لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات صلح خاورمیانه در واشینگتن


جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه
جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه
جرج میچل فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه در ادامه تلاش برای از سرگیری روند نهایی صلح در خاورمیانه، از نمایندگان اسرائیل و فلسطین برای ادامه مذاکرات در واشینگتن دعوت کرده است.

آقای میچل که در چارچوب ششمین دور از مأموریت خود در منطقه به سر می‌برد، این دعوت را پس از دیدارهای جداگانه روز جمعه با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات فلسطینی، مطرح کرد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نشست جمعه میان بنیامین نتانیاهو با فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه را «سازنده، و تلاشی که به ارتقای روند صلح کمک می‌کند» توصیف کرده است.

آقای میچل همچنین در دیدار روز جمعه خود با محمود عباس در رام‌الله گفته است که دولت اوباما به راه حل دو ملت، دو کشور «عمیقاً متعهد است».

در این دیدار محمود عباس نیز به این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «خودداری اسرائیل از اجرای تعهدات پیشین و عدم پایبندی این کشور به یک جدول زمانی روشن، روند صلح را به سوی بن بست می‌برد».

موضوع اختلاف برانگیز آمریکا و اسرائیل در زمینه ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس در دیدار اخیر جرج میچل مورد اشاره علنی قرار نگرفته است.

با این حال صائب عریقات مذاکره کننده فلسطینی می‌گوید: «ما پرونده مشروحی از رخدادهای نگران‌کننده بیت‌المقدس و شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را به آقای میچل دادیم».

آقای عریقات روز جمعه همچنین از احتمال اعزام هیئت‌های نمایندگی اسرائیلی و فلسطینی به واشینگتن در دو هفته آینده خبر داد.

فرستاده ویژه ایالات متحده در ششمین دور مأموریت خود در خاورمیانه، دیدارهای جداگانه‌ای نیز با آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل، اهود باراک وزیر دفاع و شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل داشت.

وزیر خارجه اسرائیل در روز دیدار با آقای میچل در یک مصاحبه با رسانه‌های کشور خود، نسبت به دستیابی به صلح نهایی خاورمیانه «تا سال‌های طولانی دیگر» ابراز بدبینی کرد.

با این حال اهود باراک رهبر حزب کارگر اسرائیل به آقای میچل گفته است که «هر مانعی را می‌توان از سر راه صلح برداشت». شیمون پرز نیز به فرستاده ویژه آمریکا گفت «عواملی می‌خواهند فرصت صلح را نابود کنند، اما اکنون زمان پیشرفت صلح است».

دیدار آقای میچل از منطقه حدود سه هفته پس از نشست سه جانبه رئیس جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی در نیویورک انجام می‌شود.

آقای میچل قرار است پیش از ترک منطقه، با دو دیپلمات دفتر نخست‌وزیری اسرائیل؛ مایک هرتسوگ و ایتسحاک مولخو، و نیز با محمود عباس رهب رتشکیلات خود گردان فلسطینی در رام‌الله نیز دیدارهایی داشته باشد.

در نشست سه جانبه نیویورک، اوباما مهلت سه هفته‌ای برای اسرائیل و فلسطینی‌ها (تا اواسط اکتبر) در نظر گرفته بود. در همین چارچوب و در مورد پیشرفت احتمالی تماس‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا قرار است به زودی به اوباما گزارش دهد.

ناظران اسرائیلی و فلسطینی اتفاق نظر دارند که اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما، محرک تازه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا در انجام تلاش جدی‌تر جهت حل نزاع دیرینه اسرائیل و فلسطینی‌ها خواهد بود.
XS
SM
MD
LG