لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

اجلاس کشورهای فارسی‌زبان با تأکید بر توافق‌های گذشته پایان یافت


امام‌علی رحمان (راست)، محمود احمدی‌نژاد، و حامد کرزی (چپ)
امام‌علی رحمان (راست)، محمود احمدی‌نژاد، و حامد کرزی (چپ)
تهران برای دومین بار در سال ۸۹ میزبان رهبران دو کشور فارسی‌زبان تاجیکستان و افغانستان بود، نشستی که تنها با امضای یک یادداشت تفاهم و تأکید رهبران سه کشور بر توافق‌های گذشته به پایان رسید.

پنج ماه پس از آن که امام‌علی رحمان و حامد کرزی، رئیسان جمهور تاجیکستان و افغانستان، برای شرکت در جشن جهانی نوروز به تهران آمدند، محمود احمدی‌نژاد بار دیگر میزبان دو همتای خود بود تا بر «اجرایی نمودن توافقات پیشین» تأکید دوباره‌ای صورت گیرد.

آن طور که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش کرده است، در پایان نشست سه‌جانبه رئیسان جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان در تهران، سه کشور یادداشت تفاهمی را در زمینه تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های سه‌جانبه میان وزاری خارجه به امضا رساندند و در بیانیه پایانی نیز خواستار اجرایی شدن توافق‌های پیشین شدند.

توافق‌هایی که مهم‌ترین آنها تأسیس هرچه سریع‌تر تلویزیون مشترک سه کشور است و موارد دیگری چون همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیت، توسعه تجارت و انرژی، و مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جنایات سازمان‌یافته را نیز شامل می‌شود.

تأسیس تلویزیون مشترک فارسی‌زبان از توافق‌های نشست شهریورماه ۸۷ سران سه کشور بود و آن طور که منوچهر متکی به تازگی اعلام کرده است، «این شبکه در مراحل پایانی است و محل استقرار آن در تاجیکستان است و رؤسای جمهور سه کشور بر مراحل نهایی راه‌اندازی این پروژه تأکید کرده‌اند».

تأکید دوباره بر ایجاد این شبکه تلویزیونی در حالی است که در روزهای گذشته محمود احمدی‌نژاد با متهم کردن رسانه‌های غربی به شایعه‌‌پردازی و دروغ‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی گفت که «ایران تا به امروز فقط به هجمه‌های آنها پاسخ داده است و باید بدانند که اگر روزی تصمیم بگیریم چند شبکه رسانه‌ای علیه آنان ایجاد کنیم، در مدت زمان کوتاه‌تری با منطق و فرهنگ طومار آنها در هم پیچیده خواهد شد».

«منافع مشترک، دشمن مشترک»

رئیس دولت دهم ایران در نشست خبری مشترکی نیز که با رهبران دو کشور تاجیکستان و افغانستان برگزار کرد، بر این نکته تأکید کرد که سه کشور، یکی حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک و روابط تاریخی- اعتقادی بسیار عمیق و گسترده دارند و علاوه بر برادری و همسایگی، دارای «منافع مشترک و دشمنان مشترک» نیز هستند.

محمود احمدی‌نژاد در این نشست خبری توسعه همکاری‌های سه کشور را ضرورتی برای دستیابی به صلح خواند و با تأکید بر این که امنیت و پیشرفت افغانستان به نفع امنیت کل منطقه است، افزود که حضور دیگران در منطقه کمکی به مسائل افغانستان نمی‌کند، بلکه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و مشکلات فراوانی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

وی بر این موضوع تأکید کرد که تمام کشورهای منطقه و همسایه باید کمک کنند تا مشکل افغانستان حل شود.

آقای احمدی‌نژاد در این زمینه افزود که «امروز افغانستان نيازمند انرژی است. تاجيكستان و ايران توليدكننده انرژی هستند و می‌توانند در زمينه انرژی علاوه بر مبادلاتی كه دارند، به افغانستان نيز كمک كنند، زيرا توسعه و آينده افغانستان نيازمند انرژی است و می‌خواهد در زمينه انرژی سرمايه‌گذاری كند».

امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، نیز در این نشست خبری ایجاد صلح و امنیت در افغانستان را به نفع همه ارزیابی کرد و افزود که «ما خواهان مساعدت وسیع بین‌المللی جهت بازسازی افغانستان هستیم».

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز در این نشست، بر گسترش همکاری‌های سه‌جانبه و پیگیری و عملیاتی شدن توافق‌های سه کشور تأکید کرد و همچنین از برگزاری اجلاس آینده سران سه کشور فارسی‌زبان در کابل خبر داد.

رهبران دو کشور فارسی‌زبان، پنج‌شنبه شب نیز در بخشی از برنامه این اجلاس با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کردند.

همکاری‌های سه کشور فارسی‌زبان از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و تاکنون علاوه بر برگزاری چهار اجلاس سران، شش اجلاس وزرای خارجه سه کشور نیز تشکیل شده است.
XS
SM
MD
LG