لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

اشکنازی در آمریکا؛ «شکیبایی اسرائیل محدود است»


ارتشبد اشکنازی (چپ) در کنار دریاسالار مولن، در سفر پاییز ۸۶ آقای مولن به تل‌آویو
ارتشبد اشکنازی (چپ) در کنار دریاسالار مولن، در سفر پاییز ۸۶ آقای مولن به تل‌آویو
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در آستانه مذاکرات رئیس ستادکل ارتش اسرائیل در پنتاگون با شماری از مقامات بلندپایه نظامی آمریکا، نوشت: «اسرائیل فشار بر دولت باراک اوباما را برای در پیش گرفتن سیاست سخت‌گیرانه‌تری درقبال ایران شدت بخشیده است».

به نوشته نیویورک تایمز، «اسرائیل به آمریکا گفته است که شکیبایی‌اش محدود است».

نیویورک تایمز همچنین به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «گفت‌وگوی آمریکا با ایران باید در اواخر بهار یا اوائل تابستان انجام شود».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آتی و اهود باراک وزیردفاع در دولت انتقالی اسرائیل پیشتر در هفته‌های اخیرگفته‌اند که «گفت‌گوی آمریکا با ایران نباید بدون محدودیت زمانی باشد».

آقای باراک هفته گذشته گفت: «اگرایران فکرکند که گفت‌وگو با آمریکا می‌تواند تا هر زمان که سران تهران می‌خواهند، به دارازا بکشد، از این فرصت برای غنی کردن بیشتراورانیوم و دستیابی به بمب هسته‌ای سواستفاده خواهد کرد».

نیویورک تایمز یکشنبه نوشت، مقامات اسرائیلی که دو هفته پیش با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در اورشلیم دیدارکردند، همین پیام را به او رساندند.

ژنرال عاموس یادلین رئیس رکن اطلاعات در ستاد کل ارتش اسرائیل هجدهم اسفند به نشست دولت اسرائیل گفته بود: «ایران از آستانه فنی توانمندی هسته‌ای عبورکرده و رسیدن به بمب اتمی دیگربه تصمیم استراتژیک سران ایران بستگی دارد».

نیویورک تایمز درحالی از«خواسته اسرائیل برای تعیین تکلیف مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران در اواخر بهار یا اوائل تابستان» خبر داده که شیمعون پرز رئیس جمهوری اسرائیل از اوباما خواست، مذاکره آمریکا با ایران را تنها بعد ازانتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ایران آغازکند، «تا چنین مذاکراتی به [پیروزی احتمالی] احمدی‌نژاد کمک نکند».

دولت اسرائیل پیشتر سندی با عنوان «خطوط قرمز» در گفت‌وگوی احتمالی با ایران را برای ارائه به آمریکا تنظیم کرد.

آدمیرال دنیس بلرمدیرسازمان اطلاعات ملی آمریکا در ادای شهادت اخیر خود در کنگره گفت: «احتمال درگرفتن چالش نظامی بین ایران و اسرائیل در سال جاری (میلادی) وجود دارد».

وی افزود: «ساعت شنی اسرائیل شتابان‌تراز تیک تاک ساعت آمریکا در حرکت است».

به نوشته نیویورک تایمز، «حتی درمیان متحدان، پی بردن به اینکه کدام بلوف می‌زند و کدام حقیقت را می‌گوید، گاه دشواراسـت».

این روزنامه بعید نمی‌داند که اسرائیل تنها با هدف ایجاد فشار بیشتر بر آمریکا، گزینه نظامی در برابر ایران را عنوان می‌کند.

دریاسالارمایکل مولن رئیس نیروهای مسلح آمریکا آخر هفته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی عمومی آمریکا، پی.بی.اس، گفت: «حمله اسرائیل به پایگاه‌های اتمی ایران می‌تواند ثبات خاورمیانه را با خطر مواجه و موقعیت سربازان آمریکایی درپایگاه‌های خلیج فارس را تهدید کند».

حضور ارتشبد اشکنازی دوشنبه، بیست و ششم اسفند در پنتاگون دومین مذاکرات او با مقامات بلندپایه وزارت دفاع آمریکا درهفت ماه اخیراست.
XS
SM
MD
LG