لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

مجلس دعوت لاریجانی از جک استراو را تکذیب کرد


روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در مورد سفر احتمالی جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، به ایران، این خبر را تکذیب و تأکید کرد که هیچ گونه دعوتی از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، برای انجام این سفر صورت نگرفته است.

اطلاعیه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی پس از آن صادر شد که روز جمعه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در گزارشی از لندن از سفر رئیس پیشین دستگاه دیپلماسی بریتانیا به ایران در اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

در این گزارش به نقل از آقای استراو آمده بود که وی اخیراً دعوت‌نامه‌ای از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر هیئتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور به تهران در یافت کرده است.

آقای استراو که هم اکنون به اتفاق بن والاس ریاست مشترک گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران را برعهده دارد، پیش از این چندین بار در سمت وزیر خارجه بریتانیا به ایران سفر کرده بود و نقش فعالی در گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و تروئیکای اتحادیه اروپا داشت.

اکنون روابط عمومی مجلس در اطلاعیه خود انتشار چنین گزارش‌هایی را «شیطنت رسانه‌ای» خوانده و آن را «تنها باعث ایجاد تشویش افکار عمومی» ارزیابی کرده است.

خبر آنلاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی، نیز به نقل از یکی از مقام‌های نزدیک به رئیس مجلس هشتم دعوت از جک استراو برای سفر به ایران را تکذیب کرده است.

خبر آنلاین همچنین یادآور شده است که یکی از مقام‌های ارشد دولتی دو سال پیش با جک استراو دیداری داشته است و «در صورت صحت دعوت از استراو به ایران، احتمال می‎رود این دعوت از سوی همان مقام دولتی صورت گرفته باشد».

با این حال این رسانه نزدیک به علی لاریجانی نخواسته است که از مقام نزدیک به علی لاریجانی و نیز مقام ارشد دولتی گفت‌وگوکننده با جک استراو نام ببرد.

«شیطنت انگلیسی»

در حالی که انتشار خبر سفر احتمالی جک استراو به ایران از سوی روابط عمومی مجلس «شیطنت رسانه‌ای» خوانده شده، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از این کار به عنوان «شیطنت انگلیسی» یاد کرده است.

آقای بروجردی روز شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفته است که «انگلیس همواره این روش را داشته است که با مواضع ایران و ادعاهای مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور مسئله‌ای ایجاد کند.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با دفاع از علی لاریجانی گفته است که «موضع رئیس مجلس در برابر انگلیس بسیار شفاف، روشن و جدی است».

آقای بروجردی همچنین با اشاره به اینکه به دلیل «سیاست‌های خصمانه» علیه جمهوری اسلامی «به نظر ما مبادله این هیئت‌ها هیچ فایده‌ای نداشته» افزوده است که «چنان چه جمهوری اسلامی ایران بخواهد دعوتی را انجام دهد از طریق مجلس در دولت صورت می‌گیرد و حتی اگر قرار باشد این روند از سوی مجلس صورت گیرد ما از طریق وزارت خارجه و مراجع رسمی اقدام می‌کنیم».

اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم در حالی است که ایرنا روز جمعه اقدام به انتشار انتقادهای یکی از اعضای همین کمیسیون از علی لاریجانی در خصوص دعوت از جک استراو کرده بود.

محمود احمدی‌بی‌غش با متهم کردن جک استراو به انجام «خیانت‌های فراموش‌نشدنی در قبال ایران» افزوده بود که «آقای لاریجانی باید پاسخ‌گو باشد و برای کارش دلیل بیاورد».

در واکنش به این سخنان نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید که «در حال حاضر بحث انتخابات فراکسیون اصولگرایان و ریاست لاریجانی مطرح است و شاید آنها بخواهند که در این زمینه شیطنت کنند و اما این موضوع تحت هیچ شرایطی تاثیر‌گذار نخواهد بود».

ریاست علی لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان که اکثریت کرسی‌های مجلس ایران را در اختیار دارد، در سال‌های اخیر همواره مورد چالش طرفداران محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته و حامیان دولت در مجلس تلاش داشته‌اند تا این عنوان را از دست علی لاریجانی خارج کنند.

آقای لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم نیز به دلیل اختلاف‌نظرهایی که بر سر بستن فهرست اصولگرایان در تهران پیش آمد ترجیح داد که از شهر قم نامزد نمایندگی مجلس شود و اکنون به عنوان نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی ایفای وظیفه می‌کند.
XS
SM
MD
LG