لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

کروبی: جنبش سبز به سمتی می‌رود که مردم می‌خواهند


مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ایران، در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، در گفت‌وگو با سایت اینترنتی جرس ضمن انتقاد از شرایط موجود در کشور بار دیگر تأکید کرده است که جنبش سبز جنبشی مردمی است و به سمتی می‌رود که مردم می‌خواهند.

آقای کروبی در این گفت‌وگو با اشاره به دستگیری‌ها و محدودیت‌هایی که در یک سال اخیر برای فعالان جنبش سبز ایجاد شده افزوده است که در چنین شرایطی تنها رهبری که می‌تواند جریان را هدایت کند، توده مردم است.

وی تأکید کرده است که اگر این جریان رهبری به‌جز مردم داشته باشد، جریان مخالف وی را به سرعت حذف خواهد کرد.

این رهبر مخالفان دولت همچنین با تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات ایرانیان خارج از کشور در حمایت از جنبش سبز از آنها خواسته است که شرایط داخلی را در نظر بگیرند و در بیان خواسته‌ها و توقعات خود دچار تندروی نشوند.

وی افزوده است که گاهی افرادی نفوذی با سر دادن شعارهای بسیار تند، موجب دادن دست‌آویزی به جریان حاکم در سرکوب جنبش سبز می‌شوند و از این رو خواسته است که «مراقب نفوذی‌ها باشیم».

آقای کروبی همچنین به محدودیت‌هایی که از سوی حاکمیت برای خود وی و خانواده و نزدیکانش ایجاد شده اشاره کرده و افزوده است که جریان حاکم باید بداند که مهدی کروبی آماده پرداخت هر گونه هزینه‌ای در این راه است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ تصریح کرده است که در یک سال گذشته از رفتار، گفتار و کردار خود رضایت دارد و افزوده است که هیچ گاه از «آرمان‌های انقلابی» جدا نشده و دچار افراط و تفریط نبوده است و بر اساس وظیفه‌اش در قبال «مردمی که حق‌شان پایمال شده» رفتار کرده است.

مهدی کروبی با مقایسه شرایط کنونی با شرایط حاکم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت کنونی را به مراتب بدتر توصیف کرده و گفته است که انقلاب «حالت انحصاری» پیدا کرده و تبدیل به قایقی شده است که افرادی که در این قایق هستند «صرفاً حکومت را برای خودشان و منافع خودشان می‌خواهند».

آقای کروبی در توضیح شرایط کنونی افزوده است که «عده قلیلی مدیریت کشور را در دست گرفته‌اند و به دلیل این که توانایی و قدرت اداره کشور را ندارند، سعی در اعمال فشار بر مردم دارند و فشارها را بیشتر می‌کنند».

وی همچنین بار دیگر «نظام جمهوری اسلامی» را به قایقی تشبیه کرده است که ظرفیت ۷۷ میلیون [شهروند ایرانی] را ندارد و ابراز امیدواری کرده است که به زودی قابلیت پذیرش همه مردم ایران را پیدا کند.

آقای کروبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وضعیت زندانیان، به ویژه «وضعیت نگران‌کننده» زندانیان کمتر شناخته شده اشاره کرده و افزوده است که «حق مردم نیست که با آنها چنین رفتاری شود، ولی یقین دارم رنجی که خانواده‌ها و مادران زندانیان گمنام می‌کشند، آنها را شایسته تکریم می‌کند».

رئیس مجلس سوم و ششم همچنین در بخش‌هایی از این مصاحبه به انتقاد از شرایط پس از درگذشت آیت‌الله خمینی پرداخته و گفته است که «پیش‌بینی می‌کردیم که به تدریج از سوی برخی از افراد منزوی شویم، اما این شرایط را پیش‌بینی نمی‌کردیم»، شرایطی که به گفته وی برای بسیاری از مردم کشور نیز سخت است.

آقای کروبی همچنین گفته است که به دلیل «حزب‌ستیزی و حزب‌گریزی» در ایران، «حزبی رفتار کردن» بسیار سخت است و نیاز به زمان دارد، چراکه به گفته وی هم حاکمیت تمایلی به این موضوع ندارد و هم گروه‌های سیاسی عادتی به انجام کارهای تشکیلاتی ندارند.

سایت اینترنتی جرس که اقدام به گفت‌وگو با آقای کروبی کرده همچنین توضیح داده است که از هر چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته برای مصاحبه دعوت کرده، اما تاکنون فقط مهدی کروبی به این درخواست پاسخ مثبت داده است.
XS
SM
MD
LG