لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

هیئت اسرائیلی در چین: ایران به دنبال ساختن بمب اتم است


بوگی یعلون (راست)؛ سرپرست هیئت اعزامی اسرائیل به چین / عکس آرشیوی است
بوگی یعلون (راست)؛ سرپرست هیئت اعزامی اسرائیل به چین / عکس آرشیوی است
هیئتی که از سوی دولت اسرائیل با هدف «متقاعد کردن چین به لزوم حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران» به چین رفته بود، می‌گوید اسنادی به مقامات پکن نشان داده که «ثابت می‌کند که ایران بمب اتم می‌سازد».

هیئت اسرائیلی به ریاست ژنرال دوره احتیاط موشه بوگی یعلون، وزیر راهبردی و پروفسور استنلی فیشر، رئیس کل بانک مرکزی اسرائیل از پنجشنبه گذشته برای گفت‌وگو درباره «پرونده ایران» در چین بودند.

رسانه‌های اسرائیلی دوشنبه اول مارس، دهم اسفند گزارش داده‌اند که هیئت اسرائیلی مدارک و اسنادی را برای نخستین بار به رویت سران چین رساند که «ثابت می‌کند هدف اصلی از برنامه‌های اتمی ایران، تولید بمب اتم است».

به نوشته روزنامه هاآرتص، اعزام هیئت اسرائیلی به پکن، با دولت آمریکا هماهنگ شده بود.

یک «دیپلمات ارشد عضو هیئت اسرائیلی» به روزنامه هاآرتص گفته است که «به مدت دو ساعت و نیم، آخرین آگاهی‌های نهادهای اطلاعاتی اسرائیل را در مورد ماهیت واقعی نظامی برنامه‌های اتمی ایران توضیح دادیم و تصویر کاملی از طرح‌های هسته‌ای ایران را برای میزبانان خود ترسیم کردیم».

این مقام اسرائیلی افزوده است: «این دیدار، مشروح‌ترین نشست ما با چینی‌ها در مورد ایران در سه سال اخیر بود و توضیحات، کاملاً مفصل و دربرگیرنده جزئیات برنامه‌های اتمی ایران بود، و عمق نگرانی اسرائیل را از رسیدن ایران به بمب اتمی توضیح دادیم».

پیش از این، آخرین بار، اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل در ژانویه ۲۰۰۷ در سفر رسمی‌اش به پکن در این باره با سران چین گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نقش پروفسوراستنلی فیشر، رئیس کل بانک مرکزی اسرائیل در هیئت اعزامی روزهای اخیر به چین این بوده است که «عواقب یک ایران با توانایی نظامی اتمی را برای اقتصاد جهان، از جمله افزایش دراماتیک بهای نفت» توضیح دهد.

پروفسور فیشر یکی از مهم‌ترین کارشناسان جهانی اقتصاد محسوب می‌شود واعتباری کم نظیری درچشم مسئولان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای اقتصادی دنیا دارد.

به نوشته هاآرتص، مسئله مهم دیگردرمذاکرات پکن میان هیئت اسرائیلی با سران چین، یافتن جایگزین‌ها برای انرژی مورد نیاز چین بوده است. چین ۱۲ درصد از کل نفت وارداتی خود را از ایران می‌خرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در سفربه عربستان، از سران سعودی خواست در صورت تحریم‌های جدی علیه ایران یا وقوع بحرانی در منطقه که چین نتواند نفت مورد نیاز خود را ازایران دریافت کند، عربستان این نفت را برای چین تأمین کند، هرچند که عربستان دراین زمینه قول عملی نداد.

ولی روزنامه هآرتص دوشنبه نوشته است که در نتیجه مذاکرات همآهنگ شده اسرائیل با آمریکا، هیئت اسرائیلی به سران چین گفت که آمریکا وعربستان قول فروش نفت ارزان‌تر از بهای نفت ایران را به چین می‌دهند.

چین که قراردادهای کلانی از جمله در زمینه ریل‌گذاری، اکتشاف معادن و حفاری‌های عظیم و توسعه میادین نفت و گازدر ایران دارد، از اثرات اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سرنوشت قراردادهای خود با این کشور نگران است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هیئت این کشور به مقامات چین گفته است که «گزینه نظامی نیز برای مقابله با برنامه اتمی ایران باید بر روی میز بماند».

اسرائیل می‌کوشد تا چین را به حمایت از دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت تشویق کند، یا دست کم، آن کشور را از دادن رأی مخالف یا وتوی قطعنامه جدید علیه ایران باز دارد.

اسرائیل برای رفتارچین در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اهمیت قائل است، و خواهان حمایت چین از تصمیمات احتمالی پیش روی شورا درقبال ایران است.

چین تا کنون تأکید کرده است که داشتن برنامه اتمی با ماهیت مسالمت‌جویانه حق ایران است. با این حال این کشورهای تا کنون تحریم‌های پیشین علیه ایران در شورای امنیت را وتو نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطنامه تحریمی با هدف بازداشتن تهران از غنس‌سازی اورانیوم صادر کرده است.

اجلاس چهار روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از دوشنبه اول مارس، دهم اسفند برای بررسی گزارش‌های مدیرکل جدید آژانس درباره برنامه‌های اتمی ایران و سوریه آغاز شده است.

تازه‌ترین گزارش آقای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، احتمال تلاش ایران برای تولید کلاهک هسته ای با هدف سوارکردن آن بر روی موشک‌های دورپرواز را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران داشتن نیات نظامی از طرح‌های اتمی خود را پیگیرانه رد می‌کند اما آیت‌الله خامنه‌ای یکشنبه گفت که «برنامه‌های هسته‌ای ایران، تا جایی که لازم است، توسعه می‌یابد».
XS
SM
MD
LG