لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

ایران به دنبال احداث یک سایت هسته‌ای دیگر


ایران در مورد مکان‌یابی یک سایت جدید هسته‌ای به نتیجه رسیده است و آن طور که مجتبی هاشمی ثمره، دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد، می‌گوید فرایند ساخت این مرکز هسته‌ای به زودی با دستور رئیس جمهوری اسلامی آغاز خواهد شد.

مجتبی ثمره هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اضافه کرده است که سایت‌های جدیدی که بر اساس برنامه سازمان انرژی اتمی ایران باید در سال جدید ساخته شوند مکان‌یابی شده‌اند و مراحل ساخت این مراکز مرحله به مرحله در حال انجام است.

وی همچنین گفته است که شناسایی، مرزبندی، و عملیات طراحی و اجرای سایت‌های جدید هسته‌ای کشور در حال پیگیری است و «با دستور رئیس جمهور عملیات ساخت آنها صورت می‌گیرد».

دولت جمهورى اسلامى ايران، در اوایل آذرماه ۸۸، در مصوبه‌اى سازمان انرژى اتمى را «مكلف» كرد که تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى‌سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌اى نطنز اقدام كند.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در نشست ماه دسامبر خود، به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

نزدیک به سه ماه بعد در اسفندماه ۸۸ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که ۲۰ مکان برای احداث سایت‌های غنی‌سازی جدید مکان‌یابی شده و احتمالاً در سال ۸۹ کار ساخت دو سایت غنی‌سازی جدید آغاز خواهد شد.

آقای صالحی خود پیشتر درباره ویژگی سایت‌های جدید غنی‌سازی گفته بود که این سایت‌ها سایت‌های «باز» نخواهند بود، بلکه در دل کوه و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از هر نوع حمله‌ای در امان باشند و تأکید کرده بود که «پدافند غیرعامل به عنوان عامل اصلی در تأسیس این سایت‌ها در نظر گرفته خواهد شد».

مسئول ارشد اتمی ایران همچنین گفته بود که «بنا به دستور رئیس جمهور» ممکن است سال ۸۹ کار ساخت دو سایت غنی‌سازی جدید آغاز شود که هر یک از این سایت‌ها «به لحاظ قدرت تولید و نه وسعت مکان» در حد و اندازه سایت غنی‌سازی نطنز هستند و «در این دو سایت جدید بنا داریم از سانتریفیوژهای جدید استفاده کنیم».

تصمیم به احداث سایت‌های جدید براى غنى‌سازى اورانیوم در حالى است که ایران در حال حاضر تنها یک مرکز غنى‌سازى در حال فعالیت در نطنز دارد و در ماه‌های گذشته از ساخت تأسیسات جدیدى نیز در نزدیکى قم پرده برداشته است که گفته می‌شود تنها ظرفیت نصب سه هزار سانتریفیوژ را دارد.

همچنین در شرایطی که کار بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای بوشهر هنوز به رغم وعده‌های صورت گرفته از سوی روسیه آغاز نشده‌است، ایران به طور موازی موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران دنبال می‌کند.

نیروگاه بوشهر در صورت بهره‌برداری کامل یک هزار مگاوات برق به شبکه برق کشور وارد خواهد کرد و ایران برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق، از طریق انرژی اتمی، احداث چندین مرکز غنی‌سازی و نیروگاه دیگر را در دستور کار دارد.
XS
SM
MD
LG