لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

خوانساری: ایران در دستگیری ریگی، می‌خواهد اقتدارش را به رخ بکشد


در آخرین تحولات مربوط به دستگیری عبدالمالک ریگی، وزارت خارجه قرقیزستان اعلام کرد که اخبار منتشره در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری دو نفر در پرواز دوبی به قرقیزستان «دور از واقعیت است» و وزارت خارجه جمهوری اسلامی بابت فرود اجباری این پرواز در بندرعباس رسماً از این کشور عذرخواهی کرده است.

پیشتر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، گفته بود که پس از «مدیریت اطلاعاتی پنج ماهه» و تعقیب عبدالمالک ریگی، سردسته گروه جندالله، او در جريان يک سفر هوايی بين دوبی و قرقيزستان بازداشت شده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی همچنبن هر گونه کمک سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را در دستگیری ریگی، رد کرد. موضوعی که با واکنش پاکستان روبه‌رو شد و سفیر این کشور در تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این کار بدون همکاری کشورش امکان‌پذیر نبوده است.

در همین زمینه پرسش‌هایی را با مهرداد خوانساری، تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه، در میان گذاشته‌ایم.



  • رادیو فردا: آقای خوانساری، ادعای مقامات ایرانی در مورد اینکه دستگیری عبدالمالک ریگی بدون کمک دیگر کشورها صورت گرفته را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مهرداد خوانساری: این ادعای جمهوری اسلامی که هیچ کشوری در این زمینه کمک نکرده است نمی‌تواند درست باشد، به خصوص اینکه آقای عبدالمالک ریگی در پاکستان اقامت داشته و در خاک آن کشور فعالیت می‌کرده و به مرزهای پاکستان و افغانستان رفت و آمد داشته است. همان طور که می‌دانیم در این مناطق نیروهای خارجی زیادی حضور دارند و تمام این نیروها اعم از ناتو، طالبان و نیروهای امنیت پاکستان و افغانستان از رفت و آمد یکدیگر تا حدودی خبر دارند و جمهوری اسلامی نیز با برخی از اینها در ارتباط بوده است.

  • چرا مقام‌های ایرانی نمی‌خواهند همکاری پاکستان را در دستگیری عبدالمالک ریگی تأیید کنند؟

جمهوری اسلامی در درجه اول می‌خواهد اقتدار خود را به رخ مردم بکشند. در شرایط بحران داخلی اخیر، دولت در موقعیت ضعف قرار داشته و اعتماد به نفس خود را از دست داده است و حال می‌خواهد از این ماجرا برای جبران خسارت هشت ماه گذشته استفاده کند.

اما هر فرد کارشناس و مطلع که در این زمینه کوچکترین آگاهی داشته باشد می‌داند که حرف جمهوری اسلامی نمی‌تواند درست باشد.

  • فکر می‌کنید دستگیری عبدالمالک ریگی در وضعیت امنیتی بلوچستان چه اثراتی داشته باشد؟

باید صبر کنیم و ببینیم حوادث چگونه پیش می‌رود. آقای ریگی اولین رهبر گروه جندالله نبوده و معلوم نیست سایر اعضای این گروه جای او را نگیرند و با کمک‌هایی که دریافت می کنند به مبارزات خودشان ادامه ندهند.

مسئله اساسی این است که مشکلات مردم بلوچستان که این گروه مدعی حمایت از آنان بودند با دستگیری ریگی حل نشده است. وقتی رهبر چنین گروهی دستگیر یا کشته می‌شود، مانند بیت‌الله محسود، آن نهضت به کلی از بین نمی‌رود. کما اینکه جانشینان بیت‌الله محسود در پاکستان به فعالیت خود در منطقه وزیرستان ادامه می‌دهند. پس دلیلی ندارد در این شرایط ما فکر کنیم گروه جندالله هم با دستگیری ریگی به پایان می‌رسد.
XS
SM
MD
LG