لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

احتمال آزادی ۹۸۰ زندانی فلسطینی در برابر یک اسرائیلی


حماس دوم اکتبر ویدئوی کوتاهی از شالیط را منتشر کرد که این سرجوخه را سالم اما ضعیف نشان می‌داد
حماس دوم اکتبر ویدئوی کوتاهی از شالیط را منتشر کرد که این سرجوخه را سالم اما ضعیف نشان می‌داد
دادستانی اسرائیل تأیید کرده است که احتمال دارد این کشور تا ۹۸۰ زندانی امنیتی فلسطینی را در برابر گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست نیروهای حماس، آزاد کند.

تأییدیه دادستانی اسرائیل روز یکشنبه در جریان یک نشست اضطراری دیوان عالی این کشور بیان شد.

سه خانواده اسرائیلی که فرزندانشان در عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها کشته شده‌اند، به نمایندگی از بنیاد آلموگ «بنیاد قربانیان عملیات خصمانه فلسطینی‌ها»، از دیوان عالی قضایی اسرائیل خواسته‌اند شرائط قائل دولت اسرائیل برای آزادی زندانیان فلسطینی را اعلام کند.

دیوان عالی با تکیه به این شکوائیه بنیاد «آلموگ»، خواهان گرفتن جزئیات دقیق این معامله از دولت اسرائیل شده بود، که در پاسخ به آن، دادستانی اسرائیل آشکارا اعلام کرد که دولت نتانیاهو ممکن است در برابر گیلعاد شالیط تا ۹۸۰ زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کند.

دادستانی اسرائیل به دیوان عالی خبر داد که ۴۵۰ زندانی امنیتی، افراد مورد درخواست حماس هستند ولی اسرائیل خود اسامی ۵۳۰ زندانی دیگر فلسطینی را تعیین می‌کند.

دادستانی اسرائیل همچنین با این استدلال که «انتشار جزئیات در رسانه‌ها می‌تواند به این تبادل لطمه بزند»، اعلام کرده است که نمی‌تواند بیش از این به جزئیات بپردازد.

دادستانی در پاسخ خود نوشته است که «آزادی این زندانیان در چارچوب تفاهم سیاسی و یا اقدام حسن نیت صورت نمی‌گیرد، بلکه در مذاکره‌ای بر اساس چانه‌زنی، انجام می‌شود و لذا توان چانه‌زنی است که شرائط زندانیانی را که آزاد می‌شوند، و تنها خواسته اسرائیل مطرح نیست».

از سوی دیگر موسی ابومرزوق از رهبران حماس هم وقوع پیشرفت «ملموس» در مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل را تأیید کرده است.

حماس درعین حال یکشنبه تأکید کرد که موعد آزادی گیلعاد شالیط را تنها چند دقیقه قبل از رها کردن او به اسرائیل خبر خواهد داد.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، پنجشنبه گذشته در واکنش به انتقادهای محافل داخلی اسرائیل از این معامله گفت: «باید برای آزادی شالیط به هر اقدامی دست زد اما بعد از آزادی او، کشور باید شرائطی برای رخدادهای مشابه بعدی را تعیین کند».

گیلعاد شالیط ژوئن ۲۰۰۶ در حمله چریکی حماس به یک مقر نظامی اسرائیلی درون خاک اسرائیل در نزدیکی غزه اسیر شد
خانواده گیلعاد شالیط دوشنبه پی در پی با وزیران دولت اسرائیل دیدار می‌کنند تا نظر موافق آنها را به انجام معامله کسب کنند. اگر حماس موافقت قطعی خود را اعلام کند، دولت اسرائیل باید به رأی‌گیری درمورد مبادله بپردازد.

مذاکرات اسرائیل و حماس برای انجام مبادله جدید از مدت‌ها پیش با میانجی‌گری آلمان و مصر در جریان است.

رسانه‌های اسرائیل مدعی هستند که نیروهای اطلاعاتی و ارتش این کشور از تمامی مکان‌های مخفی که شالیط در این سال‌ها در آن نگاهداری می‌شد، با خبر بوده‌اند اما چون این مکان‌ها از سوی حماس به شدت مین‌گذاری می‌شد، هیچیک از طرح‌های کماندویی برای آزادی او نتوانست اجرا شود.

گیلعاد شالیط ژوئن ۲۰۰۶ در حمله چریکی حماس به یک مقر نظامی اسرائیلی درون خاک اسرائیل در نزدیکی غزه اسیر شد. ارتش اسرائیل در نخستین هفته‌های اسارت او، حملات گسترده‌ای به غزه انجام داد که به مرگ ده‌ها فلسطینی انجامید.

شالیط از جنگ ۲۲ روزه «سرب مذاب» و بمباران‌های سنگین مقرهای حماس جان به در برد و دوم اکتبر حماس یک ویدئوی دو دقیقه و پنجاه ثانیه‌ای از شالیط را که مربوط به روز ۱۴ سپتامبر امسال بود، منتشر کرد که این سرجوخه را سالم اما ضعیف نشان می‌داد.

اسرائیل در آن زمان در ازای در اختیار گرفتن این ویدئو، زندانیان زن امنیتی فلسطینی را آزاد کرده بود.

اسرائیل در انجام معاملاتی که در آن صدها زندانی عرب را برای گرفتن یک اسیر یا حتی جسد سرباز کشته شده خود آزاد کرده باشد، پیشینه طولانی دارد.

تابستان سال ۲۰۰۸، اسرائیل صدها زندانی عرب و لبنانی را برای تحویل گرفتن جسد دو سرباز کشته شده خود که در دست حزب‌الله بود، آزاد کرد.

سازمان‌های جهانی می‌گویند هفت هزار زندانی فلسطینی در بازداشتگاه‌های اسرائیل هستند اما سازمان‌های فلسطینی این شمار را تا ۱۱ هزار نفر نیز اعلام می‌کنند.
XS
SM
MD
LG