لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

انتقاد لاریجانی از سخنان اوباما در مراسم دریافت جایزه نوبل


علی لاریجانی؛ رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی؛ رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، با اشاره به گفته‌های باراک اوباما در مراسم دریافت جایزه نوبل بار دیگر رئیس جمهوری آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و خواست وی برای تغییر در روش برخورد با ایران را لفاظی خواند.

آقای لاریجانی که در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس سخن می‌گفت، با انتقاد از گفته‌های اخیر باراک اوباما گفت که جایزه نوبل آنقدر ارزش نداشت که این همه حرف‌هایی بی‌حساب نسبت به ایران ارائه شود.

رئیس جمهور آمریکا در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل در اسلو پایتخت نروژ با ادای احترام به مردم ایران گفته بود که آمریکا همواره در کنار مردمی که در پی آزادی‌اند، از جمله مردم ایران،‌ می‌ایستد.

آقای اوباما همچنین با اشاره به راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز معترضان در ایران گفت که «ما به عزت و شرافت صدها هزار نفری شهادت خواهیم داد که در سکوت و آرامش در خیابان‌های ایران راهپیمایی کردند».

اکنون آقای لاریجانی با انتقاد از سخنان آن را با خواست اوباما در مورد تغییر روش در قبال ایران متناقض دانسته و گفته است که «غوغای لفاظی‌های این ماه‌ها» در مورد تغییر سیاست‌ها برخی ساده‌لوحان را مردد کرده بود.

رئیس مجلس ایران همچنین آمریکا را به فرصت‌طلبی متهم کرده و اضافه کرده است که «در یک سال گذشته با آزمون‌های مختلفی سیاست‌های دروغ ایالات متحده عیان شد. از یک طرف نامه‌نگاری مقامات آمریکایی برای مذاکره و از طرف دیگر دشمنی در همه ساحت‌ها و در همه فرصت‌ها»

علی لاریجانی در ادامه تصریح کرده است که «این تغییر در سیاست‌ها نیست، بلکه فرصت‌طلبی در مناسبت‌هاست».

وی با انتقاد از سخنان اوباما درباره مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران و نظرات وزیر خارجه آمریکا در متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، به آنچه «تعجب کودکانه نسبت به نفوذ ایران» خوانده اشاره کرده و افزوده است که «نفوذ ایران در قیافه وحشت زده آنان معنا پیدا می‌کند اما بهتر است آنان بدانند که حرکت‌های موذیانه‌شان و اغراض آنان در لفافه مسائل دیگر نمایان شده است».

آقای لاریجانی همچنین خطاب به مقامات آمریکایی گفته است که «ملت ایران دامنه سخنان و پیشنهادات دروغین شما را دریافته و اجازه نمی‌دهد با منافع ملی آنان بازی شود و به موقع و با حضور در صحنه با صلابت پاسخ شما را خواهد داد».

«ملت ایران به خاطر مظلومیت امام عزادار است»

رئیس مجلس ایران همچنین بخشی از سخنان خود را به موضوع بحث‌برانگیز تصاویر پاره شدن تصویر آیت‌الله خمینی اختصاص داده و با موهن خوندن این تصاویر، انتساب این اقدام به دانشجویان و فرهیختگان را غلط خوانده است.

آقای لاریجانی که خود زمانی مدیریت رادیو و تلویزیون دولتی ایران را بر عهده داشت، بدون ارزیابی اقدام تلویزیون ایران در پخش این تصاویر گفته است که « کسی تردید ندارد که قشر فرهیخته دانشگاهی هر ایده‌ای که داشته باشد به چنین رفتار شنیعی روی نمی‌آورد. اما وقتی فضای سیاسی جامعه غبارآلود گردد، باعث چنین رفتاری می‌شود».

اظهارات رئیس مجلس ایران در حالی است که در روزهای اخیر، اقدام صدا و سیمای ایران در پخش صحنه‌هایی که گفته می‌شود مربوط به پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی در جریان وقایع ۱۶ آذر است، با واکنش بسیاری از نزدیکان آیت‌الله خمینی روبه‌رو شده و از جمله آیت‌الله صانعی از مراجع نزدیک به رهبر پیشین ایران همچنین با انتقاد از انتساب این اقدام به دانشجویان گفت که دانشجویان «فدایی امام هستند ... و اگر اعتراضی می‌کنند، به خاطر سخن ایشان مبنی بر این که میزان رأی ملت است می‌باشد».

اقدام تلویزیون ایران که به دست‌آویزی برای حمله حامیان دولت به معترضان تبدیل شده است، از سوی رهبران مخالفان دولت ایران تقبیح شد و از جمله میرحسین موسوی پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی در جریان وقاع ۱۶ آذر را «اقدامی ساختارشکنانه و مشکوک» و اقدام تلویزیون ایران در پخش این تصاویر را نادرست و غیرقابل قبول خواند.

آقای موسوی همچنین گفت که « اطمینان دارد دانشجویان دست به چنین اقدامات ساختارشکنانه‌ای نمی‌زنند چراکه «به امام عشق می‌ورزند و حاضرند برای آرمان‌های امام جان‌فشانی کنند».

پیش از این حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی نیز در نامه‌ای به رئیس صدا و سیمای ایران، از اقدام تلویزیون دولتی ایران انتقاد کرده و آن را «حرمت‌شکنی بی‌سابقه صدا و سیما» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG