لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

کشتی آزاد قهرمانی جهان؛ تیم ملی انتصابی از سکوهای تیمی پایین افتاد


دنیس سارگوش روس (دوبنده قرمز) این بار در راه کسب مدال طلا سد راه صادق گودرزی (دوبنده آبی) شد
دنیس سارگوش روس (دوبنده قرمز) این بار در راه کسب مدال طلا سد راه صادق گودرزی (دوبنده آبی) شد
مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در مسکو با قهرمانی روسیه به پایان رسید. روس‌ها از مجموع ۷۰ امتیاز، به امتیاز جالب توجه ۶۶ رسیدند تا بدون تهدید روی سکوی نخست تیمی بایستند.

جمهوری آذربایجان و کوبا به ترتیب با ۴۲ و ۳۷ امتیاز دوم و سوم شدند. تیم ملی کشتی آزاد ایران با مدال نقره صادق گودرزی و برنز مراد محمدی، جایی در جمع سه تیم برتر مسابقات پیدا نکرد و با ۲۸ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

این نتیجه در حالی رقم خورد که پیش از اعزام تیم ملی به مسکو، پیشکسوتان کشتی در ایران انتقادات زیادی را نسبت به لغو رقابت‌های انتخابی تیم ملی مطرح کردند و کادر فنی تیم ملی نیز، مصلحت‌اندیشی را دلیل این اقدام خود دانستند.

به باور منتقدان، اگر رقابت‌های انتخابی به انجام می‌رسید و نفرات منتخب آن مسابقات مسکو می‌رفتند نیز نتیجه‌ای ضعیف‌تر از یک نقره و برنز به جا گذاشته نمی‌شد. از طرفی لغو انتخابی، راه‌های ورود و معرفی به اردوی تیم ملی را به روی پدیده‌های نوظهور از استان‌های مختلف مسدود کرد.

آزادکاران ایرانی در شرایطی به دو مدال نقره و برنز بسنده کردند که پیش از این در رقابت‌های کشتی فرنگی، تیم ملی ایران موفق به کسب دو مدال طلا شده بود. از طرفی حتی هندوستان از تیم‌های درجه سه کشتی آزاد آسیا نیز موفق شد در مسابقات کشتی آزاد، یکی از مدال‌های طلا را نصیب خود کند.

ازدحام دور تشک و چندگانگی در هدایت کشتی‌گیران ایرانی از نکات محسوس در کاروان کشتی آزاد ایران بود. به نحوی که هنگام مبارزه تقوی با حریف کوبایی، دستورهای گوناگون فنی توسط افراد مختلف از کنار تشک صادر می‌شد و روند کار را برای قهرمان سال گذشته جهان مشکل‌تر می‌کرد.

در روز پایانی رقابت‌ها، صادق گودرزی كه كشتی‌‌گيران ارمنستان و قزاقستان را شكست داده بود در یک چهارم نهایی ولادمير سيروتين از اوكراين را شكست داد. این کشتی‌گیر همدانی در مرحله نيمه‌ نهایی و یک دیدار نفسگیر، در سه تایم بر ایوان فوندورا از كوبا غلبه کرد تا به فینال برسد.

صادق گودرزی که سال گذشته با شکست مقابل دنیس سارگوش از روسیه از راهیابی به فینال بازمانده بود، این بار در فینال به او باخت و صاحب مدال نقره شد. سارگوش که همواره مقابل ایرانی‌ها پیروز بوده، این بار چهار بر صفر بر رقیب ایرانی اش فائق شد.

مهدی تقوی مدافع عنوان قهرمانی در ۶۶ کیلوگرم، بعد از کسب دو پیروزی، مقابل گاندری گارزون كوبایی شکست خورد و با توجه به شکست حریف کوبایی در دور بعد، تقوی نیز از جدول مسابقات حذف شد.

فردین معصومی در فوق سنگین برای ششمین سال پیاپی نماینده ایران بود. او ناباورانه مقابل بريانيدزه سنگین‌وزن گرجستانی شکست خورد و زمانی که این غول گمنام گرجی مقابل نماینده روس زانو زد، معصومی هم به جمع حذف‌شدگان پیوست.

رده‌بندی انفرادی مسابقات جهانی کشتی آزاد – مسکو ۲۰۱۰

۵۵ کیلو: ۱. ویکتور لبدوف (روسیه) ۲. طغرل عسگروف (آذربایجان) ۳. فرانک مارکز (کوبا) و یاساهیرو اینابه (ژاپن). حسن رحیمی دهم شد.

۶۰ کیلو: ۱. بسیک کودوخوف (روسیه) ۲. واسیلی فدروشین (اوکراین) ۳. مراد محمدی (ایران) و زلیم خان حسین‌اف (آذربایجان)

۶۶ کیلو: ۱. سوشیل کومار (هندوستان) ۲. آلن گوگایف (روسیه) ۳. گاندری گارزون (کوبا) و جبرئیل حسن‌اف (آذربایجان). مهدی تقوی به مقام یازدهم رسید.

۷۴ کیلو: ۱. دنیس سارگوش (روسیه) ۲. صادق گوردزی(ایران) ۳. عبدالحکیم شاپی‌یف (قزاقستان) و گابور هاتوش (مجارستان)

۸۴ کیلو: ۱. میخائیل گانف (بلغارستان) ۲. زائوربک سوخی‌یف( ازبکستان) ۳. راینریس سالاس (کوبا) و سسلان کتسویف (روسیه). احسان لشگری هجدهم شد.

۹۶ کیلو: ۱. ختاگ گازاموف (آذربایجان) ۲. حاجی مراد گاتسالوف(روسیه) ۳. الکسی کروپنیاکوف (قرقیزستان) و گئورگی گوگشیلدزه (گرجستان). عرفان امیری پنجم شد.

۱۲۰ کیلو: ۱. بلال ماخوف (روسیه) ۲. آرتور تایمازوف (ازبکستان) ۳. آرزوماندیس (یونان) و بریانیدزه (گرجستان). فردین معصومی هفتم شد.
XS
SM
MD
LG