لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

جوادی حصار: سخنان هاشمی در مجموع به نفع اصلاح‌طلبان بود


نماز جمعه ۲۶ تیر تهران به امامت هاشمی رفسنجانی
نماز جمعه ۲۶ تیر تهران به امامت هاشمی رفسنجانی
سخنان نماز جمعه آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان، واکنش‌های گوناگونی را در میان جناح‌های سیاسی، کارشناسان مسائل سیاسی کشور و روزنامه‌نگاران سیاسی در پی داشت.

محمدصادق جوادی‌حصار، روزنامه‌نگار متمایل به اصلاح‌طلبان در مشهد، درباره اهمیت سخنان هاشمی رفسنجانی به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ می‌دهد.

محمد صادق جوادی حصار: برخی از مردم که از مسايل جاری آسيب جدی‌تری ديده بودند از آقای هاشمی توقع بيشتری داشتند و از مجموع صحبت‌های او خيلی راضی نبودند، اما تصور می‌رود موضع‌گيری آقای هاشمی را در شرايط موجود محترم و مناسب می‌شمارند، چون کسی در حد آقای هاشمی همين قدر که از جريان انتخاب محمود احمدی‌نژاد و اتفاقات جاری حمايت نمی‌کند و اينها را به ضرر نظام تلقی می‌کند، از نگاه خيلی‌ها غنيمت است.

از طرف ديگر عصبانيت و برافروختگی در مواضع جريان راست، نشان می‌دهد که صحبت‌های آقای هاشمی اينها را تا حد قابل توجهی گزيده و ناراحت کرده است. به عنوان مثال موضع‌گيری صريح و لحن گلايه‌آميز روزنامه کيهان و همچنين موضع‌گيری آيت‌الله يزدی، عضو خبرگان رهبری و جامعه مدرسين که از سران جريان راست محسوب می‌شود، که به نحو سؤال برانگيزی آقای هاشمی را مورد خطاب قرار داد که بذر ترديد را شما قبل از و در حين برگزاری انتخابات در دل مردم کاشتيد.

به نظر من صحبت‌های آقای هاشمی در مجموع به نفع اصلاح‌طلبان و جريان آسيب ديده انتخابات بود. همين که او اعلام کرد برای رسيدن به وحدت بايد از آسيب‌ديدگان دلجويی شود و بايد صدا و سيما را به سمتی ببريم که تمام جريان‌های سياسی بتوانند نظرات منتقدانه خود را شفاف بيان کنند، نشان می‌داد موضع آقای هاشمی نسبت به رويدادهای جاری منتقدانه است.

از آقای هاشمی بيشتر از اين هم نمی‌شود انتظار داشت، چون او مديريت دو مجموعه تأثير گذار و کلان نظام يعنی مجمع تشخيص مصلحت و مجلس خبرگان را بر عهده دارد.

آقای هاشمی در حد متعارف و معمول تا آن جايی که بيانش اجازه می‌داد نسبت به روند امور انتقاد کرد، به ويژه از صدا و سيما انتقاد کرد و گفت اگر صدا و سيما خوب عمل می‌کرد اين وضع به وجود نمی‌آمد.

رادیو فردا: با توجه به نامه‌ای که آقای هاشمی پيش از انتخابات خطاب به رهبر نوشته بود و در آن از اتهام‌هايی که به او زده شده گله کرده بود و بعد سکوت چند هفته اخير او، به نظر شما اکنون مواضع او از جنبه شخصی بيرون آمد و يک جنبه کلی و عمومی پيدا کرد؟

بله، تمايل آقای هاشمی اين بود که بتواند از يک موضع غيرشخصی و از موضع نظام حرف بزند. به نظر من سکوت چند هفته‌ای او به خاطر اين بود که از موضع اتهام شخصی خارج شود، چون در آن مقطع اعضايی از خانواده او را بازداشت کرده بودند و عليه خود او اتهاماتی وارد کرده بودند و اينها شرايطی را به وجود آورده بود که اگر بيش از حد انتظار موضع‌گيری می‌کرد شائبه برخورد شخصی پيش می‌آمد و ديگر نمی‌توانست از موضع نظام حرف بزند.

امروز عده‌ای در جمهوری اسلامی هستند که تأثيرگذارند و تعداد آنها کم نيست، اما اينها معتقد هستند رأی مردم در جمهوری اسلامی زينت است و اصل نيست و برای کوتاه کردن زبان منتقدان و معارضان جمهوری اسلامی به رأی تن می‌دهند وگرنه اصل بر حکومت ولايی است و در حکومت ولايی مردم نقش تعيين‌کننده‌ای ندارند.

آقای هاشمی با تحليل روشنی که نسبت به اين موضوع داشت، اشاره کرد که حتی ائمه معصوم هم نمی‌توانند خودشان را به مردم تحميل کنند.

آيا آقايان موسوی و کروبی نسبت به صحبت‌های آقای هاشمی واکنشی نشان داده‌اند؟

هنوز واکنش مشخصی را نديديم، ولی آنها در نماز جمعه شرکت کردند و حضورشان به معنای حمايت و تأييد مواضع آقای هاشمی است و تا زمانی که حرفی در انتقاد از مواضع آقای هاشمی مطرح نکنند، مواضع او مورد قبول تلقی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG