لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

هشدار لاریجانی در مورد حذف «انقلابیون اصیل» به دست فرصت‌طلبان


علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، در سخنانی انتقادی نسبت به حذف کسانی که او آنها را «انقلابیون اصیل» نامید، به دست «فرصت‌طلبان» هشدار داد و همچنین از «برخی سیاسیون» به دلیل عدم اجرای قانون انتقاد کرد.

آقای لاریجانی که اظهاراتش در خبرگزاری مهر انعکاس یافته، گفته است که هر گاه انقلابی صورت می‌گیرد، عده‌ای فرصت‌طلب دعوی ارث می‌کنند و افزوده است که «در این زمان‌ها کسانی که هیچ سابقه‌ای نداشتند، چنان انقلابی می‌شوند تا افراد صدر انقلاب را از میدان به در کنند که این حرکت فرصت‌طلبانه است».

آقای لاریجانی به روشنی منظور خود را از «حذف نیروهای صدر انقلاب» به دست فرصت‌طلبان اعلام نکرده است اما این سخنان در حالی است که طیف وسیعی از نیروهای اصلاح‌طلب و منتقد دولت که در مبارزات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ نقش داشتند و در دولت‌های پس از انقلاب به ایفای نقش پرداختند، پس از انتخاباتی که محمود احمدی‌نژاد برنده آن اعلام شده، دستگیر و روانه زندان شدند.

این افراد که از سوی دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، به دلیل تلاش برای تغییر دولت از طریق انتخابات به براندازی نرم متهم شده‌اند، اکثراً به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

همچنین برخی از سران پیشین جمهوری اسلامی، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رؤسای جمهور پیشین ایران، میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر ایران در دوره جنگ هشت ساله و مهدی کروبی، رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی، اکنون متهم به عدم همراهی با دولت کنونی جمهوری اسلامی هستند و از سوی حامیان دولت مورد حملات مداوم قرار می‌گیرند.

در میان اصولگرایان راهیافته به مجلس شورای اسلامی نیز برخی چون علی مطهری، فرزند آیت‌الله مرتضی مطهری از بنیانگذاران انقلاب اسلامی، به دلیل نگاه مستقل از جریان حامی دولت مورد شماتت این گروه قرار می‌گیرند و دستگاه قضایی حتی در سال گذشته دو اقدام به بازداشت علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی، کرد که فرزند نخستین رئیس این دستگاه پس از پیروزی انقلاب است.

علاوه بر اینها جمهوری اسلامی، هیچگاه در دو دهه گذشته انتقادهای صریح آیت‌الله منتظری، از رهبران مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و قائم مقام پیشین آیت‌الله خمینی را برنتافت و همواره وی را از مراجع تقلید مسلم قم بود در تضییع قرار داد.

با این اوصاف علی لاریجانی، به نقل از آیت‌الله مرتضی مطهری گفته است که مراقبت باشید فرصت‌طلبان در انقلاب رخنه نکنند و این نکته را این گونه توضیح داده است که «برخلاف آنکه می‌گویند انقلاب فرزندان خود را می‌خورد اما شهید مطهری معتقد بود انقلاب فرزندخور نیست. این فرصت طلبان هستند که کار را برای انقلابیون ضیق می کنند [در حالی که] این مجاهدین فی‌سبیل‌الله هستند که پای انقلاب می‌ایستند».

آقای لاریجانی همچنین در بخش دیگری از این سخنان افزوده است که امر به معروف و نهی از منکر فقط برای مسائل اخلاقی نیست و به این معناست که همه باید مراقب باشند که مبادا افرادی که شعار می‌دهند ما ضد ظلم هستیم، دنبال ایجاد عدالت نباشند.

رئیس مجلس هشتم ادامه داده است که «متأسفانه امروز شواهد زیادی است که شعار عدالت می‌دهند اما راجع به افرادی که دست به بیت‌المال دارند تا می‌خواهند حرفی بزنند، جیغ عده‌ای بلند می‌شود».

آقای لاریجانی یادآور شده است که «اگر ما می‌خواهیم جامعه سلامت پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر باید از بالا تا پایین درست اجرا شود و جامعه با رشد عقلی در مقابل ظلم ایستادگی کند و مچ کسانی که حرف می‌زنند اما عمل نمی‌کنند را باز کند».

رئیس مجلس در ادامه اضافه کرده است که آنچه باید بیش از هر چیز به آن توجه شود، وضعیت اقتصادی کشور است چرا که به گفته وی «آبادانی کشور به این نیست که انسان روی زری نشسته باشد و مرتب از کیسه و سرمایه‌اش بخورد [بلکه] باید این سرمایه تبدیل به تولید شود».

وی دولت را متهم کرده است که «تأکید رهبری» در مورد جداسازی بودجه جاری از نفت و گاز را اجرا نکرده است و دولتی کارآمد است که سرمایه‌اش را به تولید تبدیل کند، نه اینکه از سرمایه بخورد و اگر نفت و گاز می‌فروشد، باید ثروت امروز نفت و گاز را به تولید تبدیل کند.

علی لاریجانی در ادامه عدالت را مسابقه در دارایی و نه در فقر توصیف کرده است و با انتقاد از زیاده‌روی در واردات، باید به دنبال خودکفایی در محصولات استراتژیک باشیم و واردات باید در حدی باشد که نسبت به آن کمبود داریم اما متأسفانه در این زمینه زیاده‌روی شده و تولیدکنندگان دچار مشکل شده‌اند.

گردنکشی و ظلم به مردم

بخش پایانی سخنان علی لاریجانی اما به موضوع اختلاف اخیر دولت و مجلس بر سر اجرای قانون مربوط می‌شود.

آقای لاریجانی که پیشتر نیز انتقادات صریحی در مورد عدم اجرای قوانین مصوب توسط دولت بر زبان رانده بود، اکنون نیز تصریح کرده است که «این حسن نیست که به قانون کم‌توجهی کنیم».

رئیس مجلس هشتم ادامه داده است که «اگر کسی بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم یعنی اهل برنامه نیست و این ظلم به مردم است.

آقای لاریجانی تخلف از قانون را تقبیح کرده است و تصریح کرده است که «اجازه نمی‌دهیم کسی از قانون تخلف کند این یک گردنکشی است و بی‌توجهی به قانون افتخار نیست بلکه عمل زشتی است».

رئیس مجلس در این بخش از سخنانش نیز از اشاره مستقیم به فرد یا افرادی از عمل به قانون عدول می‌کنند نکرده است اما تعبیر «گردنکشی» برای عدم اجرای قانون، همان تعبیری است که چند روز پیش احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس با استفاده از آن، به شدت از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

آقای توکلی با انتقاد از رویکرد محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، در اجرا نکردن قوانین گفته است که این اقدام وی «درس گردنکشی در برابر قانون را به ديگران می‌آموزد».

وی رویکرد محمود احمدی‌نژاد را زمینه‌ساز تضعیف قانون و قوه مقننه ارزیابی کرده بود.

اکنون نیز علی لاریجانی گفته است که «اگر باب بی‌قانونی در کشور باز شود، باعث می‌شود نظم در امور از بین برود و بی‌عدالتی حاکم شود».

وی افزوده است: «همه در چشم قانون باید یکسان باشند و نمی‌توانیم بگوییم روستائیان قانون را اجرا کنند اما برخی سیاسیون ما قانون را اجرا نکنند».

رئیس مجلس هشتم اضافه کرده است که «اگر می‌خواهیم کشورمان حرکت قابل پیش‌بینی داشته باشد، همه باید پایبند به قانون بوده و با برنامه حرکت کنیم» و همچنین هشدار داده است که مجلس در مقابل کسی که بخواهد نسبت به حقوق ملت تجاوز کند یا با تساهل برخورد کند چه در مقوله فرهنگ و چه در مقوله اقتصاد، موضع‌گیری می‌کند.
XS
SM
MD
LG