لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

بهداد سلیمی قهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری جهان شد


رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۱۰ جهان در آنتالیا به پایان رسید و در شب پایانی رقابت‌ها، بهداد سلیمی از ایران روی سکوی قهرمانی دسته بالای ۱۰۵ کیلوگرم قرار گرفت.

سلیمی در یکضرب نقره گرفت، در دو ضرب نیز نایب قهرمان شد اما در مجموع، با ۴۵۳ کیلوگرم روی سکوی برتر ایستاد.

مدال طلا در شرایطی به مرد آهنین ۲۲ ساله ایرانی رسید که ماتیاس اشتاینر، قهرمان المپیک پکن از آلمان، اگرچه در دوضرب قهرمان شد اما در مجموع، به عنوان نایب قهرمانی رضایت داد.

ویکتور شرباتیس، قهرمان سابق جهان از لتونی، در حرکت دو ضرب سه بار پیاپی در مهار وزنه‌ها ناکام ماند و از دور مسابقات حذف شد.

یوگنی چیگیشف از روسیه هم که در یکضرب طلا گرفته بود، در حرکت دوضرب از مهار وزنه‌ها بازماند تا از جدول خارج شود.

آن یونگ کوان از کره جنوبی نیز که سال گذشته در خانه، ناباورانه به مقام قهرمانی جهان رسیده بود، این بار در رده نازل نهمی قرار گرفت.

قهرمانی سلیمی در شرایطی رقم خورد که پس از کناره‌گیری حسین رضازاده از دنیای قهرمانی در سال ۲۰۰۸، سایر ستاره‌ها و پدیده‌های ایران در این وزن، یکی پس از دیگری به دلیل آن چه استفاده از مواد نیروزا عنوان شد از صحنه رقابت‌ها کنار ماندند.

رشید شریفی، قهرمان آسیا، و سعیدعلی حسینی، قهرمان جوانان جهان، همچنان پیگیر شکایت خود از روند رسیدگی به پرونده‌شان هستند و هر دو نیز بارها حسین رضازاده در محرومیتشان دخیل دانسته‌اند.

نقره سلیمی در یکضرب

بهداد سلیمی غول ۱۶۰ کیلوگرمی ایران که جوان‌ترین شرکت‌کننده در رقابت‌های شب آخر وزنه‌برداری قهرمانی جهان بود، در حرکت یکضرب موفق به مهار وزنه‌های ۲۰۳ و ۲۰۸ کیلوگرم شد.

اما چیگیشف، رقیب سابق رضازاده از روسیه، که بعد از حرکت دوم نیز از سلیمی عقب بود، با درخواست و سپس مهار ۲۱۰ کیلوگرم در حرکت سوم، در صدر ایستاد.

سلیمی برای قهرمانی در این دسته باید یک کیلو بیشتر از چیگیشف وزنه می‌زد زیرا حتی در صورت تساوی نیز، وزنه‌بردار روس، که ۲۷ کیلوگرم سبک‌تر از رقیب ایرانی بود، روی سکوی نخست حرکت یکضرب قرار می‌گرفت.

سلیمی وزنه ۲۱۱ کیلویی را درخواست کرد. این آخرین وزنه درخواستی در رقابت‌های یکضرب بود که وزنه‌بردار ۲۲ ساله ایرانی در مهارش ناکام ماند.

به این ترتیب، سلیمی نایب قهرمان شد و سجاد انوشیروانی هم با ۱۹۱ کیلو در رده هفتم قرار گرفت.

تکرار نقره در دوضرب

سجاد انوشیروانی مثل حرکت یکضرب، اولین وزنه را انداخت اما دو حرکت بعدی‌اش را به ثمر نشاند و موفق به ثبت رکورد ۲۳۵ کیلوگرمی شد. او در مجموع با ۴۲۶ کیلوگرم در رده پنجم قرار گرفت.

بهداد سلیمی اما با ۲۴۱ کیلو آغاز کرد و در مهار آن موفق ظاهر شد. او سپس نظاره‌گر حذف ناباورانه چیگیشف بود که از پس وزنه‌های درخواستی‌اش برنیامد و صحنه را ترک کرد.

سلیمی در حرکت دوم، ۲۴۵ کیلوگرم را نیز بالای سر برد اما در حرکت پایانی نتوانست ۲۴۷ کیلو را مهار کند. با این حال اختلاف سلیمی با سایرین به قدری چشمگیر بود که در پایان، روی سکوی قهرمانی قرار بگیرد.

پیش از این، وزنه‌برداران دسته ۱۰۵ كيلوگرم تیم ملی ايران عنوان‌های سيزدهم و چهاردهمی را كسب كردند.

محمدرضا براری در شرایطی چهاردهم شد که هنگام عزیمت به ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وعده کسب مدال طلا را داده بود.

بيرانوند نیز با مجموع ۳۷۹ كيلو سيزدهم شد. براری هم با ركورد ۳۷۷ كيلوگرم در رده بعدی قرار گرفت.

مدال طلای این دسته نصیب وزنه بردار با سابقه لهستانی شد. نکته جالب این جا بود که کلوکف و دولگا، در مجموع برابر بودند اما چون وزنه‌بردار لهستانی ۳۲ گرم سبک‌تر بود، مدال طلا نصیب او شد!

در رقابت‌های ۹۴ کیلوگرم، اصغر ابراهیمی کاپیتان تيم ملی وزنه‌برداری ايران به عنوان چهاردهمی دست یافت.

او وزنه‌های ۱۷۳ و ۲۰۱ كيلوگرم را در یکضرب و دوضرب بالای سر برد تا در مجموع با ۳۷۴ كيلوگرم، چهاردهم شود.

در رقابت‌های این دسته، وزنه‌بردار قدیمی رومانیایی اگرچه طلای دوضرب را گرفت اما با حدنصاب پایینی که در یکضرب به جا گذاشت، در مجموع به مدال برنز رسید.

نتایج رقابت‌های چهار وزن آخر مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان به شرح زیر است.

۸۵ کیلو
۱. آدریان زلینسکی(لهستان) ۱۷۳ + ۲۱۰، مجموع ۳۸۳ کیلو
۲. آلکسی یوفکین (روسیه) ۱۷۲ + ۲۰۸، مجموع ۳۸۱ کیلو
۳. سرگئی لاهون(بلاروس) ۱۶۶ + ۲۱۱، مجموع ۳۷۷ کیلو

۹۴ کیلو
۱. الكساندر ايوانف (روسيه) ۱۸۵ + ۲۱۸، مجموع ۴۰۳ كيلو
۲. آرتیم ايوانف (اوكراين) ۱۸۵ + ۲۱۷، مجموع ۴۰۲ كيلو
۳. والريو كالانچی (رومانی) ۱۷۷ + ۲۲۰، مجموع ۳۹۷ كیلو

۱۰۵ کیلو
۱. مارسين دولگا (لهستان) ۱۸۸ + ۲۲۷، مجموع ۴۱۵ كيلو
۲. ديميتری كلوكف (روسيه) ۱۹۲ + ۲۲۳، مجموع ۴۱۵ كيلو
۳. ولاديمير اسمورچكوف (روسیه) ۱۹۰ +۲۲۰، مجموع ۴۱۰ کیلو

۱۰۵+ کیلو
۱. بهداد سلیمی (ایران) ۲۰۸ + ۲۴۵، مجموع ۴۵۳ کیلو
۲. ماتیاس اشتاینر(آلمان) ۱۹۴ + ۲۴۶، مجموع ۴۴۰ کیلو
۳. آرتیم اوداچین(اوکراین) ۲۰۵ + ۲۳۵، مجموع ۴۴۰ کیلو

*در حرکت یکضرب، یوگنی چیگیشف از روسیه با ۲۱۰ کیلو قهرمان شد اما در دوضرب، با ناکامی در برابر وزنه‌های درخواستی، از دور مسابقات کنار رفت.

در رقابت‌های فوق سنگين زنان نیز تاتيانا كاشيرينا از روسيه با مجموع ۳۱۵ كيلوگرم عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و ضمن کسب عنوان قوی‌ترین زن جهان، به استیلای زنان آسیایی در این دسته خاتمه داد.
XS
SM
MD
LG