لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

اسرائیل بار دیگر ایران و سوریه را به ارسال سلاح برای حزب‌الله متهم کرد


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله (چپ)، در کنار بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد، رؤسای جمهور سوریه و ایران
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله (چپ)، در کنار بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد، رؤسای جمهور سوریه و ایران
رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل می‌گوید گزارش‌هایی که در مورد انتقال محموله‌های موشکی از خاک سوریه برای حزب‌الله انتشار یافته «تنها سر کوه یخ» و «قطره‌ای از یک دریا» بوده و «اسرائیل آگاه است که ایران و سوریه در اقدامی سازماندهی شده، انواع موشک و راکت و تجهیزات نظامی دیگر برای حزب‌الله در لبنان می‌فرستند».

سرهنگ یوسی بایدتس، روز سه‌شنبه با حضور در کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست، پارلمان اسرائیل، گفت: «آخرین محموله‌های موشک ارسالی برای حزب‌الله، بخش بسیار کوچکی از کاروان‌های منظمی است که ایران و سوریه در اقدامی هماهنگ برای حزب‌الله ارسال می‌کنند».

رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل افزود که «حزب‌الله در چهار سال اخیر، زرادخانه‌ای عظیم گردآوری کرده و به دلیل برد طولانی‌تر راکت‌هایش، راکت‌های زیادی را در عمق لبنان آماده شلیک دارد که می‌تواند همه اسرائیل را در تیررس داشته باشد».

این افسر ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل، در عین حال در گزارش خود به کنست گفت که «حزب‌الله الزاماً در حال حاضر قصد جنگ با اسرائیل را ندارد و هر چند خود را وامدار جمهوری اسلامی ایران و متعهد به جهاد مسلحانه می‌بیند، اما منافع شیعیان لبنان در صحنه سیاست داخلی لبنان را نیز در نظر دارد».

رئیس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل در مورد سوریه نیز این ارزیابی را ارائه کرده که «سوریه هرچند همپیمان استراتژیک ایران و حزب‌الله و گروه‌های مسلح فلسطینی است، اما برای صلح با اسرائیل، که موجب استرداد همه ارتفاعات جولان به سوریه شود، اهمیت زیاد قائل است».

اما سرهنگ بایدتس در ادامه ارزیابی خود گفته است که «در حال حاضر سوریه سر در گم است»؛ هرچند که افزوده که «اگر سوریه بتواند با اسرائیل به توافق صلح برسد، در عملکرد خود در قبال ایران و ادامه همکاری با حزب‌الله و سازمان‌های مسلح فلسطینی بازنگری خواهد کرد».

بلندپایه‌ترین افسراطلاعاتی ارتش اسرائیل این ارزیابی را ارائه کرده که «هر چند سال ۲۰۰۹ یکی از آرام‌ترین سال‌ها برای اسرائیل بوده، اما اتمی شدن حکومت ایران و یا وقوع هر حادثه ناگهانی ممکن است که موجب هرج و مرج امنیتی شود و آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کند».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده، تحریم‌های این کشور علیه سوریه را برای یکسال دیگر تمدید کرد؛ تحریم‌هایی که شش سال پیش از زمان جرج بوش علیه سوریه برقرار شد.

آقای اوباما که در ۱۵ ماه اخیر گام‌هایی برای بهبود مناسبات آمریکا با سوریه برداشته است، در نامه به کنگره برای توصیه به تمدید تحریم‌ها علیه سوریه نوشت که این کشور «به حمایت از سازمان‌های تروریستی ادامه می‌دهد، از تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتارهمگانی و موشک بازنایستاده، و مجموعه اقدامات سوریه برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا خطری دنباله‌دار است».

رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا، ۲۷ آوریل گفته بود که «حزب‌الله اکنون از کشورهای بیشتری در جهان موشک و تجهیزات نظامی دارد».

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، نیز ۳۰ آوریل به سوریه هشدار داد که انتقال موشک به حزب‌الله ممکن است که موجب جنگ شود.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تا کنون به این سخنان مقامات اسرائیل و آمریکا واکنش علنی نشان نداده اما ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، هفته گذشته انتقال محموله موشک‌های اسکاد به حزب‌الله را رد کرد.

گرچه پس از آن، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله روز دوشنبه بار دیگر تأکید کرد که حزب الله «حق خود می‌داند که به جنگ‌افزار مورد نیازش مجهز شود».

دوهفته پیش نخست‌وزیراسرائیل گفته بود که «ایران برای جنگی میان سوریه با اسرائیل آتش‌افروزی می‌کند».

در حالی که رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز سه‌شنبه ایران را به دست داشتن در انتقال محموله‌های موشکی برای حزب‌الله متهم کرد، تازه‌ترین اظهار نظر مقامات ایرانی درباره این اتهام از سوی حسین شیخ الاسلام، رئیس جدید «کمیته حمایت از انتفاضه» در ایران بیان شده است.

آقای شیخ‌الاسلام دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری نیمه رسمی فارس، گفت که «خانم کلینتون، وزیرخارجه‌ای کم تجربه است که نه می‌فهمد که موشک اسکاد چیست و نه می‌داند که مرز سوریه و لبنان چگونه جایی است، و حرف‌های آدم‌هایی کم‌عقل‌تر از خودش را نسخه‌برداری کرده و چیزی را که شیمون پرز خورده، نشخوار می‌کند».
XS
SM
MD
LG