لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

پلیس ایتالیا چندین نفر را به اتهام قاچاق سلاح به ایران بازداشت کرد


یک پلیس ایتالیایی (راست) در حال بررسی یک محموله در مرز فرانسه / عکس آرشیوی است
یک پلیس ایتالیایی (راست) در حال بررسی یک محموله در مرز فرانسه / عکس آرشیوی است
پلیس ایتالیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ نفر از جمله چند ایرانی را به اتهام دست داشتن در قاچاق سلاح به ایران بازداشت کرده است.

به گزارش رویترز به نقل از بیانیه پلیس ایتالیا، بازداشت‌شدگان ملیت‌هایی ایرانی و ایتالیایی دارند و چند تن از آنها احتمالاً از اعضای سرویس‌های امنیتی ایران هستند.

عملیات دستگیری این افراد که به عملیات «تک‌تیرانداز» موسوم بود، در شهر میلان در شمال ایتالیا انجام شده و در بیانیه پلیس ایتالیا به جزئیات بیشتری در مورد این عملیات اشاره نشده است.

با این حال قرار است که امروز چهارشنبه آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا، در جریان یک کنفراس خبری جزئیات بیشتری را در مورد دستگیری این افراد اعلام کند.

مقامات ایرانی تاکنون در قبال این عملیات، ملیت ایرانی برخی بازداشت‌شدگان و اتهام منتسب به بازداشت‌شدگان واکنشی ارائه نکرده‌اند.

ایران از جمله کشورهایی است که مشمول ممنوعیت بین‌المللی فروش سلاح است و در ماه‌های اخیر نیز چندین پرونده در مورد قاچاق احتمالی سلاح و اقلام ممنوعه در ارتباط با ایران در کشورهای مختلف در دست بررسی بوده است.

در یکی از این پرونده‌ها، مقامات تایلند اعلام کردند که یک هواپیمای حامل تسلیحات نظامی کره شمالی به مقصد ایران را در حال سوخت‌گیری در یک فرودگاه این کشور توقیف کرده‌اند.

تایلند در ماه گذشته گزارشی در این مورد به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. اهمیت این گزارش در آن بود که نکات تازه‌ای را در مورد نقض مقررات بین‌المللی توسط کره شمالی و ایران مطرح می‌کرد، چرا که طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و همچنین فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است.

در آبان‌ماه امسال نیز دولت یمن مدعی شد که یک کشتی ایرانی حامل سلاح را که گفته می‌شود برای شورشیان شیعه در شمال یمن ارسال شده توقیف کرده است.

در همین ماه اسرائیل نیز اعلام کرد که یک کشتی ایرانی حامل سلاح را در دریای مدیترانه ردیابی و توقیف کرده است. گرچه مقام‌های اسرائیلی در آن زمان توضیحات بیشتری در این ارتباط منتشر نکردند، اما رسانه‌های این کشور گفتند که کشتی توقيف شده حامل تعدادی موشک و مهمات ديگر از ايران به مقصد سوريه يا برای حزب‌الله لبنان بوده است.

این خبرها پس از چندین روز از سوی مقامات ایرانی رد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG