لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

کارگران ترکیه‌ای پس از سه دهه در مراسمی روز گارکر را گرامی داشتند


گوشه‌ای از مراسم روز کارگر در میدان تقسیم در استانبول
گوشه‌ای از مراسم روز کارگر در میدان تقسیم در استانبول
بیش از یکصد هزار کارگر ترکیه‌ای، با تجمع در میدان تقسیم از میادین اصلی شهر استانبول، به گرامیداشت روز کارگر پرداختند. مراسمی که برای نخستین بار در سه دهه گذشته، و پس از کشتار ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان روز کارگر توسط مردان مسلح ناشناس در سال ۱۹۷۷ میلادی با مجوز قانونی برگزار شد.

گزارش‌های رسیده از استانبول حاکی است که این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و اعضا و هواداران شش اتحادیه و کنفدراسیون کارگری و احزاب سیاسی با در دست داشتن پرچم ترکیه و پلاکاردهای منتسب به گروه‌های سیاسی، شعارهایی در حمایت از روز جهانی کارگر سر دادند.

خبرگزاری رویترز از استانبول گزارش کرده است که بیش از ۲۰ هزار نیروی پلیس برقراری امنیت در این مراسم را برعهده داشتند و بر اساس این گزارش این تجمع به صورت مسالمت‌آمیز و با برگزاری رقص، موسیقی و پایکوبی برگزار شده است.

رویترز با این حال بدون اشاره به جزئیات بیشتر به نقل از شبکه‌های تلویزیونی افزوده است که در ادامه این تجمع رهبر یکی از کنفدراسیون‌های کارگری که تلاش داشت در محل تجمع سخنرانی کند، با هجوم برخی از تجمع‌کنندگان روبه‌رو شد و مسئولان امنیتی وی را به ساختمانی در نزدیکی محل تجمع انتقال دادند.

در مراسم امسال روز کارگر در استانبول، رهبران اتحادیه‌های کارگری با پرتاب میخک‌های سرخ در محل کشته‌شدگان قربانیان سال ۱۹۷۷ به آنان ادای احترام کردند و پس از آن نیز گروه‌های موسیقی در این محل به اجرای برنامه پرداختند.

دولت ترکیه آخرین بار در اول می ۱۹۷۷ در ترکیه اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارکر در میدان تقسیم شهر استانبول را داده بود که در جریان برگزاری این مراسم مردان مسلح ناشناس با گلوله‌باران تجمع‌کنندگان، ۳۷ تن را کشتند. این حادثه همچنین بیش از یکصد مجروح بر جای گذاشته بود.

از آن پس همواره مراسم مربوط به روز جهانی کارگر در استانبول ترکیه، به صورت غیرقانونی برگزار شده است و تنها سال گذشته پس از آنکه حزب حاکم عدالت و توسعه تحت فشار رهبران کارگری روز جهانی کارگر را تعطیل عمومی اعلام کرد گروه کوچکی از کارگران اجازه یافتند تا در محل کشتار سال ۱۹۷۷ مراسم یادبود برگزار کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها نمایندگانی از حزب حاکم عدالت و توسعه در مراسمی که امسال در استانبول بر پا شد حضور یافتند.
XS
SM
MD
LG