لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

دو روزنامه جدید در آستانه انتخابات منتشر می‌شوند


کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دست کم دو روزنامه نزدیک به اطلاح‌طلبان در روزهای آینده در پیشخوان مطبوعات ایران قرار می‌گیرند.

آن طور که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری در ایران خبر می‌دهند، از روز شنبه انتشار رسمی روزنامه «کلمه سبز» به صاحب امتیازی میرحسین موسوی یکی از نامزدهای مطرح دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

از سید علیرضا حسینی بهشتی به عنوان مدیر مسئول و از سید علیرضا بهشتی شیرازی به عنوان سردبیر روزنامه «کلمه سبز» یاد می شود. «کلمه سبز» به صاحب امتیازی میرحسین موسوی ١۲ اسفندماه سال گذشته از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار گرفت.

با انتشار این روزنامه موسوی، دومین نامزد انتخاباتی پس از مهدی کروبی است که صاحب امتیاز روزنامه‌ای سراسری است. همچنین روزنامه «اندیشه نو»، به صاحب امتیازی حزب اسلامی کار، در حال حاضر، رسانه مکتوبی است که در چهار صفحه و با قیمت ۵٠ تومان به «رنگ سبز، رنگ طرفداران میرحسین موسوی» منتشر می‌شود و در تجمع‌های حمایتی و انتخاباتی این طیف نیز توزیع می‌شود.

در این بین اگر روزنامه‌های نزدیک به دولت از جمله «ایران»، «وطن امروز» و روزنامه‌هایی چون «کیهان» را روزنامه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد بدانیم، اکثر نامزدهای مطرح تریبون‌های مکتوبی در روزهای انتخاباتی خواهند داشت.

بخصوص که خبرها حکایت از آن دارد که محسن رضایی دیگر نامزد حاضر در عرصه انتخابات نیز اقدام به «اجاره» روزنامه «فرهنگ آشتی» کرده و می‌توان این روزنامه را تریبون مکتوب وی دانست.

با این وجود آنچه در آگهی‌های روزنامه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب قابل توجه است، انتشار دوباره روزنامه «یاس نو» به مدیر مسئولی محمد نعیمی‌پور، عضو ارشد حزب جبهه مشارکت است. خبرها حکایت از آغاز به انتشار این روزنامه در دوم خرداد سال جاری دارد.

«یاس نو» روزنامه‌ای بود پیش از این نیز مدتی منتشر می‌شد که از سوی مقام قضایی توقیف شد و چندی پیش و پس از طی مراحل قضایی موانع انتشار دوباره‌اش برداشته شد.

یاس نو به پرداخت ۱۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود و به گفته وکیلش (صالح نیکبخت) با قطعی شدن حکم، به زودی منتشر خواهد شد. خبرها حکایت از آن دارد که کریم ارغنده‌پور، سردبیر پیشین همین روزنامه، سردبیری دوران جدید را نیز برعهده دارد.

انتشار روزنامه‌های متفاوت برای طیف‌های حاضر در عرصه در دوره‌های پیشین انتخابات نیز وجود داشته است و به زعم برخی صاحب نظران با «تحمل بیشتری» از سوی نهادهای حکومتی مواجه می‌شوند.
XS
SM
MD
LG