لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

جزئیات بیشتر درباره مبادله جاسوسان آمریکایی و روسی


روز جمعه، بزرگترین مبادله جاسوس بین آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد، در وین پایتخت اتریش، روی داد. سرعت عمل در معاوضه ۱۰ جاسوس روسی با چهار جاسوس آمریکایی به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است که واشینگتن قبل از دستگیری این متهمان زمینه را برای این مبادله فراهم کرده بود.

در همین رابطه وبسایت بوستون گلوب از بوستون آمریکا، جایی که دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۰ جاسوس روسی در آنجا تشکیل شد، به نقل از منابع آگاه جزئیات بیشتری را درباره این پرونده منتشر کرده است.

به نوشته بوستون گلوب، حدود یک هفته قبل از آنکه ۱۰ جاسوس روسی با چهار جاسوس آمریکایی معاوضه شوند، مقامات آمریکایی در یک اقدام غیرمعمول به دیپلمات‌های روسی اجازه داده بودند با دوتن از جاسوسان روسی در دادگاهی در بوستون دیدار کنند.

این دیدار که با حضور وکلای متهمین صورت گرفته بود، بخشی از فعل و انفعالاتی است که با شتاب بین دو کشور آمریکا و روسیه رد و بدل شد. در عرض ۱۲ روز، ۱۰ نفر به اتهام جاسوسی برای روسیه دستگیر شدند، به اتهاماتشان اعتراف کردند، از آمریکا اخراج و به روسیه تحویل داده شدند.

شتاب در عملیات مبادله این افراد جاسوس روسی با چهار جاسوس آمریکایی این شبهه را دست کم برای یکی از وکلا پیش آورده که می‌گوید احتمالاً آمریکا قبل از دستگیری این افراد مقدمات کار را برای مبادله جاسوسانش فراهم کرده بود. اتهامی که آمریکا آن را رد می‌کند.

رابرت شکتوف، وکیل مدافع واویلوا یکی از متهمین پرونده جاسوسی، می‌گوید که در دیداری که روز سوم ژوئیه بین مقامات روسی و دو تن از متهمین صورت گرفت، دیپلمات‌های روسی به متهمان گفتند که در جریان پرونده آنها هستند و دارند روی آن کار می‌کنند.

دو روز پس از آن دیدار خبر توافق آمریکا و روسیه بر سر معاوضه این متهمین منتشر شد و تبادل اسرا با سرعت انجام گرفت.

در همین رابطه پیتر کراپ، وکیل دادگاه بوستون که وکیل مدافع بزروکوف، یکی دیگر از این متهمین بود، می‌گوید که دو روز پس از ملاقات دیپلمات‌های روسی با دو جاسوس آن کشور، از سفارت روسیه با او تماس گرفته و گفتند که بر سر معاوضه جاسوسان توافق به دست آمده است.

او می‌گوید فردای آن روز، من به همراه دیپلمات‌های روسی، که از واشینگتن و نیویورک به بوستون آمده بودند، به زندان و بازداشتگاهی که دو تن از این متهمان در آنها نگهداری می‌شدند رفته و با آنها دیدار کردیم.

به گفته این وکیل دادگاه بوستون دیپلمات‌ها به یکی از متهمین و همچنین به موکلش، که خود را شهروند فرانسوی-کانادایی جا زده بود، گفته‌اند که باید هویت اصلی‌شان را به پلیس آمریکا فاش کرده و اعتراف کنند که شهروند روسیه هستند و از سال ۱۹۹۹ که وارد خاک آمریکا شده‌اند برای روسیه جاسوسی کرده‌اند.

بر اساس اظهارات این وکیل مدافع، دیپلمات‌ها به متهمین گفته‌اند که شخص رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما، در جریان این پرونده است و از جزئیات آن خبر دارد.

با مبادله جاسوسان آمریکایی و روسی، که روز جمعه در وین پایتخت اتریش صورت گرفت، بزرگترین پرونده جاسوسی از زمان جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب بسته شد.
XS
SM
MD
LG