لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

کروبی و موسوی: اعتراض‌ها از حقوق اولیه مردم در جامعه سالم است


میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت در تازه‌ترین دیدار خود از صدور احکام سنگین علیه روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و دانشگاهیان انتقاد کردند و اعتراض، اعتصاب و انتقاد را جزو حقوق اولیه و طبیعی در جامعه‌ای سالم و برخاسته از رأی مردم بر شمردند.

دیدار آقایان موسوی و کروبی روز یکشنبه در شرایطی صورت گرفت که مأموران امنیتی در تلاش برای جلوگیری از برگزاری این دیدار، مانع از حضور مهدی کروبی در منزل آقای موسوی شدند.

با این حال آقای کروبی توانست به کمک آقای موسوی به محل اقامت وی وارد شود؛ اقدامی که از سوی سایت سحام‌نیوز، وابسته به مهدی کروبی، «شکست پروژه حصر و محدودیت کروبی و موسوی» توصیف شد.

در این دیدار موسوی و کروبی تأکید کرده‌اند که با وجود فشارهای زیادی که «بر فرهیختگان کشور اعم از دانشگاهیان و دانشجویان، و وکلا و روزنامه‌نگاران» وارد می‌آید، «هر روز نیروهای جدید و با انگیزه به صحنه می‌آیند و رویش جنبش مردمی هر روز از روز دیگر بیشتر است.»

این دو رهبر مخالفان دولت، تصریح کرده‌اند که «به مصلحت کشور نیست که بین صفوف ملت تفرقه ایجاد کنیم و ده‌ها میلیون نفر از معلمان و کارگران، دانشجویان و اساتید و زنان و مردم کشور را خس و خاشاک و گوساله، یا میکروب و فتنه‌گر بنامیم» و افزوده‌اند که نظامی که آیت‌الله خمینی برای استقرار آن مبارزه می‌کرد، «به دنبال حاکمیت ملت بر سرنوشت خود بود، نه آنکه بخش زیادی از ملت را دشمن قلمداد کند.»

اشاره این دو رهبر مخالفان دولت به الفاظی است که در ادبیات مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی برای توصیف مخالفان به کار می‌رود.

محمود احمدی‌نژاد در مراسمی که فردای روز معرفی‌اش به عنوان دهمین رئیس جمهور ایران در میدان ولی‌عصر تهران برگزار شد، از مخالفان به عنوان «مشتی خس و خاشاک» یاد کرد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنان ده روز گذشته خود در قم «پايداری و هوشياری مردم در مقابل فتنه ۸۸» را «موجب واکسينه شدن کشور و مردم در مقابل ميکروب‌های سياسی و اجتماعی» خواند.

با این حال دفتر آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتشار گزارش این سخنان در رسانه‌ها توضیح داد که رهبر جمهوری اسلامی همه معترضان و منتقدان را «ميکروب سياسی» نخوانده است.

«هنر این نیست که به ترساندن مردم افتخار کنیم»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در ادامه همچنین بار دیگر «سیاست‌های ماجراجویانه خارجی» را عامل صدور چندین قطعنامه بین‌المللی علیه ایران در فاصله‌ای کوتاه برشمرده‌اند و به اثرات منفی این قطعنامه‌ها بر وضع معیشتی مردم از جمله فقر، بیکاری، تعطیلی مراکز تولیدی و واردات بی‌رویه اشاره کرده‌اند.

در این دیدار میرحسین موسوی با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یادآور شده است که «کسی به طور کلی با هدفمند کردن یارانه‌ها مخالف نیست اما حرف اصلی ما این است نیرویی که بتواند این طرح را مدیریت کند وجود ندارد و قسمت اعظم نیروهای کارشناس توانمند کنار گذاشته شده‌اند.»

وی ادامه داده است: «این هنر نیست برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، در دو هزار منطقه تهران نیرو بچینیم یا فرمانده پلیس به بازی سپاه و بسیج برای ترساندن مردم افتخار کند.»

اشاره آقای موسوی به سخنان روز شنبه فرمانده انتظامی تهران بزرگ است که در آن از استقرار نیرو در دو هزار نقطه تهران در قالب طرحی با عنوان «امنیت محله‌محور» خبر داده بود.

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی مدعی هستند که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها «طرحی مردمی است که نیازی به تدابیر امنیتی ندارد» و به تازگی وزیر کشور دولت دهم در مصاحبه با مهر ضمن دفاع از این ایده عنوان کرد که مانعی در سر راه هدفمند کردن یارانه‌ها نداریم.

مصطفی محمد نجار، با این حال هشدار داد که «اگر احیاناً عده قلیلی بخواهند در مقابل مردم بایستند و کاری بکنند با آنها برخورد قانونی و قاطع می‌شود.»

این در حالی است که مقام‌های انتظامی جمهوری اسلامی با توصیف اعتراض‌های اقتصادی به عنوان «فتنه اقتصادی» بر آمادگی پلیس برای برخورد با «فتنه‌گران» و کمک به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید کرده‌اند.

پیشتر مهدی کروبی، سخنان برخی از فرماندهان جمهوری اسلامی، از جمله اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، و نيز برخی از سياستمداران، مانند لطف الله فروزنده، معاون رئيس جمهور، در خصوص بروز «فتنه اقتصادی» در ايران را «مجوزی برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزايش چشمگير قيمت‌ها» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG