لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

تلاش میچل برای از سرگیری مذاکرات صلح بار دیگر به نتیجه نرسید


جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، در پی دیدارهایی که یکشنبه با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل انجام داد در حالی منطقه را ترک کرد که مأموریت این بار او نیز به صدور بیانیه از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی منجر نشد.

جرج میچل در همین حال گفت که «مذاکرات خوبی داشته و بر بهبود فضا و آماده کردن زمینه برای از سرگیری مذاکرات در راه نزدیک کردن دو طرف اسرائیلی و فلسطینی متمرکز بوده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار یکشنبه با آقای میچل به خبرنگاران گفت که «اسرائیل و آمریکا آماده از سرگیری فوری مذاکرات هستند و باید امیدوار بود که این آمادگی در طرف فلسطینی نیز به دست آید».

آقای نتانیاهو ادامه داد که «روزهای آینده پی خواهیم برد که آیا روند از سرگرفته می‌شود؛ امری که ما به آن امیدوارانه نگاه می‌کنیم، و مذاکرات با آمریکا و نماینده اعزامی آن را بسیار حیاتی می‌دانیم».

رادیوی اسرائیل گزارش داد که آقای میچل با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در فرودگاه بن گوریون دیداری طولانی انجام داد و افزون بر آن، هر دوی آنان درون یک هواپیما به اتفاق یکدیگر به آمریکا می‌روند و انتظار می‌رود که مسیر طولانی پرواز تا آمریکا را به گفت‌وگوی سیاسی اختصاص دهند.

اهود باراک برای گفت‌وگو با وزیران دفاع و خارجه، و مقام‌های بلندپایه نظامی آمریکا راهی واشینگتن شده است.

آقای میچل که از شامگاه پنجشنبه به اسرائیل آمده بود، روز جمعه نیز با رئیس جمهور، نخست وزیر، و وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرده بود و شامگاه همان روز نیز به ملاقات محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی در شهر رام‌الله رفت.

مقام‌های ارشد فلسطینی اعلام کردند که آقای میچل در دیدار روز جمعه، دعوت رسمی باراک اوباما را از آقای عباس برای سفر به آمریکا در ماه مه به دست میزبان خود داد، هر چند که موعد دقیق حضور ابومازن در کاخ سفید هنوز اعلام نشده است.

صائب عریقات، مسئول مذاکرات در سازمان آزادیبخش فلسطین گفت که آقای میچل در دیدار روز جمعه به آقای عباس قول داد که «آمریکا در روند مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی، با هر گام احتمالی اسرائیل که به تحقق رویای "دو ملت، دو کشور" ضربه بزند، مخالفت کند».

اما به گزارش روزنامه فلسطینی «الایام»، آقای میچل حامل پیام اسرائیل برای قطع خانه‌سازی‌ها در شرق بیت‌المقدس نبود.

«الایام» در این مورد نوشت که مقام‌های فلسطینی در انتظار پاسخ روشن آمریکا به درخواست اکید خود برای تعهد اسرائیل به قطع ساخت وساز در شرق بیت‌المقدس، و پاسخ به «سایر پرسش‌های مهم» هستند.

منابع فلسطینی می‌گویند که آقای عباس در روزهای آینده باید اتحادیه عرب را در جریان ماحصل مأموریت آقای میچل قرار دهد و نظر اتحادیه عرب را در مورد ورود احتمالی فلسطینی‌ها به روند مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل جویا شود.

اتحادیه عرب دو ماه پیش موافقت کرد که فلسطینی‌ها در طول چهار ماه مذاکرات جدیدی با اسرائیل انجام دهند اما بر ملا شدن طرح‌های جدید خانه‌سازی اسرائیلی جهت اسکان شمار بیشتری از یهودیان در شرق بیت‌المقدس، درمیانه سفرمعاون رئیس جمهور آمریکا به منطقه، به از سرگیری مذاکرات ضربه جدی وارد کرد.

آقای عباس شنبه در سخنرانی در نشست شورای انقلابی فتح، خانه‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی را «هیولائی که باید آن را به بطری بازگرداند» توصیف کرد.

ابو مازن تأکید کرد که با پیشنهاد نخست‌وزیر اسرائیل در مورد تشکیل کشور فلسطین در مرزهای موقت به شدت مخالف است و هیچ گاه با آن موافقت نخواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای میچل هفته آینده بار دیگر به منطقه باز می‌گردد و تا آن زمان، دیوید هیل، معاون آقای میچل تلاش خواهد کرد که «فلسطینی‌ها را به بازگشت به میز مذاکرات متقاعد کند».
XS
SM
MD
LG