لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۷

پاداش‌های سنگین؛ تمهید سازمان ورزش در واکنش به ماجرای طهماسبی


سامان طهماسبی، فرنگی‌کار ایرانی که به تازگی به تیم ملی جمهوری آذربایجان پیوسته است
سامان طهماسبی، فرنگی‌کار ایرانی که به تازگی به تیم ملی جمهوری آذربایجان پیوسته است
با نزدیک شدن به زمان برگزاری بازی‌های آسیایی گوانگ ژو، وعده‌های مادی مسئولین ورزش ایران به ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی، روز به روز افزایش می‌یابد.

علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، در بازدید از اردوی بوکس، مبلغ ۱۰ ميليون تومان به هر بوكسور و كادر فنی این تیم که در مجموع ۱۸ نفر هستند پرداخت کرده است.

در رشته‌های ورزشی انفرادی در ایران، چنین پاداش‌هایی آن هم قبل از برگزاری رقابت‌ها و پیش از آنکه مدالی کسب شود، بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه است و برای اولین بار رخ می‌دهد.

سعیدلو همچنین وعده داده است هر ورزشكاری كه در گوانگ ژو مدال طلا كسب كند، همان جا مبلغ ۱۵۰ سكه طلا و بلافاصله پس از بازگشت به ايران در همان فرودگاه، سند یک منزل مسكونی به او تحويل داده خواهد شد.

این پاداش‌ها به ورزشکارانی که قرار است مدال قاره‌ای بگیرند، حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز نظیر نداشته است.

وعده‌های مادی مسئولین ورزش ایران به مدال‌آوران بازی‌های آسیایی، پس از تغییر تابعیت سامان طهماسبی قهرمان کشتی فرنگی ایران و پیوستن او به تیم ملی جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

بسیاری از ورزشکاران افتخارآفرین در رشته‌های انفرادی، همواره از تبعیض موجود بین فوتبال و سایر رشته‌ها گله‌مند بوده و به گفته خودشان، شرایط مالی و موقعیت اجتماعی آنها در شأن یک ورزشکار ملی نیست.

به باور این ورزشکاران، اگرچه فوتبال در بسیاری از نقاط دنیا حرف اول را در مناسبات مالی می‌زند اما در ایران، این دولت است که برای فوتبال هزینه می‌کند و چنین فاصله‌ای بین فوتبال با بقیه رشته‌ها در ساختار دولتی، مصداق آشکار تبعیض است.

اما حالا میزان پاداش‌هایی که قرار است به مدال‌آوران بازی‌های آسیایی داده شود، چند برابر پاداش‌هایی است که به مدال‌آوران جهانی داده می‌شد. به طور مثال، در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۳ نیویورک، فقط ۲۰ سکه آن هم پس از شش ماه، به دو مدال‌آور تیم ملی ایران اعطا شد.

سامان طهماسبی که طلای آسیا و دو مدال جهانی دارد، طبق آنچه پیش از این در مصاحبه‌هایش عنوان کرده است، اگر نیمی از این جوایز را دریافت می‌کرد هرگز تابعیت خود را تغییر نمی‌داد.

در حاشیه بازدید سعیدلو از اردوی بوکس، روح‌الله حسينی ملی‌پوش سنگین وزن به رئیس سازمان ورزش می‌گوید كارمند اداره پست بودم كه از كار بركنارم كردند.

سعيدلو نیز در پاسخ می‌گوید همين امروز با دفتر من هماهنگ كنيد تا جلسه‌ای با شما داشته باشم. بايد افرادی مثل شما كه تحصيلات عاليه دارند وارد سيستم شده و به ما كمک كنند.

این در حالی است که بوکس ایران تاکنون مدال جهانی نگرفته است و نامه‌های سامان طهماسبی به مسئولین مختلف ورزشی و سیاسی کشور برای حل مشکل بیکاری او، هرگز پاسخی دریافت نکرد.

در ادامه وعده‌های مسئولین ورزش به ورزشکاران نلی پوش، نايب رئيس فدراسيون دووميدانی نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از هديه ۵۰ ميليون ريالی رئيس سازمان ورزش به ورزشکاران اعزامی این رشته ورزشی به بازی‌های آسیایی گوانگ ژو خبر داده است.
XS
SM
MD
LG