لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

اعتراض های دانشجویی در دانشگاه‌های ایران وارد ششمین روز خود شد


تجمع روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه کاشان، با پلاکاردهای سبز حاوی عکس آیت‌الله خمینی
تجمع روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه کاشان، با پلاکاردهای سبز حاوی عکس آیت‌الله خمینی
به رغم گذشت شش روز از اعتراض‌های دانشجویی ۱۶ آذر در دانشگاه‌های مختلف ایران، و به رغم هشدار مقام های انتظامی و قضایی در مورد برخورد با معترضان، مراکز آموزش عالی در روز یکشنبه همچنان صحنه اعتراض‌های دانشجویی بود.

این اعتراض‌ها در حالی در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، خواجه نصیر و دانشگاه کاشان ادامه یافت که رسانه‌های دولتی با پخش ویدئویی که پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی را نمایش می‌دهد، انگشت اتهام را به سوی دانشجویان معترض و حامیان جنبش سبز برده‌اند.

تصاویری از تجمع امروز دانشجویان در دانشگاه تهران


یک شاهد عینی در مورد تجمعات روز یکشنبه در دانشگاه تهران به رادیو فردا گفت: دانشجویان در حالی که پلاکاردهای سبز رنگی که تصاویر آیت‌الله خمینی و شعارهایی در مورد وی بر آن نقش بسته بود، در دست داشتند، در مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران تجمع کردند.

این شاهد عینی به رادیو فردا گفت: دانشجویان پس از تجمع در مقابل دانشکده حقوق به سمت در اصلی دانشگاه تهران رفتند و شعارهایی همچون «خمینی کجایی؛ موسوی تنها شده» در حمایت از میرحسین موسوی سر دادند.

به گفته این شاهد عینی، نیروهای گارد ویژه در تجمع دانشگاه تهران دخالتی نداشتند و تنها شماری از نیروهای انتظامی در محل تجمع حضور داشتند.

وی گفت که پس از آن دانشجویان با حرکت به سمت دانشکده فنی، پارچه‌های سبز رنگی را بر سر در این دانشکده نصب کردند.

این دانشجوی دانشگاه تهران همچنین دلیل تجمع روز یکشنبه دانشجویان را درخواست استعفای فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران، به دلیل اجازه ورود به نیروهای غیر دانشجو در دانشگاه تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذرماه و آزادی سایر بازداشت شدگان روز دانشجو عنوان کرد.

وی گفت که این تجمع در ساعت ۱۴ به پایان رسید اما روز دوشنبه انجمن اسلامی دانشگاه تهران، با مجوز قانونی تجمعی را برگزار خواهد کرد.

تصاویری از تجمع امروز دانشگاه الزهرا


علاوه بر دانشگاه تهران تجمع های مشابهی هم در دانشگاه‌های الزهرا، خواجه نصیرالدین طوسی و کاشان برگزار شد که دانشجویان در این تجمع ها با در دست داشتن نمادهای سبز رنگ و تصاویر آیت‌الله خمینی، شعارهایی را در حمایت از جنبش سبز ایران سر دادند.

دانشکده فنی؛ میزبان تجمع روز دوشنبه دانشجویان

در همین حال و به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران قرار است روز دوشنبه مراسمی در بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شود.

این مراسم که به دلیل اصرار گردانندگان به اخذ مجوزهای قانونی، با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود، «به لحظه لحظه این روزهای سرخ قسم، که بوی سبزترین فصل سال می آید» نام دارد و قرار است شماری از استادان مستقل دانشگاه تهران از جمله محمدرضا بهشتی، علی شکوری راد، الهه کولایی، حمیدرضا جلایی‌پور، محسن رهامی، نجفقلی حبیبی، محمدرضا ظفرقندی و غلامرضا ظریفیان در آن شرکت کنند.

برگزارکنندگان این همایش، هدف از آن را اعتراض به حمله و هتک حرمت دانشگاه در تیر ۱۳۷۸، خرداد ۱۳۸۸، و ۱۶ و ۱۷ آذر ۱۳۸۸، اعتراض به ورود نیروهای غیر دانشجو به دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان، پافشاری بر استعفای فرهاد رهبر، اعتراض به فضای بسته و اختناق موجود در فضای کشور پس از انتخابات، اعتراض به «مستمسک» قرار دادن عکس آیت‌الله خمینی برای عبور از منش و اخلاق سیاسی وی و نیز محکوم کردن برخوردهای امنیتی، قضایی و انضباطی با فرهیختگان و فرزندان ملت اعلام کرده‌اند.

در جریان اعتراض‌های دانشجویی در روز ۱۶ آذر نیروهای امنیتی با حضور گسترده در اطراف دانشگاه تهران اقدام به برخورد با دانشجویان و ممانعت از پیوستن معترضان مردمی به آنها کردند و نیرو‌های پر شمار بسیجی نیز با حضور در دانشگاه تهران با دانشجویان معترض درگیر شدند.

پس از آن بود که فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر در جریان حوادث روز ۱۶ آذر، اعلام کرد که نیروهای پلیس تا زمانی که تجمعاتی در داخل دانشگاه برگزار شود، در محوطه اطراف دانشگاه تهران حضور خواهند داشت.

با وجود آنکه در روزهای گذشته دادستان تهران در چند نوبت از آزادی شماری از دستگیرشدگان ۱۶ آذر خبر داده است، هنوز برخی از دانشجویان در بازداشت به سر می‌برند و از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.
XS
SM
MD
LG