لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

مجمع روحانیون مبارز: با فتنه خشونت‌گرایان و انحصارطلبان برخورد شود


از چپ: محمد موسوی بجنوردی و محمد خاتمی، دو عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در کنار سیدحسن خمینی
از چپ: محمد موسوی بجنوردی و محمد خاتمی، دو عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در کنار سیدحسن خمینی
مجمع روحانیون مبارز، اصلی‌ترین تشکل روحانیان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، و با اشاره به آنچه «مقابله جریان خشونت‌گرا و انحصار طلب با مردم اصلاح‌طلب در روز ۲۲ بهمن» خوانده است، خواستار برخورد قاطع و خشکاندن «این جریان فتنه» شد.

جریان فتنه تا پیش از این عنوانی بوده است که حامیان دولت برای حمله به نیروهای منتقد، معترض و اصلاح‌طلب از آن استفاده کرده‌اند اما اکنون این مجمع روحانیون مبارز از اصلی‌ترین جریان‌های اصلاح‌طلب است که جریان مقابل را علاوه بر خشونت‌گرایی و انحصارطلبی، به فتنه‌انگیزی متهم کرده است.

این تشکل روحانیان اصلاح‌طلب در توصیف این «جریان فتنه» به اقداماتی از جمله «سوء استفاده از اجتماعات مردمی»، «بهره‌گیری از ابزارهای قدرت برای مقابله خشن و شدید با بخش وسیعی از مردم»، «حمل آزادانه پلاکاردهای موهن» و «توزیع انواع نشریات و لوح های فشرده حاوی بدترین اهانت‌ها و تهمت‌ها علیه یاران امام و پیشتازان عرصه جهاد و مبارزه و انقلاب»، «ضرب و شتم مردم معترض» و حمله به شخصیت‌هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی اشاره کرده است.

در حالی که بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب از مردم دعوت کرده بودند که با حفظ هویت خود در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حضور یابند، گزارش‌ها از تهران و برخی شهرستان‌های حاکی از آن بود که بار دیگر نیروهای دولتی که مرکب از یگان‌های ویژه و لباس‌شخصی‌ها بودند، با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های رنگی و حمله با باتوم، به مقابله با معترضان پرداختند و مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند.

همچنین در این روز گزارش شد که محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که از رهبران اصلاح‌طلب که نقش مؤثری در رهبری اعتراض‌های هشت ماهه اخیر را در ایران بر عهده داشتند با حمله نیروهای دولتی مواجه شده‌اند.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره به این وقایع، حضور راهپیمایان در مراسم ۲۲ بهمن را «شگفتی‌آفرین» خواند و در مقابل از گروه‌هايی که وی آنها را «معاندان و فريب‌خوردگان داخلی» خواند، خواست تا به خود بيايند.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود تصریح کرده بود که «آيا حضور ده‌ها ميليون انسان بصير و پرانگيزه در جشن سی و يک سالگی انقلاب کافی نيست که معاندان و فريب‌خوردگان داخلی را که گاه رياکارانه دم از «مردم» می‌‌زنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقيم اسلام ناب محمدی صلی‌الله عليه و آله و راه امام بزرگوار است،‌ به آنان نشان دهد؟»

اما اکنون مجمع روحانیون مبارز که در دوران رهبری آیت‌الله خمینی بیش از هر گروه سیاسی دیگری به وی نزدیک بود، در بیانیه خود آورده است که پرخاشگران و هتاکان آزادانه «با حمایت و حتی مباشرت بخشی از نیروهای نظم و امنیت» به شخصیت‌هایی که در راهپیمایی شرکت کرده بودند حمله‌ور شده و «از ضرب و شتم مردمی که به این رفتار غیر انسانی و غیر اخلاقی معترض بودند، دریغ نکردند و اکنون نیز فرصت‌طلبانه درصدد مصادره این حضور حماسی و میلیونی مردم به نفع اغراض حقیر خود هستند».

در بیانیه این تشکل اصلاح‌طلب که زیر نظر محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی‌ها فعالیت می‌کند، با تشکر از راهپیمایان، به ویژه همفکران و همراهان اصلاح‌طلب در سراسر کشور، «رفتار غیراخلاقی و مشکوک جمعی منفعت‌طلب و خشونت‌گرا» که به گفته این مجمع «همچنان بر اقدامات مردم‌ستیز و تفرقه‌افکنانه خود پافشاری دارند و از هیچ فرصتی برای تحقق اهداف خود فرو نمی گذارند» محکوم شده است.

مجمع روحانیون مبارز همچنین مصرانه از دستگاه قضایی خواسته است که نسبت به «شناسایی و برخورد قاطع و خشکاندن این جریان فتنه و فساد سیاسی و اجتماعی و متجاوزان به حقوق اساسی و حریم آزادی مردم» اقدام کند.

پیش از این نیز جبهه مشارکت، از تشکل‌های اصلی اصلاح‌طلب حامی میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای با تقدیر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، نسبت به «خشونت‌ورزی حامیان دولت» در مواجهه با «حضور منظم و مسالمت‌آمیز اعضا و رهبران جنبش سبز» اعتراض کرده و بار دیگر خواهان توجه به راه‌حل‌های ارائه شده برای برون رفت از بحران شده بود.

این تشکل اصلاح‌طلب که بسیاری از اعضای ارشد آن از نخستین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات در زندان به سر برده‌اند، همچنین تصریح کرده بود که با ارزیابی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و «انبوه جمعیتی که به دعوت حنبش سبز بر جمعیت سنتی راهپیمایان این روز افزوده شد» باید وجود اعتراض و بحران به رسمیت شناخته شده و راه‌حل‌های برون رفت از آن بر اساس پیشنهادهای رهبران جنبش سبز در دستور کار قرار گیرد.

اشاره جبهه مشارکت به راهکارهایی است که میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات اخیر، در هفدهمین بیانه خود به آن اشاره کرده بود.

آقای موسوی در هفدهمین بیانیه خود ضمن پیشنهاد پنج راه حل برای خروج از وضعیت موجود در کشور، تأکید کرده بود، تا زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی وجود بحران جدی در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».
XS
SM
MD
LG