لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

یک رشته بمبگذاری در غرب عراق شش کشته بر جای گذاشت


یک رشته انفجار در استان انبار در غرب عراق، روز یکشنبه شش کشته بر جای گذاشت که از جمله کشته‌شدگان، غانم راضی از مقام‌های رسمی یکی از گروه‌های عضو ائتلاف العراقیه، پیروز انتخابات پارلمانی عراق، است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه چهار انفجار در نزدیکی محل سکونت غانم راضی در شهر قائم در استان انبار رخ داد که علاوه بر آقای راضی، پنج نفر دیگر نیز در جریان این انفجارها کشته و ۱۵ تن دیگر مجروح شده‌اند.

آقای راضی از مسئولان جنبش اصلاح و توسعه، از احزاب حاضر در ائتلاف العراقیه بود و یکی از برادرانش نیز در میان کشته‌شدگان این انفجارها دیده می‌شود.

منابع پلیس عراق با تأیید آمار کشته‌ها و مجروحان این انفجارها، توضیحات بیشتری در مورد هویت چهار شهروند دیگری که جان خود را از دست داده‌اند، ارائه نکرده‌اند.

آقای راضی خود نامزد انتخابات پارلمانی اخیر عراق نبود اما حزب وی موسوم به جنبش اصلاح و توسعه، یکی از گروه‌های کوچک ائتلافی با ایاد علاوی بود و در لیست انتخاباتی العراقیه حضور داشت.

نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد که جنبش اصلاح و توسعه، سه کرسی از مجموع ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را از آن خود کرده است.

علت این انفجارها هنوز مشخص نیست اما تحقیقات در مورد اینکه آیا این حادثه مرتبط با انتخابات بوده یا صرفاً یک خرابکاری است، ادامه دارد.

بعد از ظهر روز جمعه نیز همزمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، دو بمبگذاری در نزدیکی یک رستوران در شهر خالص در نزدیکی بغداد، ۵۷ کشته و بیش از ۷۰ مجروح بر جای گذاشت.

شهر خالص در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد واقع است و این حادثه در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ای پر تردد در این شهر به وقوع پیوسته بود.

عراق پیش از این نیز در آستانه برگزاری انتخابات دستخوش حوادث خشونت‌باری بود و از جمله در روز انتخابات، نیمه اسفندماه گذشته، چند رشته بمب‌گذاری در نقاط مختلف این کشور دست‌کم ۴۰ کشته و بیشاز یکصد مجروح بر جای گذاشت.

استان سنی‌نشین الانبار که با سوریه هم‌مرز است، از سال ۲۰۰۶، زمانی که سران قبایل سنی منطقه، از گروه‌های تندرویی چون القاعده روی بر گرداندند، در آرامش به سر برده است.

گزارش منابع خبری حاکی از آن است که در سال‌های گذشته، خشونت‌ها در عراق همواره رو به کاهش گذاشته است اما با این حال زنجیره انفجارها در هفته‌های اخیر شرایط امنیتی عراق را شکننده نشان می‌دهد.

از تیرماه ۸۸ زمانی که نظامیان آمریکا شهرهای عراق را ترک کردند، نیروهای عراقی مسئولیت تأمین نظم و امنیت شهرها را بر عهده گرفته‌اند و اکنون باید دید که دولت آینده عراق چه تدابیری را برای برقراری نظم و امنیت در این کشور به کار خواهد بست.

این در شرایطی است که نوری المالکی نخست‌وزیر کنونی که تضمین امنیت عراق را به عنوان اصلی‌ترین شعار گروه تحت رهبری خود، ائتلاف دولت قانون، انتخاب کرده بود، نتوانست با این شعار اکثریت رأی دهندگان را با خود همراه کند و با فاصله اندکی صحنه انتخابات را به رقیب سکولار خود ایاد علاوی واگذار کرد.
XS
SM
MD
LG