به جای تبیین اشغال سفارت امریکا، به تطهیر محسن میردامادی و محسن امین‌زاده از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات پرداخته‌اند».

«حمایت و دلجویی از جنبش سبز از سوی معصومه ابتکار و محمد نعیمی‌پور» دیگر موردی است که روزنامه رسالت آن را در ردیف «اتهامات» سایت جماران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی بر شمرده است.

به رغم چنین حمله‌ای به مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی و سایت خبری- تحلیلی این مؤسسه، روزنامه رسالت خود نیز در صفحه نخست روز یکشنبه‌اش مصاحبه حبیب‌الله عسکراولادی از سران موتلفه اسلامی با سایت جماران را به عنوان «تیتر یک» منتشر کرده است.

«توقیف حساب‌های بانکی، اتومبیل و خطوط تلفن بدهکاران مالیاتی از سوی دولت»

روزنامه ابتکار از قول رئیس کل سازمان امور مالیاتی خبر داده که دولت برای دریافت مالیات اقدام به «مسدود کردن و برداشت از حساب‌های بانکی، توقیف اتومبیل‌ها، قطع خطوط تلفن» بدهکاران مالیاتی کرده و این اقدامات را ادامه خواهد داد.

به گزارش این روزنامه به نقل از علی عسکری از «بدهکاران مالیاتی» به عنوان «متواریان مالیاتی» نامبرده و گفته دولت با استفاده از «ابزارهای چون توقیف اتومبیل، قطع خطوط تلفن» و نیز «مسدود کردن و برداشت از حساب» قصد دارد تا «مالیات تعیین شده» را از «بدهکاران مالیاتی» دریافت کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در عین حال گفته است که «برداشت از حساب این افراد با هماهنگی بانک‌ها صورت گرفته» و ادعا کرده که «سازمان مالیاتی این اجازه را دارد که برای دریافت مالیات‌‌ها از متواریان مالیاتی از نقدپذیرترین دارایی‌‌های آنها همچون برداشت از حساب‌ها استفاده کند».

این مقام دولتی میزان درآمد دولت از محل دریافت مالیات طی هفت ماه نخست سال ۸۹ را «۱۲ هزار میلیارد تومان» اعلام کرده و گفته است که یکی دیگر از ابزارهای دولت برای دریافت مالیات «ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران مالیاتی» است، و در سال جاری دولت سه هزار و ۲۴ نفر را به خاطر بدهکاری مالیاتی ممنوع‌الخروج کرده ، و با رفع ممنوع‌الخروجی هزار و ۶۵ نفر نیز ۳۴.۶ میلیارد تومان مالیات دریافت کرده است.

«راه‌اندازی آرایشگاه‌های مخصوص خانم‌های مذهبی در تهران»

روزنامه دنیای اقتصاد از «راه‌اندازی آرایشگاه‌های مخصوص خانم‌های مذهبی در تهران» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «گروهی از آرایشگران مذهبی» با راه‌اندازی «آرایشگاه مخصوص خانم‌های محجبه» هدف خود از چنین اقدامی را «کمک نکردن به اشاعه گناه» اعلام کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که «آرایشگران مذهبی» همچنین ادعا کرده‌اند که برخی آرایشگاه‌های زنان در حال حاضر «به خانم‌های محجبه خدمات نمی‌دهند» و «از روی مدل‌های ماهواره ای هر روز یک مد و تیپ خاص را در بین دختران اشاعه می‌دهند و همین موارد مانع حضور زنان محجبه در این آرایشگاه ‌ها می‌شود».

«راه‌اندازی آرایشگاه مخصوص خانم‌های مذهبی» در حالی است که آرایشگاه‌ها در ایران به ویژه از سال‌های پس از انقلاب به «آرایشگاه‌های مردان» و «آرایشگاه زنان» تفکیک شده و هر دو گروه آرایشگاه‌ها علاوه بر محدودیت‌های صنفی، به شدت از سوی مراکزی چون «اداره اماکن نیروی انتظامی» کنترل می‌شوند.
XS
SM
MD
LG