لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

پایان انتخابات لبنان همراه با رضایت ناظران بین‌المللی


بیش از سه میلیون لبنانی، واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات پارلمانی لبنان بودند
بیش از سه میلیون لبنانی، واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات پارلمانی لبنان بودند
انتخابات حساس پارلمانی در لبنان که به صحنه‌ای برای رقابت اکثریت مورد حمایت غرب در پارلمان کنونی این کشور و اتحاد تحت رهبری حزب‌الله بدل شده بود در ساعت ۱۹ به وقت محلی پایان یافت.

بيش از ۲۰۰ ناظر بين‌المللی بر انتخابات پارلمانی روز يک‌شنبه که در ۲۶ حوزه انتخابی جریان داشت، نظارت داشتند و ریاست گروه ناظران بين‌المللی را جيمی کارتر، رئيس جمهور سابق ايالات متحده، بر عهده داشت.

آقای کارتر با رضایت‌بخش خواندن نحوه برگزاری انتخابات گفت که اميدوار است نتايج انتخابات از طرف احزاب رقيب پذيرفته شود.

نتایج اين انتخابات که تأمين امنيت آن را بيش از ۵۰ هزار نيروی امنيتی بر عهده داشتند، صف‌آرايی سياسی دولت ائتلافی لبنان در چهار سال آينده را تعيين می‌کند.

آن طور که رویترز به نقل از زیاد بارود، وزیر کشور لبنان، گزارش کرده است، تا چهار ساعت پیش از پایان مهلت رأی‌گیری در حوزه‌های مختلف اخذ رأی در لبنان نزدیک به ۴۰ درصد واجدان شرایط رأی‌دهی آرای خود را به صندوق‌های رأی ریختند و پیش‌بینی می‌شود که درصد واجدان شرایط شرکت‌کننده در این انتخابات از رکورد میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ عبور کند.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ تنها ۴۵ درصد از واجدان شرایط رأی‌دهی به پای صندوق‌های رأی آمده بودند.

این درصد مشارکت از آنجا اهمیت می‌یابد که در میان بیش از سه میلیون شهروند لبنان صاحب حق رأی صدها هزار نفر در خارج از این کشور زندگی می‌کنند.

شهروندان مقیم خارج از لبنان در حال حاضر حق شرکت در انتخابات پارلمانی را ندارند، اما بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۸ به تصویب رسید این امکان را خواهند یافت که از سال ۲۰۱۳ در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و در انتخابات امروز در کنار دو جناح اصلی هشتم مارس و چهاردهم مارس، نامزدهايی نيز برای کرسی‌های مستقل به رقابت پرداختند.

گروه ائتلافی «۱۴ مارس» به رهبری سعد حريری که اکثريت کرسی‌‌های پارلمان را در اختيار دارد مخالف نفوذ سوريه در لبنان است. اين گروه از سوی غرب و عربستان سعودی حمايت می‌شود.

گروه «۸ مارس» نيز به رهبری حزب‌الله شکل گرفته و شامل گروه‌های مختلف از جمله برخی احزاب مسيحی است. اين گروه از سوی ايران و سوريه حمايت می‌شود و ميشل عون، رهبر مسيحی، نیز از این گروه پشتيبانی می‌کند.

بافت جامعه لبنان دربرگيرنده مسيحيان مارونی، مسلمانان شيعه و سنی، اعراب دروزی و طوايف ديگر است و بر اساس قانون، رياست جمهوری همواره در دست فردی از مسيحيان مارونی است. نخست وزيری لبنان نیز به يک شخصيت سنی واگذار شده، و رئيس پارلمان همواره باید از شخصيت‌های شيعه انتخاب شود.
XS
SM
MD
LG