لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

سفر «اعلام نشده» مشایی به آمریکا


خبرگزارى دولتى ايرنا٬ روز جمعه از ورود اسفنديار رحيم مشايى به نيويورک خبر داده بود.
خبرگزارى دولتى ايرنا٬ روز جمعه از ورود اسفنديار رحيم مشايى به نيويورک خبر داده بود.

اين بار٬ خبرگزارى دولتى جمهورى اسلامى٬ به گمانه‌زنی در مورد روابط ایران و آمریکا دامن زد و از روى اتفاق٬ كسى هم در مركز خبر قرار داشت كه سخنانش در ماه هاى گذشته٬ درباره دوستى با مردم اسرائيل٬ خبرساز شده بود؛ يعنى اسفنديار رحيم مشايى٬ معاون رييس جمهورى اسلامى ايران و رييس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى.


خبرگزارى دولتى ايرنا٬ روز جمعه از ورود اسفنديار رحيم مشايى به نيويورک خبر داد و افزود كه برنامه و هدف سفر رحيم مشايى به نيويورك٬ هنوز در اختيار خبرنگاران٬ قرار نگرفته است. همين خبر كوتاه٬ براى بالا رفتن ديوار داستان و شايعه بسنده بود.


يك روز پس از آن٬ روزنامه «آفتاب يزد» در يادداشتى نوشت «سفر اعلام نشده مشايى به آمريكا٬ در آخرين روز هفته‌اى انجام شد كه در همان هفته٬ خبر ديدار تعدادى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و گفت وگوى غير رسمى آنها با يكى از اعضاى كنگره آمريكا٬ واكنش‌هاى زيادى در رسانه‌هاى داخلى داشت»


«آفتاب يزد»٬ سفر معاون رئيس جمهورى اسلامى ايران وریيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى به نيويورک را در پيوند با سفر چند هفته گذشته «هوشنگ امير احمدى»٬ ریيس «شوراى آمريكايیان و ايرانیان» به ايران دانست و از قول برخى روزنامه‌هاى اصولگرا٬ يادآور شد كه اين جناح از حاكميت جمهورى اسلامى ايران٬ مدعى است كه سفر امير احمدى به تهران با واسطه اسفنديار رحيم مشايى انجام گرفته است.


با این همه هوشنگ امير احمدى٬ در گفت وگو با راديو فردا٬ چيده شدن مقدمات سفر خود به تهران را به دست محمود احمدى نژاد٬ رئيس جمهورى اسلامى ايران مى داند و نه اسفنديار رحيم مشايى:


«بنده بارها تكذيب كرده‌ام كه آقاى رحيم مشايى در آمدن من به ايران نقشى داشته است؛ شخص آقاى رييس جمهور بود. الان هم در آمريكا نيستم و در منطقه هستم. اما آقاى رحيم مشايى در آمريكاست و من هيچ اطلاعى در مورد سفر ايشان ندارم و هيچ رابطه‌اى هم بين سفر ايشان و برنامه‌هاى خودم نمى‌بينم.»


رييس شوراى آمريكايى - ايرانى٬ هدف سفر ریيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى به نيويورک را نيز گفت وگوهاى پشت پرده براى تأسيس دفتر «شوراى آمريكايیان و ايرانیان» يا دفتر حفاظت از منافع آمريكا در تهران نمی‌داند:


«اصلاً آقاى رحيم مشايى٬ قرار نيست روى مسايل رابطه ايران و آمريكا يا دفتر شورا كارى را انجام دهد. ايشان معاون رئيس جمهور در امور ميراث فرهنگى است و بيست و هفتم ماه آينده در تهران كنفرانسى برگزار مى‌كند و من فكر مى‌كنم كه براى جلب نظر ايرانى‌هاى سرمايه دار يا نيروهاى ديگرى كه ممكن است علاقه‌مند باشند، به آمريكا سفر كرده است. من هم كه در آمريكا نيستم و با ايشان تماسى نخواهم داشت.»


در روزهاى گذشته٬ هوشنگ امير احمدى٬ در گفت وگوى ديگرى با راديو فردا٬ تلاش كرده بود تا روشن كند٬ كه دفتر «شوراى آمريكايیان و ايرانیان» -كه او رئيس آن است-٬ يك نهاد غير دولتى آمريكايى است كه ربطى به دفتر حفاظت از منافع آمريكا ندارد٬ اما به عنوان كسى كه مى‌تواند با زير و بم روابط دولت‌هاى جمهورى اسلامى ايران و ايالات متحده آمريكا آشنا باشد٬ نظر او را درباره امكان ارائه پيشنهاد از سوى دولت آمريكا به دولت جمهورى اسلامى ايران٬ براى تأسيس دفتر حافظ منافع در تهران، نیز جويا شدیم:


«قرار است اتفاقى بيفتد ولى آن هم واقعاً معلوم نيست. اين پيشنهاد را تا چهارم نوامبر٬ از روى ميز برداشته‌اند ولى بعد از آن٬ آيا دوباره آن را بر مى‌گردانند و مورد توجه قرار خواهند داد؟ از اطراف شنيده مى‌شود٬ كه ممكن است تا اواخر نوامبر٬ دولت آمريكا٬ پيشنهادى دهد٬ ولى هيچكس به طور قطع نمى‌داند كه واقعاً چنين پيشنهادى تا آخر نوامبر يا تا آخر دوره آقاى بوش به ايران داده مى‌شود يا خير؛ البته احتمال آن هست.»


جز برخى خبرگزارى‌ها و روزنامه‌هاى داخلى در ايران كه هر از گاه و البته اين روزها بيشتر به موضوع رابطۀ ايران و آمريكا مى‌پردازند٬ دفتر سياسى سپاه پاسداران نيز چندى پيش٬ در گزارشى به اين مسئله پرداخت و يادآور شد «در صورتى كه نشانه‌هاى تعارض با ايران٬ از سوى آمريكا كاهش يابد٬ كه موضوع پروندۀ هسته اى از جمله مصاديق آن است٬ آنگاه مى‌توان به آغاز سطحى از روابط سياسى٬ انديشيد».


XS
SM
MD
LG