لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

متکی: منظور از پیشنهاد، نامه فرانسه، روسیه و آمریکا به آژانس بود


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود
یک روز پس از آنکه فرانسه، روسیه و آمریکا گفته‌های علی اکبر صالحی در مورد ارائه پیشنهاد جدید مبادله سوخت به تهران را تکذیب کردند، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که منظور آقای صالحی از پیشنهاد تازه، نامه‌ای است که این سه کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته‌اند.

منوچهر متکی که در تهران در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه سخن می‌گفت، اضافه کرده است که سه کشور فرانسه، روسیه و آمریکا نامه جدیدی به آژانس نوشته‌اند که [این موضوع] در ترجمه «پیشنهاد» گفته شده است.

آقای متکی به جزئیات بیشتری در مورد این نامه اشاره نکرد.

ایران در شرایطی که نتوانست در مورد کم و کیف تبادل سوخت با سه کشور فرانسه، روسیه و آمریکا به توافق برسد، از هفته گذشته اعلام کرد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به منظور تأمین سوخت رآکتور تهران آغاز کرده است.

در این بین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته به خبرگزاری‌های داخلی گفت که ایران پیشنهاد جدیدی را در زمینه مبادله سوخت از این سه کشور دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

آقای صالحی با اشاره به اینکه نخستین برداشت از فرآیند داخلی تولید سوخت انجام شده است افزود که «پس از تصمیم ایران برای تولید داخلی اورانیوم ۲۰ درصدی پیشنهادی از سوی کشورهای روسیه،فرانسه و آمریکا به ما ارائه شد که در حال بررسی این موضوع و پیشنهاد کشورهای دیگر هستیم.»

این سخنان به فاصله اندکی توسط هر سه کشور طرف مذاکره ایران در موضوع مبادله سوخت تکذیب شد و در نخستین واکنش سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که «آقای صالحی باید بداند که تنها پیشنهاد ارایه شده به ایران همان است که در اکتبر سال گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور ارایه شده و تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای هم به آن داده نشده است».

روسیه و آمریکا نیز تأکید کردند که این کشورها تنها از پیشنهاد قبلی ارائه شده از سوی آژانس به ایران حمایت می‌کنند.

در اکتبر سال گذشته میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه وین به ایران پیشنهاد کرده بود، بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به میله‌های سوخت‌ هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه ارسال کند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود اعلام موافقت اولیه با این پیشنهاد، تاکنون پاسخ مشخصی به آن ارایه نکرده و به جای آن خواستار مبادله میزان کمتری از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود و آن هم در داخل خاک ایران شده بود.

«هر گونه پیشنهادی را بررسی می‌کنیم»

آقای متکی در این نشست خبر همچنین با اشاره به مذاکرات خود و وزیر خارجه ترکیه در زمینه تحولات هسته‌ای ایران، اضافه کرد که «ما هر گونه نظر و ملاحظه‌ای را که از طرف‌های مختلف چه به صورت مستقیم و چه از طرف آژانس مطرح و پیشنهاد شود می‌شنویم و بررسی می‌کنیم، ضمن اینکه روند طبیعی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه دارد».

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در نشست خبری خود گفته است که «در رابطه با رآکتور تهران پیشنهادات مختلفی مطرح شده و می‌شود که برخی شفاهی و برخی نیز مکتوب بوده‌اند و همه این پیشنهادات در دست بررسی است».

رامین مهمانپرست که در این نشست خبری با پرسشی در مورد رد سخنان علی‌اکبر صالحی در مورد پیشنهاد جدید فرانسه، روسیه و آمریکا از سوی این سه کشور روبه‌رو شده بود، از پاسخگویی مستقیم به این موضوع خودداری کرد.

مقامات ایرانی می‌گویند که روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی که به منظور تأمین سوخت رآکتور تهران آغاز شده است، به خوبی پیش می‌رود اما در صورتی که غرب شرایط ایران را برای مبادله سوخت لحاظ کند، ایران تمایل به انجام این مبادله دارد.

ایران از رآکتور تحقیقاتی تهران برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی استفاده می‌کند و به تازگی ایالات متحده اعلام کرده است که در صورتی که تهران برای تهیه این ایزوتوپ‌ها به دنبال غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، حاضر است در زمینه تأمین این ایزوتوپ‌ها به تهران کمک کند.

پیشنهادی که تا کنون از سوی تهران مورد واکنش رسمی قرار نگرفته است.
XS
SM
MD
LG