لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

افزایش انتقادهای جهانی از مجوز اسرائیل برای خانه‌سازی جدید در بیت المقدس


برنامه دولت اسرائیل برای ساختن ۹۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک «گیلو» در شرق بیت‌المقدس، که در روزهای اخیر مجوز آن صادر شد، بیش از پیش با انتقادهای جهانی روبه‌رو شده است.

چین پنجشنبه اعلام کرد که از دولت اسرائیل می‌خواهد تا نزاع اسرائیلی- فلسطینی را پیچیده‌تر نکند.

عربستان سعودی نیز پنجشنبه با تأکید بر حمایت از حق مالکیت فلسطینی‌ها بر شرق بیت‌المقدس، از دولت اسرائیل در زمینه صدور مجوز جدید انتقاد کرد.

برزیل نیز که در روزهای اخیر میزبان سفر سه روزه شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، بود پنجشنبه همزمان با آغاز سفر محمود عباس به این کشور، خواهان توقف ساخت و سازهای اسرائیل شد.

منوچهر متکی، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران و رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز پنجشنبه از خانه‌سازی‌های «رژیم صهیونیستی» در «گیلو» به شدت انتقاد کردند و آن را «غیر قابل بخشایش و خطرناک» نامیدند.

این واکنش‌ها در حالی است که روز چهارشنبه نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، گفته بود خانه‌سازی‌ها «امنیت اسرائیل را بیشتر نمی‌کند».

علاوه بر این سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، روسیه و اتحادیه عرب نیز در روزهای اخیر از این طرح اسرائیل ابراز نگرانی و انتقاد کردند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، انتقادهای جهانی را رد کرده و گفته است که «هیچ دولت دیگری در اسرائیل مانند کابینه او خانه‌سازی‌ها را محدود نکرده است».

آقای نتانیاهو همچنین روز پنجشنبه به تلویزیون اسرائیل گفت که برای دستیابی به یک صلح نهایی، و نه موقت تلاش خواهد کرد، و محمود عباس را به بازگشت به مسیر مذاکرات فرا خواند.

خواست عباس؛ مقاومت مردمی در قبال اسرائیل

این در حالی است که محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی در مصاحبه ای با بی بی سی عربی گفت قطع کامل خانه‌سازی‌های اسرائیلی پیش شرط از سرگیری مذاکرات است و «در شرایطی که ساخت و سازهای یهودی در شهرک‌ها ادامه یابد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود».

آقای عباس همچنین گفت که آمریکا فاقد توان لازم برای فشار بر اسرائیل در روند صلح است.

محمود عباس در این مصاحبه، با اشاره به اینکه اکنون سال‌هاست تظاهرات فلسطینی‌ها در دو منطقه بلعین و نعلین (در کرانه باختری) در برابر دیواره حائل اسرائیلی ادامه دارد، خواهان «مقاومت مردمی» در برابر برنامه‌های اسرائیل شد.

ابو مازن گفت که «نتانیاهو می‌داند که من خواهان کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، حل معضل پناهندگان فلسطینی، تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین، برچیدن همه شهرک‌های یهودی‌نشین و حل مسئله آب هستم، و همه اینها برای نتانیاهو ظاهراً مشکل است و آن را نمی‌خواهد».

با وجود این، آقای عباس تأکید کرد که مذاکرات صلح «یک گزینه راهبردی» برای فلسطینی‌ها باقی می‌ماند اما صلحی که منجر به تشکیل کشور فلسطینی با مرزهای دائمی و نه موقت شود.

آقای عباس با هدف جلب حمایت کشورهای جهان از استقلال فلسطین رشته سفرهای تازه خود را پنجشنبه با سفر به برزیل آغاز کرد.

این درحالی است که شیمون پرز رئیس جمهور و اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل از برنامه مشترک خود برای بازگرداندن محمود عباس به میز مذاکرات صلح خبر داده‌اند.

دفتر شیمون پرز اعلام کرده که رئیس جمهور اسرائیل یکشنبه برای گفت‌وگو در این زمینه به قاهره می‌رود. آقای پرز روز جمعه نیز درباره طرح خود با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و به نوشته روزنامه معاریو، آقای نتانیاهو حمایت اصولی خود را از این طرح اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG