لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

اعلام جرم علیه دو سایت اصولگرا به دلیل توهین به رئیس‌جمهور


لوگوی سایت‌های الف و جهان‌نیوز
لوگوی سایت‌های الف و جهان‌نیوز
دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علیه مدیران مسئول دو سایت خبری دیگر به اتهام توهین به رئیس جمهور اعلام جرم کرد.

پس از آنکه در هفته گذشته مدیر سایت خبری آینده، از سایت‌های منتقد دولت، از سوی دادستانی تهران متهم به توهین به رئیس جمهور شد و علیه وی اعلام جرم شد، اکنون خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گزارش داده است که دادستانی تهران علیه مدیران سایت‌های اینترنتی جهان‌نیوز و الف نیز به اتهامی مشابه اعلام جرم کرده است.

جهان نیوز و الف هر دو در اردوگاه اصولگرایان قرار دارند و در ماه‌های گذشته رویه انتقادی را علیه مخالفان دولت و حامیان جنبش سبز دنبال کرده‌اند.

پایگاه خبری الف که مدیریت آن را احمد توکلی، نماینده اصولگرا و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برعهده دارد، یکی از نخستین وب‌سایت های خبری بود که در بامداد ۲۳ خرداد، زمانی که هنوز چند ساعتی از پایان رأی‌گیری در حوزه‌های انتخاباتی نگذشته بود و وزارت کشور دولت نهم همچنان مشغول اعلام تدریجی نتایج شمارش آرا بود، اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد با بیش از ۲۴ میلیون رأی برنده نهایی انتخابات است.

نتیجه‌ای که ۱۶ ساعت بعد و با تجمیع نهایی آرا توسط وزارت کشور، به عنوان نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد اعلام و نهایتاً از سوی رهبر ایران و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت.

اکنون دادستانی تهران این سایت اصولگرا را متهم کرده است که در گزارشی محمود احمدی‌نژاد را مورد توهین قرار داده است.

بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، هر کس با توجه به سمت، به یکی از مسئولان قوای سه‌گانه و برخی دیگر از مسئولان دولتی که در این ماده از آنها نام برده شده، در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به سه تا شش ماه حبس، یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

موضوع اتهام سایت اصولگرای جهان‌نیوز نیز مورد توهین قرار دادن محمود احمدی‌نژاد در یکی از گزارش‌های این سایت اعلام شده است. این سایت اصولگرا به جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و علیرضا زاکانی از اعضای این جمعیت که در مجلس هشتم عضویت دارد منسوب است.

با وجود آنکه ماده مورد استناد برای برخورد با «توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور» ماده جدیدی نیست و از سال‌ها پیش در قانون مجازات اسلامی وجود داشته است، اما اجرای این قانون پس از آن در کانون توجه مقامات قاضیی قرار گرفت که رهبر ایران در یکی از سخنرانی‌های عمومی خود، آشکارا خواستار آن شد که از توهین به مسئولان قوای سه‌گانه و نیز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری شود.

اما به رغم حملات گسترده رسانه‌های حامی دولت به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، تا کنون دادستانی تهران در مورد برخورد با این دسته از رسانه‌ها گزارشی منتشر نکرده است.

سایت الف هنوز مستقیماً واکنشی به اعلام جرم دادستانی تهران علیه خود نداشته و جهان نیوز تنها در مطلبی با عنوان « ابراز تعجب کاربران جهان از اتهام اهانت به رئیس جمهور» نوشته است که تاکنون مصداق اهانت به رئیس جمهور توسط دادستانی اعلام نشده و این سایت اینترنتی اهانت را نه تنها برای رئیس جمهور که برای مخالفان خود نیز جایز نمی‌داند.

پیشتر سایت اینترنتی آینده هم با استناد به مطلبی که در آن از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد ظهور امام دوازدهم شیعیان انتقاد کرده بود، متهم به توهین به رئیس جمهور شد و علیه مدیر آن اعلام جرم شد.
XS
SM
MD
LG