لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

مصطفایی: در مورد آزار جسمی دادخواه بزرگنمایی شده است


محمدعلی دادخواه از ۱۷ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد
محمدعلی دادخواه از ۱۷ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد

برخی از وب‌سایت‌های خبری معترضان به نتایج انتخابات چندی پیش اعلام کردند که محمدعلی دادخواه، حقوقدان ایرانی در زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه‌های فیزیکی قرار گرفته‌است.

این منابع از قول «منابع آگاه» که نامی از آنها برده نشد، نوشتند که از جمله شکنجه‌هایی که در زندان بر آقای دادخواه اعمال شده یکی هم آن بوده که «بازجویان علاوه بر ضرب و شتم شدید دکتر دادخواه، او را از طبقه سوم یک راه پله مارپیچ به سمت پایین هل می‌دادند و سپس در حین سقوط او را می‌گرفتند.»

گفته‌هایی که محمد مصطفایی، یکی از وکلای مدافع محمدعلی دادخواه آن را رد می‌کند. محمد مصطفایی در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفته است که مسئله «به این شدت نبوده است.»

آقای مصطفایی می‌گوید که آقای دادخواه «به ما گفته زمانی که چشم‌بند داشته و می‌خواسته از پله‌ها بالا و پايين برود، کسی که آقای دادخواه را هدايت می کرده او را هل می‌داده و بعد او را می‌گرفته است.» وی می‌افزاید که شماری از همکارانش که وکلای آقای دادخواه هستند با او ملاقات کرده‌اند و درباره شکنجه جسمی آزار دهنده چیزی نشنیده‌اند.

وکیل محمدعلی دادخواه بیان چنین مطالبی را «بزرگ‌نمایی» می‌داند و می‌گوید که این گفته‌ها را «تکذیب» می‌کند.

محمدعلی دادخواه کمتر از یک‌ماه پس از اعلام نتایج انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری در ایران، در روز ۱۷ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. محمدعلی دادخواه در حالی بازداشت شد که با شماری از وکلای جوان، برای بحث درباره آیین‌نامه جدید قوه قضاییه دور هم جمع شده بودند. آیین‌نامه‌ای که جامعه وکلای ایران گفته بود که استقلال کانون وکلا را از میان می‌برد.

اندکی پس از آغاز این جلسه چندین مأمور امنیتی وارد دفتر وکالت محمدعلی دادخواه شده و او را به همراه سایر حاضران در جلسه بازداشت کردند و گرچه دیگر همراهان آقای دادخواه همان روز آزاد شدند اما مأموران امنیتی پس از بازرسی از دفتر محمدعلی دادخواه مدعی کشف اسلحه و مواد مخدر از دفتر وکالت وی شدند.

لطمه روحی و روانی بر اثر قطع ارتباط با خارج

محمد مصطفایی همچنین به رادیو فردا گفته است که آقای دادخواه مدتی است که به بند عمومی منتقل شده است و وضعیت وی نیز نسبتاً خوب است.

به اعتقاد وکیل مدافع محمد دادخواه مهم‌ترین فشاری که در شرایط زندان به زندانی وارد می‌شود آن است که «با خارج از بازداشتگاه هيچ ارتباطی ندارند و امکانات لازم برايشان فراهم نيست، دستشان از رسانه‌ها کوتاه است، نمی‌توانند کتاب بخوانند و حتی اجازه داشتن قلم و کاغذ هم ندارند.» محمد مصطفایی می‌افزاید که «چنين شرايطی باعث می شود انسان از نظر روحی و روانی لطمه ببيند.»

محمدعلی دادخواه، که فعالیت‌های زیادی در زمینه حقوق بشر و میراث فرهنگی داشته است علاوه بر وکلالت بیش از چهار هزار پرونده دانشجویی، وکیل پرونده‌های میدان نقش جهان اصفهان، که باعث شدند، سه طبقه از برج جهان‌نما تخریب شود و میدان نقش جهان از لیست میراث جهانی حذف نشود.

محمد مصطفایی می‌گوید که تاکنون تاریخی برای برگزاری دادگاه محمدعلی دادخواه درنظر گرفته نشده است. وی ضمن انتقاد از فضای بسته دادگاه‌ها می‌گوید «اگر فضا به اين صورت بسته بماند کشور ضربه می‌بيند.»

به اعتقاد محمد مصطفایی «بايد حق دفاع را به تمام افرادی که متهم هستند بدهيم چه متهم به قتل و سرقت و کلاه برداری باشند و چه متهم به اقدام عليه امنيت ملی. اين امکانات به صورت باز و شفاف، همان طور که در قانون حفظ حقوق شهروندی آمده، بايد در اختيار همه قرار داده شود.»
XS
SM
MD
LG