لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

کوشنر: ایران از فرصت تازه در رابطه با آمریکا استفاده کند


برنار کوشنر؛ وزیر امور خارجه فرانسه
برنار کوشنر؛ وزیر امور خارجه فرانسه
برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران توصیه کرد که برای حل مسائل خود با ایالات متحده از «فرصت تازه‌ای» که دولت اوباما گشوده است، استفاده کند.

آقای کوشنر که در آستانه سفر به عربستان سعودی، با روزنامه الریاض مصاحبه کرده است، در این گفت‌وگو با اشاره به مجالی تازه برای مذاکرات که به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت اوباما در ایالات متحده فراهم آمده، از ایران خواست که از این فرصت بهره ببرد.

وی به مقامات تهران توصیه کرد که فرصت را دریابند و تأکید کرد که در شرایط حاضر، تنها «اراده ایران برای همکاری» لازم است.

اظهارات برنار کوشنر در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنرانی نوروزی خود در مشهد، از آمریکا خواست که «تغییر» را در عمل نشان دهد و افزود که تنها سخن از تغییر کافی نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای، که به فاصله یک روز پس از پیام نوروزی باراک اوباما خطاب به مردم و رهبران ایران، سخن می‌گفت، با وجود انتقاد از سیاست‌های واشنگتن، اعلام کرد در صورتی که آمریکا رفتار خود را نسبت به ایران تغییر دهد، ایران نیز آماده تغییر است.

رهبر جمهوری اسلامی که بسیاری حل مشکلات میان ایران و آمریکا را در گرو اراده او می‌دانند، گفت: «ما سابقه‌ای از دولت جدید و رئیس‌جمهور جدید آمریکا نداریم. نگاه می‌کنیم و سپس قضاوت می‌کنیم. شما تغییر کنید، ما هم رفتارمان تغییر خواهد کرد».

وی با این حال به انتقادهای متداول خود از سیاست‌های واشینگتن پرداخت و افزود که «ما تغییری نمی‌بینیم. چه تغییری در سیاست شما صورت گرفته است؟ آیا تحریم‌ها را برداشته‌اید؟ آیا دست از حمایت از رژیم صهیونیستی [اسرائیل] برداشته‌اید؟ بگویید چه تغییری انجام داده‌اید؟ تنها تغییر در کلام کافی نیست. تغییر باید واقعی باشد».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین آمریکا را متهم کرد که در طول سا‌ل‌های گذشته از گرو‌ه‌های تروریستی و تجزیه طلب علیه ایران حمایت کرده است و نا‌امنی‌های مرزهای ایران و پاکستان را نیز به واشینگتن نسبت داد.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بود که باراک اوباما در پیام نوروزی خود با ستایش از فرهنگ و تمدن ایران‌زمین و ایرانیان ضمن اذعان به وجود «اختلافات جدی» میان تهران و واشینگتن به دیپلماسی و احترام متقابل تأکید کرده بود.

آقای اوباما خطاب به دولتمردان ایرانی گفت: «دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ایجاد پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعۀ جهانی است. این فرایند با تهدید پیش نمی‌رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم».

پیام نوروزی باراک اوباما مورد استقبال مقامات مختلف جهان از جمله رهبران فرانسه و آلمان و نیز خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت و از جمله آقای سولانا آن را بسیار سازنده توصیف و ابراز امیدواری کرد که (این پیام) فصل نوینی در روابط با تهران بگشاید.

ایران و ایالات متحده از آبان‌ماه ۵۸ زمانی که گروه موسوم به دانشجویان خط امام با اشغال سفارت آمریکا در تهران، دست به گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارکنان آن زدند، رابطه مستقیم دیپلماتیک ندارند، گرچه در سال‌های اخیر همکاری‌هایی در زمینه مسائل منطقه‌ای از جمله سرنگونی طالبان در افغانستان و گفت‌وگوهایی در مورد امنیت عراق بین آنها جریان داشته است.

آمریکا همچنین عضو گروه ۵+۱ است که مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ایران را دنبال می‌کنند و گرچه دیپلمات‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای میان این گروه و مقامات تهران شرکت نمی‌کردند اما تابستان ۸۷ در چرخشی آشکار، ایالات متحده ویلیام برنز دیپلمات ارشد خود را راهی مذاکراتی کرد که در ژنو میان نمایندگان این گروه و دبیر شورای امنیت ملی ایران در جریان بود.
XS
SM
MD
LG