لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

جعفری: جندالله تحت حمایت آمریکا، انگلیس و پاکستان است


محمدعلی جعفری؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محمدعلی جعفری؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
فرمانده سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه گفت که بر اساس مدارک دستگاه‌های امنیتی، اقدامات «گروهک ریگی» با دستور آمریکا، بریتانیا و پاکستان انجام می‌شود.

سرلشکر محمدعلی جعفری در واکنش به عملیات انتحاری روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان گفت که بر اساس مدارکی توسط دستگاه‌های امنیتی ارائه شده، این گروه «تحت حمایت سازمان اطلاعات آمریکا، انگلیس و متأسفانه دستگاه اطلاعاتی پاکستان است و برنامه‌هایش با دستورات آنها اجرا می‌شود.»

فرمانده سپاه پاسداران همچنین اضافه کرد که برخورد با این عملیات انتحاری باید از طریق مقتضی و تلافی‌جویانه باشد و ابراز امیدواری کرد که در وقت مقتضی این امر انجام شود.

در جریان حمله انتحاری روز گذشته در منطقه سرباز در استان سیستان و بلوچستان، شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله سرتیپ نورعلی شوشتری، جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه و همچنین شماری از سران طوایف منطقه جان خود را از دست دادند.

منابع رسمی تا کنون کشته شدن بیش از ۴۰ نفر را در این عملیات انتحاری تأیید کرده‌اند.

آمریکا و بریتانیا، بعد از ظهر یکشنبه عملیات انتحاری در جنوب شرقی ایران را محکوم کردند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هر گونه دخالت در این واقعه را رد کرد.

گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی که پیشتر در چند عملیات مشابه در استان سیستان و بلوچستان موجب کشته شدن شماری از نظامیان و غیرنظامیان ایرانی شده بود، پس از چند ساعت با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

از جمله این اقدامات موضوع به گروگان گرفتن ۱۶ تن از پرسنل نیروی انتظامی در منطقه سراوان و انتقال آنها به منطقه‌ای در پاکستان بود که نهایتاً به کشته شدن تمام گروگان‌ها انجامید.

مقامات تهران در آن زمان از پاکستان خواسته بود که برای آزادی این گروگان‌ها با ایران همکاری کند و پاکستان هم در این زمینه به ایران وعده همکاری داده بود.

اکنون آقای جعفری گفته است که قرار است هیئتی از سوی جمهوری اسلامی به پاکستان اعزام شود و این مدارک را ارائه کند «تا بدانند که جمهوری اسلامی از حمایت آنها [از گروه جندالله] مطلع است و از آنها مطالبه دارد».

پاکستان علاوه بر اینکه با ایران کلیومترها مرز مشترک در منطقه نا آرام بلوچستان دارد، حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در آمریکا در طول سی سال قطع رابطه دیپلمالتیک دو کشور نیز هست.

تأمین امنیت پایدار در جنوب شرقی ایران

فرمانده سپاه پاسداران همچنین با بی‌نظیر خواندن اقدامات سرتیپ شوشتری در استفاده از ظرفیت عشایر و قبایل منطقه برای حفظ امنیت گفت که این سیاست سپاه در ایجاد امنیت در جنوب شرق کشور مؤثر بوده است و افزود که در منطقه جنوب شرق به سمت یک امنیت پایدار می‌رویم.

مسئولیت تأمین امنیت منطقه سیستان و بلوچستان از ابتدای سال جاری خورشیدی به سپاه پاسداران محول شده و از همین زمان سرتیپ نورعلی شوشتری فرماندهی قرارگاه قدس سپاه در این منطقه را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG