لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

نتانیاهو: ایران تحریم شود؛ حتی بدون همراهی شورای امنیت


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جامعه بین‌المللی را به تحریم فوری ایران، حتی بدون همراهی شورای امنیت سازمان ملل متحد، فراخواند.

آقای نتانیاهو، روز دوشنبه در سخنرانی در همایش شش ماهه رهبران و فعالان آژانس یهود (سوخنوت) در اورشلیم تأکید کرد که «زمان رسیدگی به مسئله ایران، الان است نه وقتی دیگر».

وی افزود که «با همراهی شورای امنیت یا بدون آن، کشورها خود باید تصمیمات جدیدی برای جلوگیری از برنامه‌های اتمی ایران بگیرند».

نخست‌وزیر اسرائیل ادامه داد که «بزرگترین خطر برای انسانیت این است که یک حکومت اسلامی نظامی به سلاح اتمی هم برسد»، و افزود: «این مسائل، به خودی خود حل نمی‌شوند و اقدامات جامعه بین‌المللی باید در زمانی که می‌تواند مؤثر باشد، انجام شود».

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که روز گذشته اعلام شد که نخست‌وزیر اسرائیل هیئت بلندپایه‌ای را برای متقاعد کردن چین به لزوم حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران در شورای امنیت راهی پکن خواهد کرد.

چین از این لحاظ که ایران سومین منبع اصلی تولید نفت و گاز این کشور است تا کنون با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده گرچه در هیچ‌یک از سه قطعنامه تحریمی پیشین از حق وتوی خود استفاده نکرده است.

در نشست سران آژانس یهود آقای نتانیاهو با تکرار درخواست خود برای تحریم خرید نفت خام از ایران و خودداری از فروش بنزین به این کشور، گفت که «ایران به انرژی؛ نفت و گاز طبیعی وابستگی زیاد دارد. بنابراین، تحریم‌ها قبل از هر چیز باید این هدف را دنبال کند که ایران نتواند گاز و نفت خود را بفروشد و کسی بنزین و سایر مشتقات نفتی به ایران نفروشد، و این مهم‌ترین و اساسی‌ترین تحریم است، و هر چیز دیگری غیر از این، تحریم‌های گزنده محسوب نمی‌شود و تحریم‌های ملایم و نرم اثر لازم را ندارد».

وی اضافه کرد که «جهان باید نشان دهد که در سد کردن راه برنامه‌های اتمی سران تهران جدیت دارد یا نه، و تحریم‌ها تنها نباید به خاطر این باشد که بگوییم وظیفه خود را انجام دادیم و تمام شد، و حتی اگر تحریم‌های جدی نتواند از طریق شورای امنیت اجرا شود، باید تصمیمات لازم را در چارچوب دیگری گرفت اما مسئله این است که زمان آن تنها همین الآن است».

آقای نتانیاهو افزود: «اگر تحریم‌های فلج‌کننده نفت و بنزین و گاز، راه برنامه‌های هسته‌ای ایران را سد نکند، دیگر هیچ چیزی جلودار ایران در رسیدن به سلاح اتمی نمی‌شود».

نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته نیز در سفری سه روزه به مسکو، گفت‌وگوهای مشروحی با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر روسیه بویژه درباره «پرونده ایران» انجام داد و در آنجا خواستار حمایت روسیه از «تحریم‌های گزنده» علیه ایران شد.

«دنیا لفاظی و مماشات را کنار بگذارد»

پیش از این شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز در نشست روز یکشنبه آژانس یهود گفته بود که «مسئله خطرناک در برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی، ماهیت حکومت حاکم بر ایران است».

آقای پرز افزوده بود: «تحریم‌ها به خاطر بیان ناخشنودی دنیا از نقض گسترده حقوق انسانی مردم ایران و کشتارهایی که این حکومت از مردم به پاخاسته خود می‌کند، اهمیت دارد و جهان باید نشان دهد که حامی مردم ایران است تا آنها در مبارزه خود با حکومت سرکوبگرشان دلگرم شوند».

آقای پرز اضافه کرده بود که «دنیا باید لفاظی و مماشات را کنار بگذارد و صریحاً جلاد را با نام جلاد و دیکتاتور را با عنوان دیکتاتور صدا بزند».

لحن دولتمردان اسرائیلی از دوهفته پیش که محمود احمدی‌نژاد دستور غنی کردن اورانیوم با خلوص ۲۰ درصدی را صادر کرد، شدت گرفته است. اقدامی که ناخشنودی غرب را نیز به دنبال داشته است.

دولتمردان اسرائیلی بارها گفته‌اند که «گزینه نظامی» را به عنوان آخرین راه حل برای ضربه زدن به برنامه‌های اتمی ایران «بر روی میز دارند». گرچه اهود باراک، وزیر دفاع و ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل تأیید کرده‌اند که هرگونه ضربه نظامی نیز حتی اگر موفقیت‌آمیز باشد، تنها برای یک سال برنامه‌های اتمی ایران را با تأخیر روبه‌رو می‌کند.
XS
SM
MD
LG