لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

«گمانه‌زنی‌های تمام‌نشدنی اسرائیل در مورد قدرت هسته‌ای ایران»


کابینه پیشین اسرائیل
کابینه پیشین اسرائیل
شیمون پرز، نخست‌وزیر وقت اسرائیل و رئیس جمهور فعلی این کشور، ۱۷ سال قبل پیش‌بینی کرده بود که ایران تا سال ۱۳۷۸ به سلاح هسته‌ای مجهز خواهد شد. ۱۳ سال پیش، اهود باراک ، وزیر دفاع فعلی اسرائیل، در برآوردی مشابه، گفته بود، ایران می‌تواند تا سال ۱۳۸۳ سلاح هسته‌ای بسازد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، این روزنامه با اشاره به اینکه، هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها محقق نشده، به مصاحبه اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، با مجله آمریکایی آتلانتیک درباره تهدیدات بالقوه هسته‌ای ایران پرداخته است.

آقای نتانیاهو، به تازگی در مصاحبه‌ای با مجله آتلانتیک، درباره جمهوری اسلامی گفته است که اسرائیل نمی‌خواهد که یک فرقه متعهد به مهدی موعود و به سیاست آخرالزمانی سلاح هسته‌ای داشته باشد و دنیا باید نگران این موضوع و اتفاقاتی باشد که در ایران رخ می‌دهد.

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی در این زمینه می‌نویسد، لازم به یادآوری است که اسرائیل با همین، به گفته نتایناهو، «فرقه متعهد به مهدی موعود و سیاست آخرالزمانی» در زمان جنگ ایران و عراق، داد و ستد داشت و سلاح و تکنولوژی به جمهوری اسلامی می داد تا صدام حسین را ضعیف کند.

این روزنامه، با اشاره به سخنان نتانیاهو در جریان این مصاحبه، که رژیم ایران را یک رژیم افراطی می‌داند که منافع خود را به خاطر تعصب زیر پا می‌گذارد، می‌نویسد همه شواهد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به منافع شخصی و بقای خود فوق‌العاده اهمیت می‌دهد.

همین روزنامه با اشاره به بخش دیگری از مصاحبه نتانیاهو که می‌گوید وجود گروه‌های بسیار افراطی در مجموعه رهبری ایران در بین کشورهایی که در آستانه دسترسی به سلاح هسته هستند، نظیر و مانند ندارد، می‌نویسد این اظهار نظر درست نیست زیرا چنین گروه‌های افراطی در پاکستان وجود دارد که از آستانه دسترسی به سلاح هسته‌ای گذشته و مجهز به این سلاح است.

نیویورک تایمز با جمع‌بندی اظهارات بنیامین نتانیاهو و با تأکید به این موضوع که در حال حاضر تعادل قوا در خاورمیانه کاملاً به نفع اسرائیل است، می‌گوید نزدیک به ۲۰ سال است که اسرائیل به دنبال حمایت آمریکا است برای انجام کاری که تغییرات تعادل قدرت در خاورمیانه به ضررش تمام نشود و به همین جهت ایران را یک کشور هیولا و مطرود توصیف می‌کند که هدفش جنگ هسته‌ای است.

به نوشته نیویورک تایمز، نکته مهم این است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به اظهارات نتانیاهو به دیده شک و تردید می‌نگرد و تأکید کرده است که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ١+٥ با ایران فعالانه شرکت خواهد کرد و مهم‌تر اینکه اوباما با احتراز از شعار «یا با ما یا بر ما» بر آن است تا با برقراری روابط مثبت با دنیای اسلام با ترور مبارزه کند و تروریست‌ها را به انزوا بکشاند.

از این رو نیویورک تایمز اشاره می‌کند که امکان ندارد اگر آمریکا و اسرائیل راه مبارزه و جنگ با ایرانیان مسلمان و یا اعراب مسلمان را در پیش گیرند و یا اینکه نتانیاهو این ایده را در آمریکا تسری دهد که جنگ با تروریسم که در زمان جرج بوش آغاز شد، باید بلاانقطاع ادامه یابد.

نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد تنها راه برای بازداشتن ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای، دعوت این کشور به میز مذاکره است و اکنون وقت این کار است. زیرا ایران در حال حاضر اورانیوم غنی شده با غلظت پایین دارد و برای تغلیظ بیشتر آن، به اورانیومی که مناسب سلاح هسته‌ای باشد، لازم است گامی بزرگ به جلو بردارد که تاکنون برنداشته است.
XS
SM
MD
LG