لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۹

مهمان‌پرست: اتهام های جدید علیه سه کوهنورد آمریکایی در دست بررسی است


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
در حالی که با گذشت یکسال از بازداشت سه شهروند آمریکایی، مقام‌های ایالات متحده همچنان خواستار آزادی آنها هستند، ایران بار دیگر با متخلف خواندن آنها، تلاش‌های سیاسی برای تأثیر بر پرونده آنها و هر گونه ارتباط میان این پرونده و پرونده ایرانیان زندانی در آمریکا را رد کرد.

شین باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، همراه با سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران بودند، توسط مأموران ایرانی دستگیر شدند و بازداشت آنها روز شنبه وارد یکمین سال خود شد.

در زمان بازداشت این سه آمریکایی، حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این افراد در مسیر گردش خود گم شده و توسط نیروهای ایرانی بازداشت شده‌اند.

با این حال پس از ماه‌ها بی‌خبری از اتهام‌های این سه شهروند آمریکایی، دادستان تهران در آبان ماه ۸۸ این سه تن را متهم به جاسوسی کرد؛ اتهامی که در فروردین‌ماه امسال نیز توسط وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تکرار شد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه بدون اشاره به روند قضایی پرونده این سه آمریکایی، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: «سه شهروند آمریکایی در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۸۸ به علت ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شده‌اند لذا تخلف آنها محرز بوده و باید مانند هر فرد دیگری در برابر قانون پاسخگو باشند».

آقای مهمان‌پرست افزوده است که «سایر اتهامات احتمالی مانند اقدام یا نیت ضد امنیتی آنها علیه جمهوری اسلامی ایران از طرف نهادهای ذیربط در دست بررسی می‌باشد».

وی در عین حال تأکید کرده است که این موضوع صرفاً در چارچوب قضایی پیگیری می‌شود و هر گونه تلاش برای تأثیرگذاری بر این پرونده از طریق فشارهای سیاسی یا سناریوهای رسانه‌ای اخیر در برخی از شهرهای اروپایی «هیچ گونه تأثیری بر رویکرد مستقل قوه قضائیه نخواهد گذاشت».

آقای مهمان‌پرست توضیح بیشتری در ارتباط با آنچه «سناریوهای رسانه‌ای در برخی از شهرهای اروپایی» خواند نکرد اما در تازه‌ترین اقدام، خانواده‌های این سه زندانی آمریکایی با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی در لندن، خواستار کسب اطلاع در مورد وضعیت فرزندان خود شدند که تلاش آن بی‌نتیجه ماند.

مادران این سه زندانی آمریکایی، بیشتر در اواخر اردیبهشت ماه با سفر به تهران، موفق به دیدار با فرزندان خود شدند اما در روزهای گذشته از اینکه با گذشت یک سال هنوز چشم‌اندازی روشن از آزادی فرزندانشان ندارند، ابراز نگرانی کردند.

ایالات متحده نیز تا کنون بارها با بی‌گناه خواندن این سه شهروند، خواستار آزادی آنها شده است و در آخرین واکنش‌ها نیز باراک اوباما و هیلاری کلینتون به مناسب سالگرد بازداشت این سه تن، درخواست آزادی آنها را تکرار کردند.

«آمریکا زندانیان ایرانی را آزاد کند»

آقای مهمان‌پرست همچنین در گفت‌وگو با ایرنا، هر گونه ارتباط میان پرونده این سه شهروند آمریکایی و ایرانیان بازداشتی در آمریکا را رد کرد اما مدعی شد که شمار قابل توجهی از ایرانیان زندانی در آمریکا، با انگیزه‌های سیاسی بازداشت شده‌اند و خواستار آن شد که آمریکا در اسرع وقت آنها را آزاد کند.

این در حالی است که پیشتر محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی در بهمن‌ماه ۸۸ با اشاره به وضعیت این سه شهروند آمریکایی و زندانی بودن شماری از ایرانیان در زندان‌های آمریکا، گفته بود: «گفت‌وگوهایی می‌شود که اگر شد مبادله‌هایی بکنیم بالاخره ما دوست نداریم کسی در زندان باشد».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز اندکی پس از سفر مادران این سه آمریکایی به تهران، صدور ویزا برای آنها را «اقدامی بشردوستانه» توصیف کرد و از آمریکا خواست تا «از این اقدامات بشردوستانه انجام دهند تا بحث به مسائلی مانند معاوضه برسد».

آمریکا تا کنون حتی به رغم بازگشت اسرارآمیز شهرام امیری به ایران، امکان چنین مبادله‌ای را رد کرده است و در مقابل ایران نیز می‌گوید از آنجا که هنوز دادگاه بررسی اتهامات این افراد تشکیل نشده، امکان آزادی یا عفو آنها وجود ندارد.

در همین حال روز شنبه تلویزیون دولتی انگلیسی زیان ایران، پرس‌تی‌وی، گزارش داد که یک ایرانی پس از دو ماه تحمل زندان در ایالات متحده، به ایران باز گشته است.

پرس‌تی‌وی این شهروند ایرانی را حسین دهباشی، مستندساز همکار صدا و سیما، معرفی کرده و افزوده است که «اتهام وی، جعل توصیه‌نامه از طرف مدیر امور ارتباطات سازمان ملل جهت اخذ مهاجرت دائم در امریکا، عنوان شده بود».

این شهروند ایرانی به خبرنگار پرس‌تی‌وی گفته است که از وی خواسته شده پناهنده آمریکا شود یا ۱۰ سال زندان تحمل کند.

پرس‌تی‌وی به نقل از همین شهروند ایرانی مدعی شده است که «هم اکنون ۱۱ محقق برجسته ایرانی به اتهام‌های ادعایی مشابه در زندان‌های اف‌بی‌آی به‌سر می‌برند و زندانیان یادشده در فشار شدید پلیس اف‌بی‌آی و سازمان‌های مهاجرتی امریکا قرار دارند».

مقام‌های ایالات متحده هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG